Comuna Alexandru cel Bun: dosare penale pentru cei care nu au demolat podurile ilegale

2
6997

Problema podurilor ilegale construite în comuna Alexandru cel Bun (județul Neamț) este departe de a fi lămurită și rezolvată, chiar dacă mulți dintre cei implicați, proprietari și reprezentanți ai instituțiilor statului, cred că vor scăpa de răspundere odată cu modificarea Legii apelor. Însă lucrurile nu sunt atât de simple, mai ales că legea, care este în vigoare în acest moment, este clară în ceea ce privește construcțiile ilegale ridicate în zona cursurilor de apă. Astfel, prevederile legale, fără a lăsa loc de interpretări, stipulează limpede că podurile construite fără avize, documentații etc, trebuie să fie demolate, neexistând posibilitatea obținerii autorizațiilor după ce lucrările au fost edificate.

Pe înțelesul tuturor, fără aviz/autorizație de gospodărire a apelor, orice pod trebuie demolat, impune Legea apelor. Autorizația de gospodărire a apelor nu poate fi eliberată decât în baza avizului, care trebuie obținut la începutul lucrărilor. Dacă nu cel în cauză nu a bifat această obligație, autorizația nu poate fi eliberată, iar podul trebuie demolat.

Actul normativ nu oferă nicio portiță pentru cei aflați în această situație, numărul lor fiind de ordinul sutelor la nivel național. Descoperirea a fost făcută după ce în comuna Alexandru cel Bun au fost identificate mai multe poduri ilegale. Controalele s-au extins în întreaga țară, iar rezultatele lor au arătat că pentru mulți respectarea legislației în domeniul apelor este opțională.

Acum, după aproape 3 ani de când a fost descoperită situația de la Alexandru cel Bun, „Apele Române” au anunțat că vor face plângeri penale celor care au ridicat poduri fără autorizații și nu le-au demolat în termenul impus.

În luna mai a anului trecut, SGA Neamț a amendat mai mulți proprietari de poduri (persoane fizice și juridice). Nu știm câte dintre aceste amenzi au fost plătite, însă știm că unul dintre contravenienți, respectiv firma Point Travel SRL, amendată cu 35.000 de lei, nu mai există. A fost radiată în noiembrie 2019. Cu toate acestea, firma (care a aparținut lui Mihai Apopii, șeful Camerei de Comerț și Industrie Neamț) apare și în ultima adresă a celor de la SGA, în care se arată că vor fi făcute plângeri penale celor care nu și-au demolat podurile construite ilegal.

FOTO: Podul construit ilegal de firma Point Travel SRL

În vară, respectiv în luna iulie, SGA Neamț le-a pus în vedere celor care și-au construit poduri ilegale să le demoleze. În urmă cu aproape două săptămâni, fiind nevoiți să răspundă unei adrese, angajații de la „Ape” au purces pe teren să vadă cine s-a conformat, însă a constatat că niciun pod nu a fost demolat, inclusiv unul care aparține Primăriei Alexandru cel Bun și care nu are toate autorizațiile. În aceste condiții, „Apele Române” au anunțat că vor face demersurile legale, adică vor depune plângeri penale împotriva  a 11 persoane fizice și juridice care au ridicat poduri fără documente și nu le-au demolat în termenul stabilit. Cercetarea penală și cea judecătorească vor consuma ani de zile, timp în care, cei care au călcat legea în picioare speră că vor fi salvați de o modificare legislativă.

 

 

DNA: Ce acuzații le sunt aduse autorităților?

Revenind la situația din comuna Alexandru cel Bun, acolo unde numeroase persoane fizice și juridice au construit poduri fără a respecta legea, nu se poate trece cu vederea peste comportamentul autorităților statului, care își pasează responsabilitățile de la una la cealaltă și caută motive pentru a nu aplica legea.

În primul rând, se pune firesc întrebarea: cine este vinovat pentru podurile construite ilegal pe raza comunei Alexandru cel Bun? Proprietarii, reprezentanții primăriei, cei de la Apele Române? Oare să nu fi văzut nimeni că, în ultimele decenii, în țară au fost construite sute de poduri fără documente legale? Ce au făcut angajații primăriei cu responsabilități în domeniu, dar cei de la „Apele Române”, Garda de Mediu, inspectoratele de stat în construcții? Și acțiunea, dar și inacțiunea se pedepsesc.

