Afacerea gunoaielor. Mari companii se bat pentru 65 de milioane de euro. Contract discutabil încheiat de Primăria Piatra-Neamț
Gestionarea activităților de colectare și transport al deșeurilor din „Zona 1” a județului Neamț, care cuprinde orașul Piatra-Neamț și alte 25 de localități, a ajuns să coste 65 de milioane de euro. Adică mai bine decât dublu față de anul 2016, când a fost organizată prima licitație pentru delegarea acestor servicii pentru o perioadă de 8 ani.
Asociația de Dezvoltare Intracomunitară (ADI) ECO Neamț se află la a treia tentativă de a găsi operator pentru Zona 1, de departe cea mai importantă și mai rentabilă dintre cele patru zone ale județului. Întârzierea delegării unui operator a atras sancțiunea Consiliului Județean Neamț, amenda aplicată de Uniunea Europeană fiind de 1 milion de euro.
Licitație de la zero
În acest moment, se află în plină desfășurare cea de-a treia licitație pe care ADI Eco Neamț o organizează pentru a găsi operatorul care să gestioneze Zona 1. Câștigătorul primei licitații, Girexim Universal SRL, organizată în 2018, a renunțat la contract. Câștigătorul celei de-a doua licitații (asocierea formată din firmele Clean Prest Activ SRL București și Salubris SA Slatina) a pierdut contractul după ce s-a constatat că scrisoarea de garanție, emisă de Aba Pay din Cehia, nu este validă, pentru că instituția putea să funcționeze doar ca instituție de plată, neputând oferi serviciile în afara teritoriului Cehiei. Clean Prest Activ SRL s-a adresat instanțelor de judecată, însă nu a avut câștig de cauză, iar ADI Eco Neamț a fost nevoită să reia licitația de la zero.
Valoarea contractului, dublă
De această dată, valoarea estimată a contractului este de 273.083.102 lei, fără TVA, adică 324.968.891 lei (TVA inclusă)
Vorbim despre o valoare estimată dublă față de cea din 1018, când licitația a fost câștigată de Girexim Universal SRL, când s-a situat la 136.164.782 lei, fără TVA.
Licitația din 2021, câștigată de asocierea Clean Prest Activ-Salubris SA, a avut fixată o valoare estimată de 240.560.650 lei, fără TVA.
Firmele care se „bat” pentru contract
În prezent, pentru câștigarea contractului se „bat” companii cunoscute în domeniu. Pe lângă Brantner Servicii Ecologice SRL, care a participat și la cea de-a doua licitație, câștigată de Clean Prest&Salubris, în cursă au intrat Soma SRL Sibiu și Polaris M Holding SRL Constanța.
În acest moment, licitația este suspendată în urma unei plângeri depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
Anterior, toate cele trei firme menționate mai sus, Soma, Brantner și Polaris, s-au adresat CNSC, cauza ajungând, în final, pe rolul Curții de Apel Bacău, care s-a pronunțat anul trecut, în luna septembrie.
Cum a intervenit o nouă contestație, termenul limită pentru primirea ofertelor a fost prelungit din nou.
Primăria Piatra-Neamț și controversele privind încheierea unui nou contract cu Brantner
Cum licitația pentru Zona 1 nu a fost finalizată, iar contractul de concesionare încheiat de Primăria Piatra-Neamț cu Brantner, în anul 2006, expira în noiembrie 2024, municipalitatea pietreană a fost nevoită să caute soluții. De aici și o serie de discuții privind contractul pe care Primăria Piatra-Neamț l-a încheiat, la sfârșitul lunii octombrie 2024, cu Brantner pentru gestionarea deșeurilor pentru o perioadă de încă un an. De fapt, a fost vorba despre o extensie a contractului vechi cu încă 12 luni, cu speranța că lucrurile se vor așeza în acest interval.
Valoarea acestui contract este de 19.122.024 de lei, fără TVA, existând voci care afirmă că suma e în regulă, în timp ce alții consideră că e cam „mărișoară”, chiar dacă oferta a fost mai mică cu aproape 600.000 de lei față de valoarea estimată a contractului.
