Consiliul Județean și primăriile din Neamț au înregistrat un deficit bugetar uriaș. De unde provin banii pe care îi toacă bugetarii și pe ce se duc. Încasările din taxe și impozite locale, la un nivel rușinos

0
2416

Cheltuirea eficientă a banului public pare să fie ultima preocupare a angajaților din administrația publică locală nemțeană. Conform constatărilor auditorilor Camerei de Conturi Neamț, modul în care sunt gestionate resursele financiare lasă de dorit și ridică serioase semne de întrebare cu privire la responsabilitatea angajaților.

Raportul privind finanțele publice locale la nivelul județului Neamț, aferent anului 2023, publicat zilele acestea, scoate la iveală numeroase abateri de la legalitate, care nu doar că au dus la nerealizarea unor venituri importante pentru bugetele locale, dar au și generat prejudicii financiare semnificative. În plus, aceste practici deficitare au avut un impact negativ asupra calității gestiunii economico-financiare, afectând calitatea serviciilor publice.

Această realitate reflectă  lipsa de rigoare, neglijența și, de multe ori, lipsa de competență care contribuie la risipa banului public. În condițiile în care fiecare leu contează, ineficiența și dezinteresul în gestionarea fondurilor publice șubrezesc încrederea, și așa palidă, a cetățenilor în instituțiile statului.

Volumul încasărilor din taxe și impozite, la un nivel scăzut

Auditorii au concluzionat că neconfomitățile se mențin, în continuare, la un nivel ridicat, că există un număr mare al abaterilor în legătură cu cheltuielile de personal, multe dintre abaterile referitoare la cheltuielile de capital (de investiții) sunt repetate, erorile din contabilitate sunt se mențin la un nivel ridicat, iar volumul încasărilor din taxe și impozite rămâne, în continuare, scăzut.

„Concluzii de ansamblu cu privire la finanțele publice locale la nivelul județului Neamț, pentru anul bugetar 2023:

Se mențin la un nivel ridicat neconformitățile constatate în urma auditului public extern efectuat la unitățile administrativ-teritoriale, comparativ cu anii anteriori, atât ca valoare, cât și ca număr al abaterilor de la legalitate și regularitate;

Încă există un număr mare al abaterilor în legătură cu angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor de personal prin nerespectarea prevederilor legale din domeniul salarizării personalului bugetar, respectiv a abaterilor privind drepturile de personal stabilite ori acordate nelegal, o consecință a exonerărilor legale  adoptate de legiuitor;

Repetabilitatea multora dintre abaterile constatate în anii anteriori privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor cu bunurile și serviciile și a cheltuielilor de capital;

Erorile și neregulile identificate în activitatea financiar-contabilă, cu impact asupra situațiilor financiare ale entităților auditate care determină neconformitatea acestora în raport cu cadrul de raportare financiară aplicabil, au un nivel ridicat;

Volumul încasărilor realizate la bugetele unităților administrativ-teritoriale, provenite din impozite, taxe, contribuții, alte vărsăminte, alte venituri, raportate prin conturile de 28 execuție a bugetelor unităților administrativ-teritoriale din județ, rămâne scăzut în continuare”.

Consiliul Județean Neamț, un minus considerabil

Raportul arată că unitățile administrativ-teritoriale din județul Neamț au încheiat anul 2023 cu un deficit de 26, 334 milioane de lei. Situația este diferită față de anul 2022, când a fost înregistrat un excedent bugetar de 31,86 milioane de lei.

Pe tipuri de unități administrativ teritoriale, bugetul Consiliului Județean Neamț a înregistrat un deficit bugetar în valoare de 20,102 milioane de lei, în timp ce bugetele celor două municipii Piatra-Neamț și Roman au avut un deficit care s-a cifrat la 6,361 milioane de lei.

Totodată, bugetele orașelor Bicaz, Roznov și Târgu-Neamț au însumat un excedent bugetar de 7,036 milioane de lei, iar bugetele celor 78 de comune au înregistrat un deficit în valoare de 6,907 milioane de lei.

71% din venituri provin de la bugetul de stat

Potrivit raportului, autoritățile administrației publice locale depind de resursele alocate la nivel central sub forma sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată (736,157 milioane de lei, în 2023), de cotele și sumele defalcate din impozitul pe venit (477,931 milioane de lei, în 2023) și de subvenții, care, împreună, au reprezentat 71% din veniturile totale, adică 1,430 de miliarde de lei, în 2023.

Auditorii arată că veniturile încasate de Consiliul Județean și primăriile orașelor și comunelor din Neamț au provenit, în cea mai mare parte, din alocații de la bugetul de stat, în timp ce sursele care reprezintă efortul propriu al acestor unități la constituirea veniturilor, respectiv veniturile proprii din impozite, taxe și alte venituri reprezintă numai 14% din totalul veniturilor încasate la bugetele locale.

Cheltuielile de personal și asistența socială, în top

În ceea ce privește cheltuielile, cele mai mari sume (în valoare de 557,53 milioane de lei, respectiv 468,95 milioane de lei, în 2023) din bugetele locale ale unităților administrative teritoriale din Neamț au reprezentat cheltuielile de personal și asistența socială. Totodată, o sumă deloc de neglijat (332,63 de milioane de lei, în 2023) a fost cheltuită pe bunuri și servicii.

În aceste condiții, investițiile au fost lăsate la coadă, cheltuielile de capital însumând, în 2023, numai 321,84 de milioane de lei, iar proiectele cu finanțare externă și PNRR – 148,27 de milioane de lei.