Legea îi lovește pe cei care au construit ilegal, de cele mai multe ori cu acceptul tacit al autorităților, care, în loc să-i îndrume în demersurile lor, pe calea legală, au preferat să nu vadă.

Acum, proprietarii acestor poduri riscă să rămână fără construcții, pierzând, automat, banii pe care i-au investit. Dacă legea ar fi fost aplicată, în acest moment, toate podurile ridicate ilegal ar fi trebuit să fie demolate.

Însă toți reprezentanții instituțiilor statului (Adminsitrația Bazinală de Apă Siret Bacău, Sistemul de Gospodărire a Apelor Neamț, Garda de Mediu, Inspectoratul de Stat în Construcții  Neamț) fug de această responsabilitate. În această situație, cine trebuie să dispună demolarea și cine trebuie să acționeze în acest sens?

Tocmai din această cauză, a nerespectării legii, cei care au fost implicați în descoperirea ilegalităților (din partea societății civile) au depus plângeri la DNA împotriva unor angajați de la ABA Siret Bacău, SGA Neamț, Garda de Mediu Neamț, plus doi comisari de la Garda Națională de Mediu – Comisariatul General. Ultimii doi au fost în control, în octombrie 2022, când au constatat șirul de ilegalități comise, iar la capitolul „propuneri” s-au mulțumit să menționeze că există, în Parlament, o propunere de modificare a Legii apelor, introdusă de deputatul Dan Laurențiu Leoreanu, în loc să se bazeze pe ce prevede legea care se aplică în acest moment. Comportamentul celor de la „Apele Române” este la fel de dubios, pentru că nu au aplicat prevederile legale. 

Anul trecut, în luna ianuarie, cel care a descoperit situația de la Alexandru cel Bun, respectiv primele trei poduri construite ilegal, a sesizat DNA, acuzând angajați ai ABA Siret, SGA Neamț și ai Primăriei Alexandru cel Bun de comiterea unor fapte penale care au dus la producerea un prejudiciu de peste 1 milion de euro. Unul dintre aspectele reclamate are legătură cu modul în care autoritățile nu și-au îndeplinit atribuțiile. Astfel, procurorilor DNA li s-a adus la cunoștință faptul că reprezentanții „Apelor Române” și Gărzii de Mediu au constatat ilegalități în cazul podurilor de la Alexandru cel Bun, dar nu au sesizat organele de cercetare penală.

Cei care s-au implicat în această chestiune, a podurilor ilegale din Alexandru cel Bun, au prezentat procurorilor când și de câte ori au sesizat autoritățile.

În data de 8 aprilie 2020, Primăria Alexandru cel Bun, SGA Neamț și ABA Siret Bacău au fost sesizate cu privire la existența și ilegalitatea podurilor din satul Vădurele de pe cursul de apa Secu-Vaduri.

Rezultatul acestor reclamații – acțiuni de tergiversare, pentru că nu s-a aplicat nicio sancțiune, iar proprietarilor celor 7 poduri ilegale li s-au oferit termene (8 luni) pentru a intra în legalitate.

La împlinirea termenului respectiv, niciuna dintre persoanele fizice sau juridice sancționate anterior cu avertismente nu a făcut, timp de 6 luni, niciun demers de intrare în legalitate. Cu toate acestea, ABA Siret oferă noi termene de intrare în legalitate, respectiv 2 luni, deși intrarea în legalitate, în situația dată, era imposibilă.

La  o lună de la împlinirea celui de al 2-lea termen, 13 mai 2021, „proprietarii, deși depuseseră tardiv peste termen o documentație vadit incompletă sunt încă în “procedura de reglementare” , se arată în denunțul înaintat către DNA.