Contract atribuit în baza „extremei urgențe”
Discuțiile au apărut ca urmare a faptului că primăria nu a organizat o licitație, mergând pe varianta atribuiri contractului fără publicarea unei invitații la o procedură concurențială, ce a fost motivată de „extrema urgență determinată de evenimente ce nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă…”.
Nu este exclus, dacă s-ar fi organizat o licitație, ca valoarea contractului să fi fost mai mică. Este greu de răspuns atâta timp cât nu au existat și alte oferte.
Reprezentanții Primăriei Piatra-Neamț afirmă că trebuia să existe această continuitate activităților de colectare/transport deșeuri și că „extrema urgență” invocată pentru a semna un contract cu actualul operator se justifică.
Putea sau nu primăria să organizeze licitație?
În septembrie, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ..ECONEAMȚ*” a anunțat Primăria Piatra-Neamț că „perioada minimă de timp de la reluarea procedurii de licitație și până la data începerii serviciilor în noul contract nu va fi mai mică de 10 luni, aceasta putând depăși 12 luni în ipoteza contestațiilor…
La acea dată, nu exista o decizie finală a Curții de Apel Bacău la plângerile depuse de cele trei firme participante împotriva deciziei CNSC. Era evident, așadar, încă de atunci că, până la stabilirea unui câștigător, treceau, după cum spune Eco Neamț, mai bine de 12 luni. În această situație, putea sau nu primăria să organizeze licitație?
Astrele s-au aliniat pentru Brantner
Decizia Curții de Apel Bacău a fost pronunțată la data de 17 septembrie și a fost de respingere a plângerilor, iar pe 10 octombrie, Brantner a depus o nouă contestație la CNSC, care a fost respinsă în data de 12 noiembrie. Pe 27 noiembrie, Brantner a făcut, la Curtea de Apel Bacău, plângere împotriva Deciziei CNSC și a cerut suspendarea procedurii.
Mâine va avea loc al doilea termen al acestui proces, la primul, cel din 5 decembrie, nu ajunsese la dosar decizia celor de la CNSC.
În tot acest amalgam de informații, două date sunt de reținut:
- 17 septembrie – Curtea de Apel respinge contestațiile celor trei firme competitoare;
- 10 octombrie – Brantner Servicii Ecologice depune o nouă contestație la CNSC.
20 de zile mai tîrziu, pe 30 octombrie, Primăria Piatra-Neamț semna cu Brantner un contract, valabil pentru un an, pentru gestionarea deșeurilor pe raza municipiului.
Întârzierea stabilirii unui câștigător al licitației organizate de ADI Eco Neamț le-a venit, așadar, ca o mănușă celor de la Brantner Servicii Ecologice, care au mai prins un an de contract (peste 4 milioane de euro), fără licitație.
Poate, cu licitație, valoarea contractului ar fi fost mai mică, pentru că concurența, de regulă, la asta duce. Iar de câștigat ar fi avut pietrenii.
