Podul de la Tupilați, de peste râul Moldova, arată deplorabil. În zonă se exploatează masiv balast
Podul de pe drumul județean DJ 208G, din localitatea Tupilați, de peste râul Moldova, este într-o stare deplorabilă. Imaginea este una dezolantă, majoritatea pilonilor nemaiavând balast în jurul lor. Brâurile din beton, din jurul pilonilor, cu rol de protecție, sunt la vedere și creează senzația că podul este suspendat. Cu toate acestea, specialiștii au dat asigurări, anul trecut, că podul este rezistent și că, cel puțin deocamdată, sunt suficiente limitările de viteză (30 km/h) și de tonaj (30t), pe care nimeni nu le respectă. Din iunie anul trecut și până astăzi, nu s-a intervenit cu nicio lucrare de consolidare, administratorul podului, în speță Consiliul Județean Neamț, limitându-se la a monitoriza situația. În acest sens, podul este măsurat periodic de către specialiști, care urmăresc dacă structura podului suferă modificări.
Situația se va schimba după ce Consiliul Județean Neamț va construi un pod nou, un astfel de proiect fiind inclus în Programul „Anghel Saligny”, aprobat anul trecut. Numai că lucrurile se mișcă anevoios, întrucât e nevoie de tot felul de studii, analize etc, și este greu de spus când anume vor începe lucrările la noul pod, așa cum este greu de avansat o dată când acesta va fi finalizat.
Până atunci, podul folosit în prezent trebuie să reziste, iar pentru asta trebuie consolidat. Având în vedere nenorocirea de la Luțca, unde un pod s-a prăbușit în Siret, decidenții ar trebui să acorde o atenție sporită unor astfel de probleme. Este și cazul podului de la Girov, acolo unde se întârzie intenționat demararea lucrărilor de reparații, timp în care, zilnic, zeci de mașini de mare tonaj îl traversează, deși există o limitare de tonaj de 7,5 tone.
În perimetrul în care se află podul de la Tupilați există mai multe stații de sortare, în curtea cărora se află munți de balast exploatat din râul Moldova. Una dintre cauzele care au dus la „suspendarea” podului este și cea a exploatării haotice și ilegale de balast. Cu toate acestea, exploatarea balastului în zonă nu a fost oprită, de curând fiind aprobate, în apropierea podului, lucrări pentru construirea a două iazuri piscicole. Experiența ultimilor ani arată că, de fapt, nu este vorba decât de un tertip folosit pentru a obține cantități uriașe de balast, pentru că, în realitate, nu va fi construit niciun iaz piscicol.
Podul de la Tupilați a fost construit în 1935, iar în Al Doilea Război Mondial a fost bombardat, fiind distrus partial.
Starea lui de degradare este cunoscută de aproape 10 ani, iar fenomenul de erodare care a afectat pilonii a apărut recent, fiind menționat în anul 2019, într-un document oficial. Informația apare în Studiul de evaluare adecvată pentru proiectul „Proiectarea și deschiderea exploatării de agregate minerale din perimetrul <<Tupilați aval pod>>, curs de apă râu Moldova, centrul albiei, pentru decolmatarea, reprofilarea și regularizarea scurgerii în zonă, comuna Tupilați, județul Neamţ”.
Lucrarea a fost realizată de biologul Lăcrămioara Zaharia pentru Danlin XXL SRL, firma care a executat un canal lung de 1.340 de metri, inclusiv pe sub pod, ce a avut drept scop dirijarea cursului Moldovei pe centrul albiei în vederea protejării lucrării hidrotehnice de la malul drept, în avalul podului. Balastul rezultat, peste 75.000 mc, a fost ridicat de firma Danlin XXL. Totul s-a făcut legal, cu avize de la instituții etc. Au existat voci care, la acea dată, au criticat realizarea canalului prin exploatarea balastului, afirmând că materialul rezultat trebuia fixat pe marginea noii lucrări.
D.MURARU
Citește și:
GALERIE FOTO. Podul de la Tupilați: Fă o cruce mare înainte de a-l traversa!
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
De vina e balastiera din zona a „Marelui Alb” !
Cred că cel mai bine ar fi, deocamdată, dacă s-ar elimina acele brâuri din beton care s-au vrut consolidări ale pilelor! La felul cum arată, mai mult încarcă structura decât o ajută!