„Finalmente, abia 2 luni mai târziu (20.07.2021), la 1 an si 3 luni distanta de la sesizarea initiala si doar datorita insistentelor si vigilentei cetatenesti, ABA Siret si SGA Neamt depun 5 denunturi penale in legatura cu edificarea si folosinta de contructii pe ape sau in legatura cu apele in lipsa Avizului si Autorizatiei de gospodarire a apei. De retinut este faptul ca denunturile vizeaza doar 3 poduri ilegale (2 detinute de persoane fizice si unul detinut de Primarie, celelalte 2 denunturi vizand lucrari neautorizate efectuate asupra malurilor si desi toate aceste poduri se afla pe un curs de apa puternic afectat de viituri in fiecare an, nu efectueaza nici un demers in sensul demolarii acestora. Avand in vedere simplitatea probatoriului acestor fapte si inexistenta unor dosare penale in curs, asupra acestor denunturi planeaza suspiciunea intemeiata ca au fost retrase ulterior de catre institutie.

  • podul edificat pe strada Secu deservind ca acces auto proprietatile de la numerele 10,14,16,97 apare in lista de pagube produse de inundatiile din anul 2018 reparate prin Hotararea nr. 563 din 24 iulie 2018 privind alocarea unei sume din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018, pentru unele unități administrativ-teritoriale afectate de calamitățile naturale(“Refacere pod pe structură metalică cu platformă de lemn peste pârâul Secu Vaduri, culee de beton mal stâng distrusă, pilă pod pe saltea de gabion înclinată, platformă pod din lemn distrusă, sat Vădurele”). Identificarea exacta a acestuia (“Pod pe structura metalica cu platforma de lemn peste paraul Secu Vaduri, fam.Raspopa, culee de beton mal stâng distrusă, pilă pod pe saltea de gabion înclinată, platformă pod din lemn distrusă, valoare 7.000+12.000 lei”) se face prin Raportul Operativ CLSU nr.8033/30.06.2018, prin Procesul Verbal nr.214/04.07.2018 al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta Neamt (privind constatarea si evaluarea pagubelor produse in comuna Alexandru cel Bun ca urmare a precipitatiilor inregistrate in perioada 29-30.06.2018) si prin Hotararea CJSU nr.16/08.07.2018, fondurile necesare repararii/refacerii sunt alocate de Primaria comunei Alexandru cel Bun prin HCL nr.61/30.08.2018, iar podul este refacut prin contractul de lucrări (achizitie directa SEAP nr. NR. DA21494745) nr. 12667 din 17.10.2018. Un detaliu important conform listelor de la inundatii este faptul ca distrugerea acestui pod a venit impreuna cu distrugerea zonei de amonte a acestuia, mentiunea imediat urmatoare pe aceste liste (“aparare mal dreapta paraul Secu Vaduri, 100m lungime, amonte pod fam. Raspopa, distrugere aparare mal drept zid beton armat, valoare 52.500 lei”). Din raspunsurile Primariei, podul a fost construit ilegal de familia Raspopa si ulterior pe o perioada de 10 ani a fost reconstruit de apox.5 ori la fel de ilegal, fiind luat de ape. In 2018 din fonduri publice Primaria il reconstruieste tot ilegal fara nici un act de reglementare altaturi de o portiune de aprox.100m de mal erodati din cauza podului ce a blocat cursul viiturilor.
  • In Anexa la Hotarârea nr. 75 din 27.07.2021 CJSU Neamt (“Lista obiectivelor afectate de calamitatile naturale produse pe teritoriul judetului Neamt în perioada mai – iulie 2021 si necesarul de fonduri pentru înlaturarea efectelor acestora”) transpusa identic in HG 992/17.09.2021 intalnim urmatoarele mentiuni, lucrari ce au fost decontate din Fondul de Urgenta a Guvernului (Judetul Neamt, comuna Alexandru cel Bun):
    • Decolmatare albie pr. Secu, L=0,3 km, str. Secu zona fam Nemtanu Dumitru, sat Vadurele, comuna Alexandru cel Bun (pv. 81 din 29.06.2021) – SGA NEAMT – 24 mii lei
    • Refacere mal drept, pr. Secu, L=0,1 km, str. Secu zona fam Nemtanu Dumitru, sat Vadurele – PACB – 24,4 mii lei
    • Refacere platforma din balast, DS str. Secu, L=0,06 km, Str.Secu zona fam Nemtanu Dumitru, sat Vadurele – PACB – 0,42 mii lei
    • Decolmatare albie pr. Secu, L=0,25 km, str. Secu zona fam Popovici Niculita, sat Vadurele, comuna Alexandru cel Bun (pv.81 din 29.06.2021) – SGA NEAMT – 50 mii lei
    • Refacere mal drept, pr. Secu, L=0,03 km, str. Secu zona fam Popovici Niculita, sat Vadurele – PACB – 8,4 mii lei
  • Ce nu mentioneaza aceste liste este faptul ca cele 2 “zone” reprezinta in realitate amontele si avalul a 2 poduri ilegale construite chiar de catre familiile respective (Nemtanu Dumitru, Popovici Niculita), constructii private edificate pe domeniul public fara nici un tip de aviz sau autorizatie. Este vorba de poduri masive cu fundatii de beton care, la fel ca in fiecare de an de altfel, au obstructionat cursul viiturilor fortandu-l sa devieze in laterale si sa erodeze suplimentar malurile iar cele 2 poduri fac parte din cele 5 mentionate mai sus, beneficiind de tergiversarile nejustificate dispuse de ABA Siret si SGA Neamt intinse pe 1 an si 3 luni, indeajuns de mult incat sa mai produca pagube si in anul curent, pentru a ajunge in cele din urma la concluzia si masurile ce trebuiau dispuse de la primul control datorita imposibilitatii intrarii acestora in legalitate
  • si Garda de Mediu este sesizata in legatura cu aceste poduri prin sesizarea nr.136/CJNTP/22.06.2021, iregistrata si la Garda Nationala de Mediu sub nr.1602/CRP/25.06.2021: desi nici unul dintre poduri nu detine acte de reglementare din punct de vedere al protectiei mediului (Decizia etapei de incadrare) GNM Neamt prezenta o suita de acte si fapte fara relevanta (asa zisele “incercari de intrare in legalitate”) care nu justifica in nici un fel lipsa actelor de reglementare din punct de vedere al protectiei mediului pe care nu le mentioneaza in nici un fel in actul de control. Drept concluzie, nu este aplicata nici o sanctiune sau masura pe legislatia protectiei mediului si nici nu sunt sesizate organele de cercetare penala in legatura cu exploatarea acestor constructii fara autorizatie de gospodarire a apei (GNM avand atributii de control si sanctionare si in acest domeniu)

