Poliția, pe urmele banilor încasați de Primăria Tarcău din taxa de drum. Despre ce sumă este vorba

4
2465

Primăria Tarcău este printre puținele din țară care a impus transportatorilor să plătească pentru folosirea infrastructurii rutiere, respectiv pentru drumul comunal 135 care face legătura cu satele Ardeluța și Brateș. În fiecare an, sute de camioane încărcate cu lemn sau piatră folosesc drumul comunal respectiv. Fiind vorba de mașini de mare tonaj, șoseaua se degradează, iar administrația locală are nevoie de fonduri pentru reparații. De aici și ideea introducerii unei taxe de folosire a drumului. Banii obținuți din această taxă trebuie, așa cum prevede legea, să fie folosiți exclusiv pentru reparațiile drumului comunal 135.

Numai că lucrurile nu stau chiar așa, conducerea Primăriei Tarcău luând decizia de a folosi o mare parte din banii obținuți din taxa de drum pentru a plăti alte servicii care nu au nicio treabă cu administrarea drumului comunal 135. Ceea ce este ilegal. Aceste aspecte, alături de cele constatate în urma controlului Camerei de Conturi Neamț, dar și câteva angajări fără concurs din mandatul actualului primar, Dănuț Fîrțală, fac obiectul unui dosar penal aflat în lucru la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Poliției Neamț.

În ceea ce privește banii încasați la barieră, din taxa de drum, oamenii legii trebuie să stabilească dacă au fost folosiți sau nu așa cum prevede legea. În urma controlului efectuat de cei de la Camera de Conturi a reieșit că există suspiciuni rezonabile cu privire la modul în care au fost cheltuiți banii din taxele de la barieră încasați în anul 2020, când, până în octombrie, primar a fost Iulian Găină, cu viceprimar Mircea Nistor, iar după octombrie Dănuț Fîrțală, cu viceprimar…Mircea Nistor.  

„În urma verificărilor efectuate s-a constatat că, în anul 2020, în conturile Primăriei Tarcău a intrat suma de 563.160de lei, reprezentând taxa pentru utilizarea infrastructurii publice locale. Numai că plățile efectuate, în 2020, la Capitolul „Drumuri și poduri” au fost în valoare de 510. 327 de lei, din care:

  • 973,61 lei pentru art.20.01.30 „Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”;

  • 352,88 lei pentru art.71.01.01 „Construcții”, se menționeză în raportul Camerei de Conturi.

 

Analiza acestor date arată că există o diferență de 52.833 lei între valoarea taxelor încasate pentru folosirea drumului și sumele plătite pentru întreținerea acestuia. Mai mult decât atât, cei care au verificat aceste aspecte au concluzionat că există serioase suspiciuni privind cheltuirea sumei de 510.327 de lei, în sensul că aceasta nu ar fi fost folosită integral pentru întreținerea, reabilitarea și modernizarea drumului comunal, așa cum prevede legea. Mare parte din sumă ar fi fost folosită în alte scopuri, însă aceste aspecte vor fi clarificate de polițiști. Se pare că din suma încasată în contul taxei de drum, primăria a plătit servicii unor societăți comerciale, servicii care nu au nicio legătură cu administrarea drumului comunal. La mijloc ar fi vorba despre o sifonare, prin diverse contracte încheiate cu terți, a banilor încasați de primărie de la transportatori de pe urma folosirii drumului comunal 135. Sarcina polițiștilor nu este deloc dificilă. Oamenii legii trebuie să identifice doar cine se află în spatele firmelor care au încasat bani de la primărie, din contul taxei de drum, în ultimii ani, pentru diverse servicii de funcționare/spații verzi/construcții etc și legătura lor cu persoane din conducerea primăriei. Foste și actuale.

Taxa pentru folosirea drumului comunal 135 a fost instituită, cu mai mulți ani în urmă, printr-o Hotărâre a Consiliului Local, când aleșii locali au aprobat „instituirea taxei de utilizare a infrastructurii publice locale, respectiv a drumului comunal și a rețelei de drumuri vicinale și străzi de către vehicule, echipamente și utilaje care aparțin persoanelor fizice și juridice, în scopul obținerii de venituri”.

În HCL-ul aprobat de consilieri se stipulează clar că taxa de drum constituie venit la bugetul local al comunei Tarcău și este destinată întreținerii, reparării, reabilitării rețelei de drumuri deschise circulației publice administrate de către Consiliul local al comunei Tarcău. Așadar, banii nu pot fi folosiți în alte scopuri, decât pentru reparația drumurilor.

Pentru transportul de material lemnos se achită 5 lei pentru fiecare metru cub; pentru materiale de carieră taxa este de 2 lei/mc; pentru transportul altor materiale Pentru deplasarea prin mijloace proprii, tractate sau pe platforme a utilajelor și echipamentelor, taxa este de 20 lei/zi de utilaj/echipament.

Sursa foro: Google Maps

D.MURARU

Citește și:

Anchetă penală la Primăria Tarcău. Fîrțală, noul primar, a umplut primăria cu liberali și rude ale acestora, transformând instituția în „Dănuț SRL”

Dezmăț pe bani publici la Primăria Tarcău. Contracte oneroase, cheltuieli salariale ilegale, impozite neîncasate

4 comments

  1. Maria Sfetcu 20 iulie, 2021 at 16:51 Răspunde

    Ha, ha, ha!
    Tarcăul lui Nistor (Fîrțală) e mai tare decât Mamaia lui Mazăre!
    Bănuiesc că cei doi îi vor urma exemplul lui Răducu, să viziteze arestul!!!!!
    O seară frumoasă tuturor

  2. Cătălina 21 iulie, 2021 at 09:24 Răspunde

    Tare-s curioasă cum se va finaliza mega ancheta poliției. Cu nup, supt sau pup??????
    Acolo trebuie anchetă serioasă, nu căcaturi de-ale lui Osoianu. Lipitorile stau cu gurile lipite efectiv de cururile unora. În fața sau în spate, depinde de preferințe. Bani să iasă.

  3. Stefan 21 iulie, 2021 at 10:07 Răspunde

    Si totusi, politia nu are alta treaba?!Daca s-ar verifica , de exemplu, modul de cheltuire a taxei edilitare la Piatra Neamt, ce s-ar intampla?Daca Curtea de conturi (o alta institutie inutila) a “descoperit” ca 50.000 lei ar fi fost cheltuiti pentru altceva , nu pentru drum, nu au decat sa impute banii celor responsabili.Personal, nu dau doi lei pe analizele Curtii de Conturi si nici pe dosarele “instrumentate” de IPJ Neamt.La Tarcau sunt golanii mult mai mari decat asta…

    Admin.: Asa este, sunt golanii mult mai mari decat asta, desi nici banii din taxa de drum nu-s de lepadat. In medie, in fiecare an se strang cam 100.000 de euro, ceea ce inseamna 1 milion de euro in 10 ani. E un pot bun la loto, nu? Exista suspiciuni ca banii au fost sifonati prin tot felul de contracte cu diverse firme de casa. Problema nu este ca Politia ancheteaza, ci ca ancheteaza fara rezultate. Macar acolo unde sunt probe sa-si faca treaba, insa slabe sperante!

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.