Ministrul Drulă, pus cu botul pe labe de Aqua Parc. Nici contract reziliat, nici scrisoare de garanție executată

0
649

După mai bine de trei săptămâni de așteptare, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), instituție aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, condus de useristul Cătălin Drulă (FOTO), a catadicsit să răspundă întrebărilor adresate de atacul.ro:

  • a fost sau nu reziliat contractul pentru modernizarea DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia, iar dacă da, a fost executată suma de 6,3 milioane de lei, aferentă scrisorii de garanție?

În răspunsul primit azi de la CNAIR, după 22 de zile, multe insistențe și reveniri, se face mențiunea că respectivul contract a încetat cu acordul plăților, astfel că nu a mai fost necesară executarea scrisorii de garanție de participare.

„Referitor la contractul „Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, km. 0+000 – km. 44+130 lărgire la 4 benzi de circulație și km. 51+041 – km. 109+905 drum la 2 benzi : Lot 1 (Sector 1) : Bâldana – Târgoviște km. 0+000 – km. 44+130 lărgire la 4 benzi de circulație”, menționăm că acest contract a  încetat cu acordul părților. În aceste condiții, nu a mai fost necesară executarea Scrisorii de Garanție de Participare”, se arată în documentul CNAIR.

Așadar, contractul cu pricina nu a mai fost reziliat, așa cum spunea Drulă acum cinci săptămâni, iar suma de 6,3 milioane de lei nu a mai fost reținută din contul constructorului, așa cum anunțase CNAIR.

Una au anunțat public, iar alta au făcut!

Cei de la CNAIR sunt obligați să clarifice această situație, mai ales că și ministrul Drulă a declarat oficial că acel contract a fost reziliat. De la reziliere și până la încetarea contractului cu acordul părților este o mare diferență.

Nu este exclus ca useristul Drulă și reprezentanții CNAIR să fi forțat nota în cazul Aqua Parc SRL, firmă la care asociat unic este Gheorghe V. Vlasie, tatăl lui Gheorghe Gh. Vlasie, zis și Ginel, cumătrul lui Ionel Arsene, președintele CJ Neamț. Poate că Drulă a vrut să-l sperie pe Vlasie, așa cum au făcut și liberalii când controlau Ministerul Transporturilor. Altfel nu se explică ieșirea publică a demnitarului împotriva câștigătorilor contractului pentru modernizarea DN 71, ca ulterior deciziile anunțate să nu mai fie luate.

Contractul pentru modernizarea DN71 fusese semnat la finele lunii decembrie, așa că întârzierea depunerii garanției de bună execuție a fost de doar câteva zile. Ceea ce poate Drulă nu știa este că sunt multe firme care întârzie să constituie garanția, aceasta fiind o adevărată practică acceptată de CNAIR. În aceste condiții, rezilirea contractului pentru modernizarea DN 71 ar fi trebuit să fie urmată de decizii similare și în cazul altor lucrări, ceea ce ce ar fi creat un adevărat haos în sistem. Așa se poate explica de ce Drulă și CNAIR au dat înapoi, renunțând la măsurile pe care le anunțase public împotriva asocierii de firme care a câștigat licitația.

Drulă nu a lămurit situația

Pe 13 ianuarie, ministrul Drulă amenința că va trimite Corpul de Control la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru a vedea cum de a fost posibil ca firma Aqua Parc SRL Roznov, la care lucrează Gheorghe Vlasie, zis și „Ginel”, să câștige contractul de peste 140 de milioane de euro pentru modernizarea DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia.

A doua zi, 14 ianuarie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța, cu surle și trâmbițe, că a luat decizia rezilierii contractului pentru modernizarea DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia, câștigat de o asociere de firme cu lider Aqua Parc SRL. CNAIR anunța și că a decis executarea sumei de 6,3 milioane de lei aferentă scrisorii de garanție de participare și rezilierea contractului, cu mențiunea că rezilierea urma să intre în vigoare în 15 zile de la notificarea antreprenorului.

O zi mai târziu, Drulă declara despre contractul DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia: „Aici a fost o licitaţie și s-a depus o singură ofertă, o documentaţie foarte veche, care nu mai corespunde cu ce e în teren. Se pare că interesul scăzut pentru această procedură de achiziţie publică a fost determinat tocmai de calitatea acestei documentaţii. A participat o singură firmă, care a mai avut din câte am înţeles unele contracte vizate de corpul de control anul trecut, cu încredinţare directă. Firma respectivă înţeleg că a avut nişte probleme de bonitate de la Compania de Drumuri. Nu a reuşit să depună actele necesare pentru încheierea contractului – sunt nişte garanţii financiare care se depun – şi Compania a reziliat contractul practic înainte de a începe. Eu am susţinut dintotdeauna şi asta vreau să o spun foarte clar: nu mai putem avea în România soluţii de anii ’50 – ’60 în anii 2021”.