 

Existenta si ilegalitatea podurilor din satul Bistrita de pe cursurile de apa Valea mare si Valea mica este adusa atat la cunostiinta Primariei comunei cat si a Sistemului de Gospodarire a Apei Neamt (si institutiei ierarhic superioare, ABA Siret) prin sesizarile nr.21009/09.11.2021 si 21819/22.11.2021 ABA Siret – 8 poduri auto edificate si utilizate fara acte de reglementare a gospodaririi apei:

  • conform raspunsurilor nr.22955/MZ/2021 si 24126/MZ/22.12.2021, desi se constata savarsirea faptelor sanctionate penal prin art.93 alin.1 din Legea 107/1996 (“Executarea, modificarea sau extinderea de lucrări, construcții ori instalații pe ape sau care au legătură cu apele, fără avizul legal […] constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.”), nu se sesizeaza organele de cercetare penala. De asemenea, desi se constata savarsirea faptelor sanctionate penal prin art.93 alin.2 lit.b) din Legea 107/1996 (“Cu pedeapsa prevăzută la alin. (1) se sancționează și următoarele fapte: exploatarea sau întreținerea lucrărilor construite pe ape ori în legătură cu apele […] fără autorizația de gospodărire a apelor;”), nu se sesizeaza organele de cercetare penala
  • Urmare a unei noi sesizari (trimisa catre ABA Siret si inregistrata la SGA NT cu nr.2219/14.04.2022), prin raspunsul nr.2861/13.05.2022 se comunica faptul ca in urma unui nou control efectuat asupra acestor traversari de cursuri de apa edificate si exploatate in lipsa actelor de reglementare a gospodaririi apelor, SGA Neamt au aplicat multiple sanctiuni contraventionale in baza art.87 pctul.1 din Legea 107/1996 numitilor: Irian Ana Cristina, SC ROMAUR COM SRL, Jitaru Mihai, SC POINT TRAVEL SRL, Gorea Gheorghe, Ghidiboaca Dragos, Dobranis Alina, respectiv UAT Alexandru cel Bun, conform art.87 pctul.47 din Legea 107/1996. Din nou, desi faptic se constata savarsirea faptelor sanctionate penal prin art.93 alin.2 lit.b) din Legea 107/1996 (“Cu pedeapsa prevăzută la alin. (1) se sancționează și următoarele fapte: exploatarea sau întreținerea lucrărilor construite pe ape ori în legătură cu apele […] fără autorizația de gospodărire a apelor;”), nu se sesizeaza organele de cercetare penala, aplicandu-se doar sanctiuni contraventionale pentru “executare sau punere în funcțiune” de parca podurile respective nu ar fi fost exploatate zilnic de detinatori. Exploatarea zilnica si necesitatea ei este tocmai unul dintre principalele pseudo-justificari (“Nu au alta cale de a ajunge la proprietati”) vehiculate de ABA Siret si SGA Neamt prin presa si media deci institutiile sunt perfect constiente de savarsirea in mod continuu a acestor fapte penale
  • Constructiilor de mai sus, edificate si exploatate in lipsa autorizatiei de gospodarire a apei, li se mai adauga 3 de pe Strada Apusului nr.9,2 si 4 (detinatori: Nistor Ioan, Gherasim Mircea si Naclad Marius) actualmente exploatate fara autorizatie de gospodarire deoarece cele detinute (emise ilegal in lipsa avizelor de gospodarire a apei si a proceselor verbale de receptie – ilegalitatea emiterii a fost confirmata prin raportul Corpului de Control al Primului Ministru), au expirat in 17.04.2022, respectiv 08.06.2022 iar cererile pentru emiterea de noi autorizatii au fost respinse. Exploatarea ilegala in lipsa unei autorizatii de gospodarire a apei a podului de la Strada Apusului nr.9 a fost adusa la cunostiinta SGA NT din data de 13.04.2022 (SGA NT nr.2219/13.04.2022), cu ocazia controlului efectuat, SGA NT dispunand “masura de solicitare a unui punct de vedere cu privire la reautorizarea si reglementarea din punct de vedere al gospodaririi apelor la „Sistemul de Gospodarire a Apelor Neamt” cu termenul legal de 20.04.2022”, o aberatie fara nici un fundament juridic sau procedural. Nici cu aceasta ocazie SGA Neamt nu sesizeaza organele de cercetare penala in legatura cu savarsirea faptelor sanctionate penal prin art.93 alin.2 lit.b) din Legea 107/1996.
