VIDEO. Drumul „Bălegarului”. Cum a „îngropat” Consiliul Județean Neamț 35 de milioane de lei într-un proiect sortit eșecului

0
12399

Atacul.ro a identificat noi informații care arată cum a reușit Consiliul Județean Neamț să îngroape efectiv zeci de milioane de lei într-un drum județean care duce spre nicăieri.

Ne referim la un tronson de 5,4 kilometri din DJ 127A, de la ieșirea din satul Toșorog, comuna Bicazu-Ardelean, și până la granița cu județul Harghita.

De aici, de la graniță, drumul județean de pe partea Harghitei este aproape impracticabil. În afară de deținătorii de atelaje și de mașini de teren, puțini sunt cei care se încumetă să parcurgă cei 5 kilometri până în comuna Tulgheș, pe DN 127.

Au omis să … taie panglica

Consiliul Județean Neamț a investit nu numai în modernizarea drumului, ci și în regularizarea Pârâului Jidanului, construirea a sute de metri liniari de ziduri de sprijin etc.

Acum, după finalizarea lucrărilor care au înghițit o sumă imensă de bani, decidenții Consiliului Județean Neamț ar trebui să explice public de ce risipit suma colosală într-o investiție care nu poate fi folosită.

Lucrările au fost finalizate, însă șefii CJ-ului nu au mai tăiat, de această dată, nicio panglică și nu au livrat presei nici un comunicat de presă.

Crescătorii de animale, singurii beneficiari

Redactorii Atacul.ro au parcurs, în urmă cu câteva zile, cei 5,4 kilometri de drum județean construit practic de la zero, nu modernizat, așa cum apare în acte, iar pe parcursul celor aproximativ 11 kilometri (dus-întors) nu ne-am intersectat cu nicio mașină.

Investiția este folosită, în prezent, numai de fermierii care își duc și aduc de la păscut animalele pe drumul județean proaspăt construit. Șoseaua plină cu bălegarul întins pe asfalt, provenit de la animalele din stâna din vârful dealului, la Pasul Balaj, se observă cu ochiul liber. În acest context, DJ 127A poate fi denumit, fără a greși, Drumul „Bălegarului”

Proiect controversat

Ca să nu se ajungă în această situație anormală, firesc ar fi fost ca partea nemțeană, respectiv Consiliul Județean Neamț, să nu demareze proiectul privind modernizarea celor 5,4 kilometri din DJ 127A fără a avea certitudinea că același lucru se va întâmpla și pe porțiunea din  județul Harghita, adică construirea restului de drum, de 5 kilometri, până în localitatea harghiteană Tulgheș. Acest aspect foarte important a fost pierdut din vedere, iar în acest moment nu există nici măcar speranța că Harghita își va construi partea ei de drum.

În documentația care a stat la baza modernizării DJ 127A (km 5+000-km 10+400), sunt câteva aspecte care ar trebui să dea de gândit anchetatorilor și să le verifice. Vorbim, în primul rând, despre oportunitatea investiției, o analiză care să răspundă la întrebarea dacă merita sau nu ca unitatea administrativ-teritorială să investestească 7 milioane de euro în modernizarea drumului.

Neconcordanțe între acte și realitate

Atacul.ro a identificat, în documentele pentru modernizarea DJ 127A, câteva informații a căror credibilitate ridică mari semne de întrebare. Astfel, în documentația de avizare a lucrărilor de intervenții pentru această investiție (DALI), este menționată o afirmație care nu concordă cu realitatea din teren: „O importanță deosebită în alegerea proiectului de modernizare a drumului județean DJ 127A km. 5+000-10+400 au avut-o cerințele locuitorilor comunei Bicazu Ardelean, drumul traversând comuna , asigurând astfel legătura locuitorilor cu drumul național DN 12C, prin intermediul căruia se asigură către toate destinațiile din județul Neamț și nu numai”.

Fragmentul conține câteva informații care nu se confirmă pe teren. Iar în acest sens este suficient să spunem că de-a lungul șoselei supusă modernizării nu există acum, la 7 ani de la realizarea proiectului, decât vreo patru cabane de vacanță și atât. Drumul se află în afara satului Toșorog, într-o zonă în care nimeni nu a construit ca să locuiască acolo. Așadar, căror locuitori le-a fost asigurată legătura cu DN 12C, pentru că noi nu i-am găsit?