Contractul respectiv a fost câștigat de asocierea de firme cu lider Aqua Parc SRL. Din asociere mai fac parte societățile Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, Vertatel International SRL, VHD AD Vodstroi 98 AD, Alcro Trade SRL, Total Business Land SRL, Danavi SRL, Loial Impex SRL, Hidrostroy AD, Mavgo Holding SRL (controlată de Ginel prin interpuși), Topotechincs SRL, Via Desing SRL, SC Zublin Romania SRL, BDU Maxi Construct SRL, Util Expres Construct SRL.

Un comportament similar față de Aqua Parc l-a avut și liberalul Lucian Bode, în perioada în care a condus Ministerul Transporturilor. Numai că, în timp ce liberalii criticau în cor lucrările executate de firma lui Vlasie pe DN 15 (Bicaz-Poiana Largului), conturile firmei nemțene erau alimentate cu milioane de lei pentru efectuarea lucrărilor respective. Mai mult decât atât, de curând s-a făcugt și recepția lucrării de 74 de milioane de euro de pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului, iar sursele noastre spun că au fost identificate câteva probleme, iar cele găsite au termen pentru a fi remediate. Se pare că la CNAIR s-a uitat prea repede de ce unii angajați au refuzat, o perioadă bună, să semneze pentru decontarea lucrărilor.

Iată ce ne declara, în mai 2020, despre acest lucru un angajat al Ministerului Transporturilor:

 „Proiectanții lucrării nu sunt deloc mulțumiți pentru că li s-a cerut să respecte normativele și legea și li s-au făcut observații. Se fac verificări la ceea ce s-a executat până în prezent. Se dorește scoaterea la licitație a restului de lucrare, să fie dat deoparte ceea ce s-a făcut până acum. Și asta pentru că nimeni nu vrea să semneze pentru decontarea lucrărilor executate până în prezent. Neîndeplinind cerințele legale, nimeni nu vrea să semneze. La început, documentele au fost semnate de oameni din DRDP Iași și de la Secția de Drumuri Neamț, dar după ce au văzut ce probleme sunt și că au șanse mari să intre în pușcărie au refuzat să mai semneze. Inițial, au fost șantajați, după aia, momiți cu bani, însă nimeni nu a mai vrut să se încurce. Consultanța pentru acest contract a fost asigurată de o firmă în locul specialiștilor de la DRDP Iași. Din firma respectivă fac parte ingineri puși de către constructor, aspect absolut imoral, dacă nu cumva ilegal. Când venea vorba de semnat pentru bani, trebuia să semneze altcineva de la DRDP Iași sau de la SDN Neamț, nu de la firma de consultanță, cum ar fi fost normal. Lucrarea este terminată în proporție de 85%, dar după ceea ce au proiectat ei, nu conform cerințelor. Inclusiv caietul de sarcini este făcut tot de altcineva, sunt o mulțime de nereguli. Cu siguranță va fi și o expertiză pentru a se stabili dacă ceea ce s-a lucrat este sau nu de calitate. Cea mai urâtă treabă este cea legată de reabilitarea punctelor de alunecare. Vorbim de lucrarea în sine, de exemplu, de picon folosit la dezvelirea piloților etc. De aceea există refuzuri pentru semnătură. Să nu uităm că nu semnează niciun politician. De fapt, semnează niște oameni care își asumă răspunderea. S-au făcut presiuni ca oamenii să semneze, să aprobe, însă au refuzat efectiv. Inclusiv studiul geotehnic care trebuia făcut prima dată, nu în toamnă, în timp ce lucrau deja. Ca să nu mai punem la socoteală banii dați în avans. Sunt multe suspiciuni. Una a plecat de la faptul că cele 73 de puncte de calamitate aveau aceeași valoare de proiectare, adică 1 milion de lei fiecare. Cum poți să le pui aceeași valoare? Pentru că era mai ușor de proiectat din birou. În mod normal, ar fi trebuit să meargă în teren, ceea ce înseamnă cheltuială. Sunt câțiva angajați din partea autorității contractante care au semnat ca fraierii, la presiuni, iar acum au înghețat toți, pur și simplu. Așteaptă cu inima strânsă să vadă ce li se va întâmpla. Nu a vrut să semneze ăla, l-au luat pe celălalt, și tot așa. Numai că și-au dat seama, la un moment dat, și au refuzat să mai semneze, chiar dacă li s-au promis mulți bani. Și-au dat seama că este vorba de viața lor, a familiilor lor, și au refuzat să mai semneze”.

Contractul respectiv, încheiat pe „situații de urgență” în condiții absolut dubioase, face obiectul unei anchete aflate în lucru la DNA Bacău. Rămâne de văzut ce soluție vor da procurorii.

Daniel MURARU

Citește și:

Ce au urmărit ministrul Drulă și CNAIR-ul în cazul Aqua Parc

Drulă, ministrul Transporturilor, vrea să-l sperie pe Ginel, cumătrul lui Arsene. Au făcut-o și liberalii și au sfârșit prin a-i oferi noi contracte

 

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.