  • Ca urmare a unei noi sesizari (ABA Siret nr.11305/00.06.2022, SGA NT nr.3453/09.06.2022) in legatura cu exploatarea podurilor enumerate mai sus in lipsa unei autorizatii de gospodarire a apei, infractiune conform art.93 alin.2 lit.b) din Legea 107/1996, se primeste raspunsul nr. 3453/08.07.2022 din care reiese ca:
    • SGA NT a emis un numar de 9 “adrese” prin care “s-a solicitat desfiintarea/demolarea constructiei edificate (pod) pana la data de 16.12.2022” in caz contrar urmand a se “sesiza organele de cercetare penala”
    • pentru unul din podurile neglijate in controalele anterioare (str.Valea Mare nr.44, Alcaz Cristina), s-a solicitat depunerea documentatiei tehnice in vederea autorizarii pana la data de 17.07.2022.
    • pentru podul de pe Strada Salciei, s-a solicitat UAT Alexandru cel Bun “depunerea documentatiei pentru emiterea autorizatiei de gospodarire pana in data de 17.07.2022” – UAT Alexandru cel Bun depusese aceasta documentatie in data de 21.12.2021, i-au fost cerute completari pe care aceasta nu le-a depus iar cererea de autorizare a fost respinsa in 15.03.2022 (conform raspunsului ABA Siret nr.3772/15.03.2022), podul fiind deschis circulatiei publice de aproape 2 ani, de la receptia partiala din data de 05.11.2020 (PV 13049), fara autorizatie de gospodarire a apei Nici cu aceasta ocazie, atat SGA Neamt cat si ABA Siret nu sesizeaza organele de cercetare penala in legatura cu savarsirea faptelor sanctionate penal prin art.93 alin.2 lit.b) din Legea 107/1996
  • Aceste noi “adrese” reprezinta a 4 ocazie pe parcursul a 8 luni de zile in care institutia, cu suportul si incurajarea institutiei ierarhic superioare ABA Siret, refuza sa isi indeplineasca obligatiile legale si prefera in mod intentionat sa apeleze la tertipuri fara baza sau justificare legala asumandu-si astfel competente de “interpretare” si aplicare facultativa a legii. Nu exista nici un cadru legal in legislatia curenta care sa permita institutiei sa:
    • inlocuiasca cu “adrese” intocmirea de procese verbale de constatare si sanctionare in aplicarea art.87-88, 93,95 si mai ales 106 din L107/1996
    • conditioneze constatarea si intocmirea de procese verbale in legatura cu savarsirea faptelor penale prevazute la art.93 si 95 din L107/1996 de vreo actiune preliminara
    • conditioneze sesizarea organelor de cercetare penala si înaintarea actelor de constatare catre acestea de vreun termen in care faptuitorii sa efectueze vreo actiune in legatura cu obiectul infractiunilor savarsite pentru care, conform legii, ar trebui cercetati penal
    • conditioneze si tergiverseze sanctionarea penala a faptelor de folosire/exploatare in lipsa unei autorizatii de gospodarire a apei, de epuizarea a macar unui termen de “intrare in legalitate” sau de “depunere a documentatiei in vedere autorizarii”, cand legea tocmai actiunea in sine, neautorizata, o sanctioneaza penal.
    • lase nesanctionate fapte pedepsite penal, prin oferirea de termene de peste 6 luni in care infractiunile sa fie comise in mod continuu sub protectia institutiilor cu atributii de control si cu garantia ca nu vor fi trasi la raspundere penala in aceasta perioada.