„Extrema urgență” și răspunsul primăriei
Am solicitat Primăriei Piatra-Neamț să explice de ce a mers pe varianta „extremei urgențe” pentru a încheia un nou contract cu cei de la Brantner, iar răspunsul este cel de mai jos:
„Referitor la întrebarea dvs., vă comunicăm alăturat răspunsul transmis de către Serviciul Gospodărie Municipală, din cadrul Primăriei municipiului Piatra-Neamț:
Vă prezentăm motivele pentru care a fost necesară și urgentă asigurarea continuității activităților din componența serviciilor de salubrizare prin aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare:
- la data de 05.11.2024 expira durata de execuție a Contractului de concesionare a serviciilor publice de salubrizare din municipiul Piatra Neamț nr. 34093/04.08.2006, încheiat între Municipiul Piatra Neamț și S.C. Brantner Servicii Ecologice S.R.L.;
- procedura de atribuire a contractului având ca obiect „Delegarea prin concesiune a gestiunii unor activități componente ale serviciului ele salubrizare a unităților administrativ teritoriale membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „ECONEAMȚ „, din Zona 1, județul Neamț” (asociație în care municipiul Piatra Neamț are calitatea de membru), publicată de ADI ECONEAMȚ în SEAP la data de 07.05.2024, sub nr. PC 1002710, era suspendată începând cu data de 30.05.2024;
- Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ..ECONEAMȚ*”, prin adresa nr. 458/36280/16.09.2024, a comunicat că: „ … perioada minimă de timp de la reluarea procedurii de licitație și până la data începerii serviciilor în noul contract nu va fi mai mică de 10 luni, aceasta putând depăși 12 luni în ipoteza contestațiilor…
Pentru a asigura continuitatea activităților, autoritatea contractantă poate proceda la atribuirea unui contract, pe motive de urgență, cu respectarea acelorași cerințe de calitate pentru prestarea serviciului stabilite în caietul de sarcini aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Piatra Neamț, prin aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare prevăzută la art. 104 alin.(1) lit c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.
Potrivit art. 104 alin. 1 – Paragraful 7 – Negocierea fără publicare prealabilă – din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, autoritatea publică are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare pentru atribuirea contractelor de achiziții publice de servicii în următoarele cazuri:
lit. c): ca o măsură strict necesară, atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitație deschisă, licitație restrânsă, negociere competitivă sau procedură simplificată nu pot fi respectate din motive de extremă urgență, determinate de evenimente imprevizibile și care nu se datorează sub nicio formă unei acțiuni sau inacțiuni a autorității contractante.
Municipiul Piatra Neamț a dispus organizarea unei proceduri de atribuire a unui contract de „Delegare a gestiunii unor activități componente ale serviciului public de salubrizare din municipiul Piatra Neamț”, prin procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, pe o durata strict limitată (până la încetarea situației de urgență), de 12 de luni cu posibilitatea de prelungire cu 180 zile (reprezentând perioada de mobilizare prevăzută în contractul ce urmează a fi încheiat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECONEAMȚ), dar nu mai mult de data de începere efectivă a serviciilor de către Operatorul desemnat în urma atribuirii contractului pentru Zona 1 Neamț.
În situația organizării unei licitații deschise, nu s-ar fi putut asigura duratele de efectuare a tuturor etapelor pe care trebuie să le parcurgă procedura/operatorul într-un interval de timp foarte restrâns, și anume:
a). Durata de desfășurare a licitației (aprox. 2,5 luni, în situația în care nu ar fi fost depusă nicio contestație), constând în elaborarea documentațiilor, aprobarea acestora în Consiliul Local și desfășurarea procedurii de achiziție;
b). Durata perioadei mobilizare (min. 6 luni), constând în:
– durata de încheiere a unui număr de aprox. 7.000 – 8.000 contracte de servicii cu utilizatorii serviciului;
– durata de predare – preluare a bunurilor de retur aferente serviciului (inclusiv punctele de colectare din municipiu);
– durata de întocmire și aprobarea tuturor Planurilor, Programelor, Graficelor etc”.
Gestionarea deșeurilor, o afacere
În Zona 1, în afară de municipiul Piatra-Neamț, se mai află 25 de localități: Roznov, Alexandru cel Bun, Bârgăuani, Bodești, Borlești, Cândești, Costișa, Dobreni, Dochia, Dragomirești, Dumbrava Roșie, Făurei, Gârcina, Girov, Mărgineni, Negrești, Piatra Șoimului, Pângărați, Podoleni, Rediu, Români, Ruginoasa, Săvinești, Ștefan cel Mare, Tazlău, Zănești.
Gestionarea deșeurilor în acest perimetru înseamnă o mare afacere pentru cel care va câștiga licitația, contractul urmând să fie încheiat pentru o perioadă de 8 ani.
Daniel MURARU
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Nu se bate nimeni, stai linistit. In afara combinatiilor pe cate le fac oameni din CJ pentru asta nu se bate nimeni pentru nimic