Nesimțire cu repetiție la Primăria Tarcău. Aleșilor nu le-a păsat de prefect și au votat de două ori pentru decontarea ilegală a transportului la întâlnirile cu cetățenii
Când toate anchetele penale dau chix și sunt soluționate cu „clasare”, cei vizați de cercetări prind curaj și ajung să creadă că lor nu li se poate întâmpla nimic și că sunt de neatins. O demonstrează, cu vârf și îndesat, cele întâmplate în ultimii ani la Primăria Tarcău acolo unde, după instalarea liberalului Dan Manole Fîrțală, au fost luate mai multe decizii controversate care au stat la baza unor anchete penale, majoritatea clasate.
Probabil că asta le-a dat curaj unora să trateze cu flit o decizie a Prefecturii Neamț prin care li se atrăgea atenția că articolul din hotărârea de consiliu local, votată în decembrie 2022, ce prevedea, printre altele, și decontarea transportului pentru consilierii locali este pe lângă lege, adică ilegală.
În februarie 2023 a fost inițiat un alt proiect pentru modificarea articolului respectiv, însă, de fapt, a fost o păcăleală, pentru că nu au modificat nimic. Drept urmare, juriștii Prefecturii Neamț au cerut în instanță anularea articolului cu probleme. În toată această poveste, surprinde nesimțirea de a încălca legea pentru a doua oară, în plină cunoștință de cauză, tras de mânecă de prefect.
Iau bani ilegal pentru transportul la întâlnirile cu oamenii satului
Așa cum atacul.ro a relatat la vremea respectivă, consilierii locali din comuna Tarcău au votat, în ședința din data de 9 decembrie 2022, un proiect de hotărâre prin care a fost majorată cota de carburanți. Proiectul a trecut fără nicio problemă, 9 dintre consilierii prezenți (PNL și PSD) au votat „pentru”, în timp ce doar unul (ALDE) a fost „împotrivă”, iar un altul (ALDE) s-a abținut.
La articolul 5, HCL-ul prevedea posibilitatea ca aleșii locali să-și deconteze transportul:
„Consilierii locali în funcție au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport pentru participarea la ședințele comisiilor și la ședințele în plen ale Consiliului Local, de la adresa de domiciliu sau de serviciu la adresa locului de desfășurare a ședințelor, precum și la decontarea cheltuielilor de transport pentru participarea la activități ale comisiilor de specialitate și ale comisiilor speciale în care sunt nominalizați, precum și la participarea trimestrială la întâlnirile cu cetățenii din satele comunei, unde se deplasează cu autoturismul propriu, beneficiind de decontarea costului carburantului utilizat, în cuantum de 7,5 l/100 km”.
Ca temei juridic, inițiatorul a invocat art. 216 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind codul administrativ, care stipulează că: „Aleșii locali care folosesc autoturismul proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa din localitatea în care domiciliază în localitatea în care se desfășoară ședința consiliului local, a consiliului județean sau a comisiilor de specialitate primesc contravaloarea transportului”.
Analizând proiectul de hotărâre și prevederile legale, se observă că primul conține ceva în plus, respectiv decontarea cheltuielilor de transport „pentru participarea trimestrială la întâlnirile cu cetățenii din satele comunei, unde se deplasează cu autoturismul propriu”.
Cu alte cuvinte, HCL-ul votat conține un articol ce prevede decontarea unor cheltuieli pentru consilierii locali, care nu sunt prevăzute în legislație. Hotărârea a fost înaintată Prefecturii Neamț pentru obținerea avizului de legalitate, iar juriștii instituției au stabilit, așa cum era și firesc, că nu este în regulă.
Astfel, prefectura a inițiat procedura prealabilă și, în ianuarie 2023, a înaintat primăriei tărcăuane o adresă în care i se punea în vedere că decontarea cheltuielilor de transport, efectuate de către consilieiri locali în funcție, de la serviciu la adresa locului de desfășurare a ședințelor consiliului local, constituie „o facilitate care excede celei stabilite de legiuitor în cuprinsul Codului Administrativ…”.
De fapt, juriștii prefecturii au spus exact ceea ce au constatat și redactorii atacul.ro, că una prevede legea și alta au votat consilierii din Tarcău.
Ca urmare a adresei prefecturii, în luna februarie 2023, viceprimarul Mircea Nistor a inițiat un proiect de modificare și completare a articolului 5 a HCL nr.81/9.12.20122. Cu 8 voturi „pentru”, unul „împotrivă” și 3 „abțineri” proiectul a fost aprobat.
Numai că, de fapt, articolul numai modificat nu a fost.