 

In perioada 2020-2022 , in legatura cu toate aspectele detaliate mai sus au fost depuse 2 denunturi penale la Directia Nationala Anti-coruptie Serviciul teritorial Bacau (nr.15 si 16/P/2022 conexate in dosarul penal nr.98/P/2021 aflat in lucru la procuror) documentand  faptele penale savarsite de angajatilor cu atributii de conducere si control din institutiile subordonate MMAP (ABA Siret, SGA NT, GNM Neamt) mai exact art.267 alin.1, art.269 alin.1, art.321 alin.1 NCP (functionarii publici implicati, in exercitarea sarcinilor de serviciu, omitand sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală in legatura cu savarsirea acestora in momentul constatarii lor si exercitand actiuni constante în scopul împiedicării tragerii la răspundere penală, prin atestarea unor fapte sau împrejurări necorespunzătoare adevărului ori prin omisiunea cu ştiinţă de a insera unele date sau împrejurări in actele de control incheiate, sau mai simplu, prin neicheierea acestora) si respectiv art.297 alin.1 NCP coroborat cu art.13^2 din Legea nr.78/2000 (functionarii publici implicati, in exercitarea sarcinilor de serviciu neîndeplinind sau îndeplinind in mod defectuos actele de serviciu procurand astfel constructorilor/detinatorilor de poduri ilegale beneficiul folosintei/exploatarii fara drept a podului, pe o perioada de timp de cel putin 3 ani). Asemenea a fost depus denunt penal si la adresa primarului comunei (Ion Rotaru), fiind documentate aproximativ 50 de contracte in valoare cumulata de aprox. 1.294.276,00 EUR (conform preturilor de achizitie din SEAP) dintre care un minim de 2541.59 mii RON ceruti, obtinuti si cheltuiti din fondurile de urgenta si/sau interventie aflate la dispozitia Guvernului, ce prevad lucrari din spectrul celor reglementate prin art.48 alin.1 litera d) si art.54 alin.1 litera h) din Legea 107/1996 (“construcții de apărare împotriva acțiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări și consolidări de maluri și albii, rectificări și reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanți, corectări de torenți, desecări și asanări, alte lucrări de apărare” ; “dezvoltare, modernizare, retehnologizare – reparatii de drumuri si poduri”) contractate in perioada 2018-2020 de catre Primaria comunei Alexandru cel Bun. Toate aceste lucrari au fost efectuate in lipsa oricaror acte de reglementare atat din punct de vedere al gospodaririi apelor (aviz, autorizatie) cat si din punct de vedere al protectiei mediului (decizie etapa incadrare), actele emise in regim propriu de catre Primarie pentru aceste lucrari (certificate de urbanism, autorizatii de construire) au fost  emise avand la baza documentatii vadit incomplete si cu incalcarea intentionata a cerintelor legale impuse prin Legea 50/1991 iar majoritatea au fost efectuate de catre firme fara nici un tip de competenta in domeniu, avand alte obiecte de activitate.

