Pe drumurile județului, ca-n codru

0
5820

 

Pădurile României sunt jefuite sistematic de ani de zile, timp în care autoritățile statului mimează lupta cu mafia pădurilor. Numeroși activiști de mediu și o parte mică a presei au demonstrat existența unor legături strânse între cei care sunt plătiți să protejeze pădurea și cei care o jefuiesc.

Iar faptul că și în prezent întâlnești pe drumurile publice transporturi suspecte de lemn, fără ca nimeni să le acorde atenție, demonstrează că lucrurile nu s-au schimbat și că, în continuare, cineva nu-și face treaba: nici cei care gestionează fondul forestier și nici cei care au atribuții pe linia verificării transporturilor de masă lemnoasă. Instrumente sunt suficiente, mai trebuie și folosite.

Pe de altă parte, pare mai simplu pentru unii oameni ai legii să caute nod în papură participanților la trafic decât să se implice în chestiuni mai serioase, cum ar fi transportul ilicit de masă lemnoasă.

Transport suspect

Ca să ajungi din satul Magazia, comuna Crăcăoani, în zona Romanului ai de parcurs câteva zeci de kilometri, iar pe traseu este imposibil să nu te intersectezi cu un echipaj de poliție. Dacă măcar unul dintre polițiști ar fi avut curiozitatea, ieri, să verifice o camionetă care transporta lemn de foc, ar fi constatat că lucrurile nu sunt în regulă.

În primul rând, niciuna dintre pozele introduse în aplicația SUMAL nu a fost făcută corect. De exemplu, fotografia din spate trebuia să cuprindă, în mod obligatoriu, numărul de  înmatriculare și întreaga încărcătură, ceea ce, după cum se vede, nu s-a întâmplat. Dacă ar fi fost oprit de vreun echipaj Poliție, șoferul ar fi fost amendat.

La fel, celelalte două fotografii, din față și lateral, nu sunt în regulă, întrucât ar fi trebuit să cuprindă toată partea lateral și cabina integral. Pentru fotografiile neconforme, cel care transportă lemnele riscă o amendă de 2.000 de lei.

„Resturi de lemn”

O a doua chestiune care ridică suspiciuni este reprezentată de tipul transportului. În SUMAL apare mențiunea că mașina transportă „resturi de lemn”, însă, în realitate, lemnul transportat nu intra nicidecum în categoria „resturi”,  ci mai degrabă era de o calitate net superioară celui de foc, doar că a fost tăiat pentru a această destinație. Probabil acesta a și fost motivul pentru care pozele introduse în SUMAL nu au cuprins întreaga încărcătură, adică pentru a nu se vedea că lemnul de foc transportat nu era din categoria „resturi”.

Nu în ultimul rând, cantitatea transportată părea a fi mult mai mare decât cea trecută în acte. În documente era menționată o cantitate de 1,4 metri cubi, dar în realitate era mai mult decât atât.

Firma, controlată de un inginer silvic

Lemnul are ca sursă „Depozit fabrica Magazia”, iar la transportator figurează societatea Valdo Forest Industries SRL, cu sediul în Piatra-Neamț. Societatea, ce are ca principal obiect „Activități în ferme mixte”, a avut, în anul 2022, o cifră de afaceri de aproape 7 milioane de lei, un profit de 1,1 milioane de lei și 19 angajați.

Surse din interiorul Direcției Silvice Neamț afirmă că, de fapt, firma este controlată prin interpuși de un inginer silvic de la Ocolul Silvic Văratec. Poate așa se explică și „norocul” șoferului de a nu fi verificat pe traseu de către autorități.

Așa cum am mai arătat, din pădurile Neamțului dispar anual cantități impresionante de lemn, iar autorii folosesc pentru asta punctele slabe ale sistemului SUMAL 2.0, dar și dezinteresul total al autorităților. Transporturile multiple pe același aviz sau transportul unei cantități mult mai mari decât cea menționată în documente, sunt cele mai folosite metode pentru a sustrage lemn din fondul forestier.

Cele mai multe poze din SUMAL, postate în bătaie de joc

Sistemul SUMAL 2.0 implementat în special ca urmare a presiunilor din partea activiștilor de mediu îi obligă pe transportatorii de masă lemnoasă ca, în momentul în care pleacă din pădure, să introducă în aplicație mai multe informații privitoare la transportul pe care îl fac. Obligatoriu, mijlocul de transport cu încărcătura trebuie fotografiat din față, din spate și din lateral. Pozele trebuie făcute în așa fel încât încărcătura să se vadă bine.

În plus, trebuie fotografiate și introduse în aplicație toate transporturile de material lemnos, indiferent că vorbim despre zeci de metri cubi sau 1-2 metri cubi. Cu alte cuvinte și o autocamionetă care transportă 1,5 mc lemn de foc trebuie să apară cu poze în Sumal. Așa spune legea, dar în realitate cei mai mulți o fentează.

D. MURARU

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.