Iată textul articolului nr. 5 după modificarea aprobată de consilieri:
„Consilierii locali în funcție au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport pentru participarea la ședințele comisiilor și la ședințele în plen ale Consiliului Local, de la adresa de domiciliu la adresa locului de desfășurare a ședințelor, precum și la decontarea cheltuielilor de transport, legate de exercitarea mandatului, respectiv pentru participarea la activități ale comisiilor de specialitate și ale comisiilor speciale în care sunt nominalizați și la întâlnirile trimestriale cu cetățenii din satele comunei, unde se deplasează cu autoturismul propriu, beneficiind de decontarea costului carburantului utilizat, în cuantum de 7,5 l/100”.
Înainte de a fi modificat, articolul fusese aprobat în următoarea formă:
Consilierii locali în funcție au dreptul la decontarea cheltuielilor de transport pentru participarea la ședințele comisiilor și la ședințele în plen ale Consiliului Local, de la adresa de domiciliu sau de serviciu la adresa locului de desfășurare a ședințelor, precum și la decontarea cheltuielilor de transport pentru participarea la activități ale comisiilor de specialitate și ale comisiilor speciale în care sunt nominalizați, precum și la participarea trimestrială la întâlnirile cu cetățenii din satele comunei, unde se deplasează cu autoturismul propriu, beneficiind de decontarea costului carburantului utilizat, în cuantum de 7,5 l/100 km.
Se observă clar că au votat ca să nu schimbe nimic, conținutul noului articol fiind aproape identic cu cel aprobat în decembrie.
Iar ca să ne dăm seama de nivelul nesimțirii celor care au fost părtași la această bătaie de joc, prezentăm mai jos, încă o dată, exact ce drepturi legale au consilierii locali în ceea ce privește decontarea cheltuielilor cu transportul.
Art. 216, OUG 57/2019:
„Aleșii locali care folosesc autoturismul proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa din localitatea în care domiciliază în localitatea în care se desfășoară ședința consiliului local, a consiliului județean sau a comisiilor de specialitate primesc contravaloarea transportului”.
Scurt și pe înțelesul tuturor.
Pe fondul acestui comportament, Prefectura Neamț a cerut în instanță, în urmă cu câteva zile, anularea articolului 5 din HCL 81/2022. Un demers firesc și legal, pentru că nu poți să oferi unor aleși locali drepturi care exced cadrului legal.
Clasările se țin lanț la Primăria Tarcău
În ultimii doi ani, Poliția a deschis mai multe dosare penale ce au vizat diverse aspecte din primăria tărcăuană. Ne referim la anchetele privind angajarea la primărie a unor persoane din gruparea penelistă din Tarcău, despre modul în care au fost cheltuiți banii din „taxa de barieră” etc. De asemenea, atacul.ro a relatat despre numeroase afaceri dubioase în care sunt implicate tot felul de firme apropiate de anumite persoane din conducerea primăriei. Aceste ultime dezvăluiri fac obiectul unei cercetări penale care, nu este exclus, să fi fost finalizată între timp și soluționată cu „clasare”, pentru că acesta pare să fie „trendul”. Cel puțin la Primăria Tarcău. Totodată, avem date că DNA-ul a demarat o serie de verificări ce vizează contracte și lucrări dubioase încheiate de aceeași primărie. În acest sens, au fost audiate mai multe persoane din comună, patroni de firme și angajați din primărie.
Toate acestea s-au întâmplat în doi ani și un pic de când primăria din Tarcău este condusă de echipa lui Fîrțală. S-a ajuns până într-acolo încât un consilier local a scris în raportul său de activitate că se fură atât de mult că primăria riscă să intre în faliment.
Multe dintre firmele care au încheiat contracte bănoase cu primăria au legături cu oameni cu putere de decizie din administrația locală de aici. Una dintre aceste societăți este Liliacul Garden SRL care, la puțin timp de la înființare – anul 2021, a încheiat numeroase contracte cu primăria. Firma respectivă nu are depus bilanțul aferent anului 2021 nici la această data. Tocmai de aceea le sugerăm anchetatorilor să verifice cine a coordonat, de fapt, din umbra respectiva firmă. Cine a semnat contractele, facturile, chitanțele etc și a cui era camioneta care presta, din partea societății, servicii de transport pentru primărie? Sunt elemente ușor de descoperit care, analizate atent, i-ar ajuta pe anchetatori să stabilească cine este implicat în aceste afaceri, câți bani a făcut, cu cine și cu sprijinul cui.
D.MURARU
Citește și:
Primăria Tarcău, bătătura lui Fîrțală & Co. Acuzații grave la care primarul nu vrea să răspundă
La Tarcău, anchetatorii au pus cruce dosarului penal privind cheltuirea taxei de drum
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.