În data de 14.09.2022, primarul Ion Rotaru face public pe reteaua de socializare Facebook raspunsul nr.2/R/1128/D.G.A/24.08.2022 prin care ministrul Tanczos Barna, sesizat de respectivul in legatura cu “situatia celor 19 poduri” ilegale, de altfel perfect constient de natura penala a ilegalitatii acestora datorita multiplelor sesizari primite si activitatii institutiilor subordonate:

  • sustine nemijlocit si vede ca rezolvare a savarsirii unor infractiuni, nu tragerea la raspundere a faptuitorilor ci schimbarea legii in sensul inlaturarii raspunderii penale atat a acestora cat si a functionarilor publici cu atributii de control din institutiile subordonate care prin acte de favorizare si omisiune a sesizarii, nu au aplicat legea.
  • sustine nemijlocit modificari legislative care contravin Directivelor Europene pentru Mediu, mai precis DIRECTIVA 2000/60/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 23 octombrie 2000 (de stabilire a unui cadru de politică comunitară îndomeniul apei) si DIRECTIVA 2011/92/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI ACONSILIULUI din 13 decembrie 2011 (privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului).
  • perfect constient de caracterul si consecintele acestora, sustine “adoptarea cu celeritate” a respectivelor modificari dand chiar indicatii clare in legatura cu traseul prin care acestea ar putea fi adoptate cu minimul de efort, control de legalitate si transparenta publica.

Prin Adresa nr.R5020/BT/04.03.2022 este sesizat direct MMAP în legătură cu ilegalitatea atât din punctul de vedere al protecției mediului, cât și a gospodăririi apelor a celor 20 de poduri din comuna Alexandru cel Bun jud. Neamț, solicitand astfel un control în regim de urgență asupra acestora, dar abia după 3 reveniri și la 1 an distanță de când GNM avea cunoștință de ilegalitatea acestora, GNM-Comisariatul general, prin intermediul comisarilor proprii respectiv numitele Ilie Alina-Valentina (legitimatie speciala de control nr.2941/2019) si Socaciu Laura (legitimatie speciala de control nr.2952/2020) efectueaza o noua serie de controale in datele de 13.09.2022-15.09.2022 si 20.10.2022, activitate finalizata prin intocmirea Notei de constatare nr.164/20.10.2022. In cadrul Notei, pe parcursul a 19 pagini cei doi comisari GNM-CG:

  • prezinta in mod detaliat istoricul fiecarui pod in parte si a masurilor dispuse atat de catre Primaria comunei Alexandru cel Bun cat si de catre reprezentantii SGA Neamt
  • consemneaza faptul ca per total, pentru 10 poduri SGA Neamt a dispus masura demolarii pana la data de 16.12.2022, pentru 5 a dat termene de intrare in legalitate (expirate de la jumatatea anului 2020) fara vreo alta masura ulterioara iar in total au fost depuse 4 denunturi penale
  • noteaza faptul ca „pe raza acestui UAT Alexandru cel Bun sunt functionale 19 poduri functionale” care nu detin acte de reglementare din punct de vedere al gospodaririi apelor (aviz si autorizatie de gospodarire) sau protectiei mediului (decizia etapei de incadrare)
  • nu dispun nici o sanctiune, nu fac nici o mentiune in legatura cu sesizarea organelor de cercetare penala desi Garda de mediu are competente de control si sanctionare pe Legea apelor
  • in Nota de constatare este inserata mentiunea nr.6 din sectiunea „Concluzii finale”:
    „UAT Alexandru cel Bun adresează memoriu nr.7012/06.06.2022 primului ministru, domnul Nicolaie Ciuca, caree contine descrierea situaţiei acestor constructii. Acesta a fost redirectionat către MMAP, iar prin adresa nr. 2/R/1128/DGA/24.08.2022 MMAP raspunde că “situaţia poate fi rezolvată prin adoptarea cu celeritate a propunerilor de modificare si completare a Legii 107/1996, propuneri depuse de domnul Laurentiu Leoreanu, deputat de Neamt, la Comisia Legislativă a Parlamentului Romaniei”. Mentiunea, preluata din raspunsul Ministrului catre Primari si introdusa voluntar de catre inspectori, probeaza faptul ca instigari in sensul ne-sesizarii organelor de cercetare penala au fost facute la nivel ministerial si transmise descendent pe verticala institutiilor subordonate MMAP, in asteptarea unei (eventuale) modificari legislative care sa ii absolve de raspunderea penala pe faptuitori. Instigarea la nivel ministerial este sustinuta si de activitatea celorlaltor institutii cu atributii de control din subordinea MMAP, respectiv ABA Siret si SGA Neamt care timp de 3 ani de zile au avut un comportament similar inspectorilor GNM-GC.

In paralel, Ministerul Mediului vine cu propunerea de OUG (http://www.mmediu.ro/articol/ministerul-mediului-apelor-si-padurilor-mmap-supune-dezbaterii-proiectul-de-ordonanta-de-urgenta-a-guvernului-pentru-modificarea-si-completarea-unor-acte-normative-din-domeniul-apelor-precum-si-aprobarea-unor-masuri-de-eficientizare-a-activitatii-turistice/5680?fbclid=IwAR2R4IsZxVSq9dzZ45gcsAi1NzGmSGDYZBvFlqe7cQlSScwrmtSFNBMo8M4), transformata ulterior in proiectul de modificare a Legii 107/1996 nr.B793/2022 si deputatul Laurentiu Leoreanu (PNL) cu initiativa legislativa de modificare a Legii 107/1996 nr.B779/2022 ambele introducand  articole care sa ii fereasca de raspundere penala atat pe detinatori/constructori/beneficiari cat si pe functionarii publici cu atributii de control care au lasat in mod intentionat nesanctionate fapte penale”, se mai arată în plângerea înaintată la DNA.

 

D.MURARU

Citește și:

Dezastru! România, țara cu mii de poduri construite ilegal. Comuna Alexandru cel Bun, punct de plecare pentru o anchetă de proporții la nivel național

Primarul Rotaru, protectorul mahărilor care și-au făcut poduri ilegale ca să aibă scurtătură spre vile. Cine a descoperit ilegalitățile

Speriați de DNA, angajații de la „Apele Române” încep să vadă podurile ilegale din Alexandru cel Bun. Proprietarii construcțiilor ilegale, „torpilați” cu amenzi pentru nereguli grave

Direcția Silvică Neamț, complice în afacerea podurilor ilegale din comuna lui Rotaru. Procurorii îi caută pe cei care au scos o suprafață de teren din amenajamentul silvic

Clasic românesc. Podurile construite ilegal vor fi legalizate

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

2 comments

  1. Sorin 24 ianuarie, 2023 at 12:59 Răspunde

    Cine sa mai vina in control la poduri, comuna Alexandru cel Bun, batausul ZLOTU MARIUS, de la Inspectia Apei din cadrul A.B.A.SIRET BACAU ??? cel care trebuia sa intocmeasca deja Denunturile Penale, pentru detinatorii de poduri construite ilegal ???? Poate sa mai sara la bataie si sa scuipe consilierii locali, ca data trecuta in plin sediu al Primariei comunei Alexandru Cel Bun !!! Poate asta este sistemul de control nou, implementat de Conducerea A.N.A.R si Administratia Bazinala de Apa SIRET BACAU.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.