Debandadă totală! Cine-i mai verifică pe lemnari? Ilegalitățile se petrec sub nasul autorităților

1
4045

Sistemul Sumal 2.0 de urmărire a materialului lemnos nu este perfect, însă, după cum afirmă activistul de mediu sucevean Tiberiu Boșutar, este acceptabil și poate fi folosit ca un bun instrument în stoparea jafului din pădurile României. Numai că fără implicarea autorităților (Poliție, Garda Forestieră etc) sistemul este inutil.

Cei câțiva activiști, concentrați doar în câteva zone din țară, nu pot răzbi adevărata mafie a lemnarilor care prăduiește, pur și simplu, pădurea. Semnalele de alarmă trase de ei, descoperirea jafurilor, depistarea hoților, prezentarea de probe indubitabile nu sunt îndeajuns pentru a stopa dezastrul din păduri. De toate informațiile puse la dispoziție de activiști ar trebui să se folosească autoritățile statului, polițiști, procurori, angajați ai Gărzii Forestiere etc, care, astfel, sunt scutiți de orice efort în a prinde hoții de lemne. Însă nici măcar „mură în gură” nu mai merge, pentru că cei mai mulți au pactizat cu hoții.

Așa cum atacul.ro a prezentat, din pădurile Neamțului sunt sustrase cantități impresionante de lemn, iar autorii folosesc pentru asta punctele slabe ale sistemului Sumal 2.0, dar mai mult dezinteresul total al autorităților. Transporturile multiple pe același aviz sau transportul unei cantități mult mai mari decât cea menționată în documente, sunt cele mai folosite metode pentru a sustrage lemn din fondul forestier.

Ambele variante pot fi combătute, dar nu de activiști, ci de polițiști, procurori și cei de la Garda Forestieră. Doar oamenii legii pot opri și controla în trafic autovehiculele care transportă material lemnos. Așa se poate constata dacă este vorba despre un transport multiplu sau de o cantitate mai mare de lemn transportată decât ceea ce este menționat. Numai că polițiștii nu prea își mai bat capul, iar activiștii de mediu au ajuns să se roage de ei să intervină și să verifice presupuse fapte penale în domeniul silvic.

Mai grav este că, de când s-au scumpit carburanții, pe șosele au apărut tot mai multe camioane supraîncărcate, care depășesc cu mult tonajul admis. Sunt adevărate catastrofe pe roți.

„Nu știu cum de nu observă nimeni aceste camioane care transportă cu mult peste capacitate? Și nu vorbim de 1-2 camioane. Se așteaptă producerea unei tragedii ca să se intervină, pentru că nu înțeleg de ce nu se implică nimeni!”, ne-a spus un participant la trafic, uimit de cantitățile uriașe de lemn transportate pe drumurile naționale, în văzul tuturor.

Pozele din SUMAL, postate în bătaie de joc

Sistemul SUMAL 2.0 implementat în special ca urmare a presiunilor din partea activiștilor de mediu îi obligă pe transportatorii de masă lemnoasă ca, în momentul în care pleacă din pădure, să introducă în aplicație mai multe informații privitoare la transportul pe care îl fac. Obligatoriu, mijlocul de transport cu încărcătura trebuie fotografiat din față, din spate și din lateral. Pozele trebuie făcute în așa fel încât încărcătura să se vadă bine. În plus, trebuie fotografiate și introduse în aplicație toate transporturile de material lemnos, indiferent că vorbim despre zeci de metri cubi sau 1-2 metri cubi. Cu alte cuvinte și o autocamionetă care transportă 1,5 mc lemn de foc trebuie să apară cu poze în Sumal. Așa spune legea, dar în realitate cei mai mulți nu o respectă, iar autoritățile nici măcar nu se obosesc să-i atenționeze.

În urmă cu două zile, un nemțean (Leone Eduard) a postat pe o rețea de socializare un filmuleț cu un camion încărcat cu lemne, care circula pe varianta orașului Piatra-Neamț spre orașul Bicaz. În imagini se observă, pe lângă numărul de înmatriculare, și volumul mare de masă lemnoasă.