„În anul 2023 doar 53,83% din creditele bugetare definitive prevăzute în bugetele unităților administrativ – teritoriale din județ s-au concretizat în plăți efectuate. La unele titluri bugetare, plățile efectuate se află chiar sub acest nivel, respectiv: Cheltuieli de capital (26% din total credite definitive) și Asistență socială (41% din total credite definitive). Nerealizările pot avea drept cauze atât existența unor deficiențe în pregătirea și derularea proiectelor de investiții și a achizițiilor publice, cât și neasigurarea resurselor financiare la nivelul prevederilor bugetare definitive. Execuția cu mult sub nivelurile programate a cheltuielilor de capital de 26% reflectă, la fel ca în anii precedenți, incapacitatea entităților publice de a elabora proiecte viabile, eligibile, pentru domenii prioritare în dezvoltarea economică și socială a comunităților locale”, potrivit documentului.

25 de unități administrative teritoriale, verificate în 2023

În 2024, au fost verificate situațiile financiare ale 25 dintre unitățile administrative teritoriale din Neamț, precum Consiliul Județean Neamț, Primăria Piatra-Neamț, Primăria Târgu-Neamț.

„Au fost efectuate 25 de misiuni de audit de conformitate, subiectele auditate fiind cele rezultate din analiza privind identificarea și prioritizarea subiectelor de audit de conformitate pe anul 2024, aprobate de Plenul Curții de Conturi a României, respectiv:

Regularitatea și corectitudinea modului de utilizare și rambursare a sumelor provenite din finanțări rambursabile la unitățile administrativ-teritoriale, beneficiare de instrumente de datorie publica (U.A.T.O. Târgu Neamț);

Modul de organizare și funcționare a serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități, administrate și finanțate din bugetele unităților administrativ-teritoriale în perioada 2021-2023 (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Neamț);

Respectarea reglementărilor legale în privința modului de stabilire și încasare a veniturilor din taxele pentru eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire/demolare (U.A.T.C. Cordun);

Modul de organizare, recrutare și salarizare a personalului din unitățile sanitare spitalicești de subordonare locală (Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț);

Modul de organizare, recrutare și salarizare a personalului din instituțiile publice finanțate din bugetul centralizat al unităților administrativ teritoriale (Poliția Locală a Municipiului Piatra Neamț, Direcția de Asistență Socială Roman, U.A.T.C. Zănești, U.A.T.C. Războieni, U.A.T.C. Dochia, U.A.T.C. Grumăzești, U.A.T.C. Secuieni);

Achizițiile publice efectuate de unitățile sanitare spitalicești de subordonare locală (Spitalul Municipal de Urgență Roman, Spitalul Orășenesc ”Sfântul Dimitrie” Tg.Neamt);

Regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării contractelor de execuție lucrări, precum și a modului de recepție și evidențiere a obiectivelor de investiții finanțate prin programe guvernamentale (U.A.T.J. Neamț, U.A.T.C. Ceahlău, U.A.T.C. Bahna, U.A.T.C. Români, U.A.T.C. Vânători, U.A.T.C. Doljești);

Regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării contractelor având ca obiect achiziția de lucrări de întreținere drumuri de către unitățile administrativ-teritoriale (U.A.T.C. Pângărați);

Regularitatea și corectitudinea plăților pentru bunuri și servicii efectuate de către unitățile administrativ-teritoriale (U.A.T.C. Tașca);

Regularitatea și corectitudinea plăților pentru cheltuieli de capital efectuate de către unitățile administrativ-teritoriale, precum și verificarea modului de punere în funcțiune a obiectivelor de investiții (U.A.T.C. Poienari, U.A.T.C. Borca, U.A.T.C. Hangu, U.A.T.C. Oniceni).

O misiune de audit de conformitate ad-hoc, ce a vizat verificări semnalate prin petiții, la U.A.T.C. Săbăoani unde au fost identificate neconformități care vizează regularitatea și corectitudinea tranzacțiilor/ operațiunilor/activităților cuprinse în scopul auditului, fiind formulată o concluzie de audit cu rezerve”.

Erori cauzatoare de prejudicii

Misiunile de audit au generat bugetelor locale ale unităților supuse auditului venituri suplimentare în valoare de 1,95 milioane de lei, erori cauzatoare de prejudicii de 5 milioane de lei și abateri financiar-contabile de 278,15 milioane de lei.

Cele mai mari erori cauzatoare de prejudicii au fost constatate la cheltuieile de capital (de investiții), de peste 2,49 de milioane de lei, la bunuri și servicii, de peste 1,66 de milioane de lei, și la cheltuielile de personal, de 827.000 de lei.

„Din analiza evoluției și distribuției prejudiciilor pe naturi de cheltuieli, rezultă anumite tendințe care reliefează zonele cu risc deosebit în angajarea și efectuarea cheltuielilor bugetelor locale. Astfel, erorile identificate au condus, în principal, la supraevaluarea capitolelor de cheltuieli de capital (49,2%), cheltuieli cu bunuri și servicii (32,9%) și cheltuieli de personal (16,3%). Acestea au fost generate, în principal, de interpretarea eronată a reglementărilor privind ajustarea prețurilor din contractele de lucrări prevăzute în OG nr.15/2021, OUG nr.47/2022 respectiv OUG nr.64/2022”, arată raportul privind finanțele publice locale.

Sursa foto: gandul.ro/sursa tabele: Curtea de Conturi a României

N.R.

 

CITEȘTE ȘI: 

Primăriile și Consiliul Județean Neamț ar fi închise fără bani de la bugetul central. Cei mai mulți se duc în buzunarele angajaților

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.