DJ 127A necesita, într-adevăr, reparații, dar după kilometrul 10, locul din care încep să apară și gospodăriile.

În prezent, DJ 127 A, între Toșorog și DN 12C este plin de plombe.

Informații imposibil de crezut

De asemenea, proiectanții fac apel la un studiu realizat în anul 2015 privind tranzitul auto pe sectorul de drum respectiv. Afirmația conform căreia, într-un interval de 24 de ore, segmentul respectiv era tranzitat de 565 vehicule este imposibil de crezut, mai ales că vorbim despre un drum aproape impracticabil.

Așa arăta drumul când specialiștii au numărat vehiculele care au trecut pe acolo într-un inrerval de 24 de ore:

Sunt doar câteva aspecte care ridică suspiciuni cu privire la modul în care a fost realizată proiectarea. Toate aceste elemente conduc la idea că anumite personaje și-au dorit neapărat această investiție, iar pentru asta, în proiect, au fost introduse date neadevărate pentru ca lucrarea să fie eligibilă la finanțare.

35 de milioane de lei „înmormântate” efectiv în acest proiect pare a fi o mare greșeală. La prima vedere. Pentru că, dacă vom analiza mai atent documentele, vom constata că cineva anume a câștigat foarte mulți bani.

Iar atacul.ro a scris despre cum constructorul Trust CCDP SRL Roznov a realizat această investiție.

În octombrie 2021, am dezvăluit cum arăta șantierul de pe DJ 127A, cu albia pârâului din apropiere măcelărită de utilaje.

DJ 127 A, parte dintr-un contract de sute de milioane de lei

În ceea ce privește modernizarea DJ 127A (Toșorog – granița cu județul Harghita), investiția face parte dintr-un contract mai mare, în care sunt cuprinse lucrări de modernizare a 11 drumuri și 33 de poduri, printre care și podul prăbușit de la Luțca. Despre acest contract, care, spre disperarea micilor constructorilor, a inclus la pachet 44 de lucrări, atacul.ro a scris la vremea respectivă.

Licitația a fost câștigată de o asociere de firme formată din AQUA PARC SRL (lider de asociere), MAVGO HOLDING SRL, DANLIN XXL SRL, DARCONS SRL, TRUST CCDP SRL, HYDROSTROY AD, ALIDO PROIECT SRL și RUTIER CONSULT SRL. În timp, valoarea contractului a crescut de câteva ori, motivele find diverse, de la creșterea salariilor din domeniul construcțiilor, la creșterea prețurilor materialelor de construcții. În final, DJ 127A a ajuns să costă aproape 35 de milioane d elei, din care aproape 8 milioane de lei este contribuția Consiliului Județean Neamț. Diferența a fost asigurată prin renumitul Program Național de Dezvoltare Locală (PNDL).

În 2017, valoarea totală a investiției pentru modernizarea DJ 127 A, km 5+100-10+400 (Bicazu-Ardelean – limită județul Harghita), aprobată de consilieri, a fost de 26.640.903 lei, din care contribuția proprie a Județului Neamț a însumat 597.189 de lei, iar după intrarea în vigoare a noilor salarii din construcții (în primăvara anului 2019), același proiect a ajuns la valoarea de 33.966.525 de lei, din care 7.922.811 de lei – contribuția județului.

Situația a fost aceeași în cazul tuturor celor 44 de lucrări oferite la pachet de Consiliul Județean Neamț în urma unei licitații care a fost contestată de mulți constructori nemțeni și nu numai.

D. MURARU

GALERIE FOTO. Pârâul Jidanului, măcelărit de buldozere și excavatoare. Balastul sustras este folosit la modernizarea unui drum județean

Bune afacerile cu banii județului. Un contract pentru modernizarea unor drumuri și poduri a crescut cu peste 13 milioane de euro în mai puțin de 3 ani

„Mișculații” la o licitație organizată de CJ Neamț? Miza: un sfert de miliard de lei, bani pentru drumuri și poduri

Un sfert de miliard de lei pentru Ginel&Co de la CJ-ul condus de cumătrul Arsene. Jumătate din Axial, pregătit pentru asfaltat

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.