În urma verificării transportului în aplicația Inspectorul Pădurii, am constatat că există un aviz de transport, emis în data de 13 aprilie, la ora 14.34, valabil până pe 14 aprilie, la ora 00.34, pentru cantitate de 20,2 mc lemn rotund, transportat de undeva din zona Schitul Cuiejdiu (Gârcina) cu destinația Tarcău.

Niciuna dintre pozele introduse în Sumal nu a fost efectuată corect. De exemplu, fotografia din spate trebuia să cuprindă obligatoriu numărul de  înmatriculare și întreaga încărcătură ceea ce, după cum se vede, nu este cazul. Dacă ar fi fost oprit de vreun echipaj Poliție, șoferul ar fi fost amendat.

Grav este că acesta nu este un caz singular. Am interogat aplicația Inspectorul Pădurii și am identificat rapid multe astfel de situații, dar și transporturi fără poze, faptă sancționată de lege. Acest lucru îl pot face și polițiștii, și cei de la Garda Forestieră. O să constate, ca și noi, că puține sunt transporturile introduse în Sumal ce au fotografiile realizate corect.

Fotografii realizate incorect:

 

Aviz fără poze:

 

Așa trebuie să arate pozele introduse în aplicația Sumal:

 

Cine mai aplică legea?

Lipsa fotografiilor sau încărcarea unor poze din care nu se poate distinge încărcătura se sancționează cu amendă. Așadar, polițiștii, fără a se mai deranja să iasă din birouri, pot intra pe aplicația Inspectorul Pădurii, să-i identifice și să-i sancționeze pe cei care nu respectă legea.

„După primirea avizului de însoțire în format electronic de la emitent, transportatorul profesionist realizează patru fotografii ale mijlocului de transport încărcat – față, spate, lateral și kilometrajul indicat la bord, înaintea deplasării, utilizând SUMAL 2.0 Avize; fotografia realizată din spate trebuie să cuprindă întreaga încărcătură și numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, se arată în Hotărârea nr.497 din 25 iunie 2020 pentru aprobarea Normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase.

Și cei care nu realizează fotografii cu autovehiculul încărcat cu masă lemnoasă și nu le introduc în aplicație riscă să fie sancționați, amenzile fiind cuprinse între 1.000 și 3.000 de lei.

Constituie contravenții silvice, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să constituie infracțiuni, și se sancționează cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei următoarele fapte: – efectuarea de fotografii ale mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, de către transportator, atunci când normele privind circulația materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare, creează această obligație, din care nu se poate distinge/focaliza încărcătura”, potrivit prevederilor legale.

Aceeași sancțiune se aplică și celor care nu introduc în aplicație poze cu transportul de material lemnos, fie că vorbim de cantități de câteva zeci de metri cubi sau doar 1 metru cub de lemn.

D.MURARU

Citește și:

Romsilva a lăsat cetățenii la mâna samsarilor de lemn de foc. Prețurile sunt astronomice

Afaceri ilegale sub nasul autorităților. Cum ajunge lemnul de foc pentru populație să fie vândut la prețuri astronomice de samsari sau direct de pădurari

Articolele din atacul.ro au avut efect. Polițiștii anchetează cum este sustras și vândut lemnul de foc din pădurea statului

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

1 comment

  1. FLORIN 17 aprilie, 2022 at 08:29 Răspunde

    Ii verifica ”SRI”ca au primit atributii suplimentare.
    Pana acum au fost indirect implicati in toate mega hotiile din tara asta.
    Acum vor fi direct implicati.
    Comisionul se va plati direct la ei pentru aprobare.
    Au scapat de ”stresul” firmelor inventate pentru a delapida bugetul acestei tari.
    Romanica,statul mafiot esuat,peticit in cur,furat si indatorat pe generatii de ”specialii ”care ies la pensie la 40 de ani din cauza stresului de a fi complici la toate hotiile din tara asta.
    Nimeni nu va ramane in aceasta tara pentru a plati hotiile acestui stat securisto mafiot.
    Exodul in masa va continua pana la disparitia Romanicei prin 2070.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.