Un proiect penal. Cum încearcă stăpânii panourilor stradale să-și păstreze afacerile de sute de mii de euro pe terenurile Primăriei Roman
Un panou de publicitate stradal, amplasat într-o zonă bună a orașului Roman, poate aduce câștiguri de mii de euro firmei care l-a închiriat și doar câteva zeci de lei primăriei, care este proprietarul terenului. Așa merg lucrurile de mai bine de 15 ani în Roman, unde primăria este păgubită, în timp ce băieții deștepți își umplu buzunarele. Despre aceste afaceri, atacul.ro a scris aici.
Multe din contractele încheiate de câteva firme cu Primăria Roman, pentru terenurile pe care sunt amplasate panouri publicitare, sunt expirate. Cele mai multe contracte aflate în această situație sunt cele ale firmei Echipa OK SRL, controlată de tatăl Oanei Bulai, deputata PSD, și ale firmei Contjur, controlată de familia Micu, fostul primar de Roman.
Licitațiile din decembrie-ianuarie, pentru închirierea terenurile pentru care au expirat contractele au fost anulate în urma unei contestații depuse pe ultima sută de metri de o firmă reprezentată de Gabriel Luncanu, amicul Oanei Bulai. În mod normal, licitațiile ar trebui să fie reluate cât mai curând, noua documentație fiind deja pregătită. Numai că unii nu vor nici în ruptul capului să scape din mână afacerile care, cu eforturi minime, le aduc beneficii financiare imense și apelează la tot felul de tertipuri, unele chiar ilegale, pentru a-și păstra profiturile.
Din acest scenariu face parte și aprobarea, în ședința din 27 ianuarie, de către Consiliul Local, a unei hotărâri privind procedura dreptului de superficie asupra terenurilor aflate în proprietatea municipiului Roman. Hotărârea îi favorizează în special pe cei care dețin panourile publicitare din Roman. Numai că dreptul de superficie nu poate fi invocat decât în anumite condiții, pe care foarte puține firme, care câștigă imens de pe urma panourilor publicitare amplasate pe terenurile primăriei, le îndeplinesc.
Pentru a invoca dreptul de superficie trebuie să existe contracte valabile, condiție pe care Echipa OK SRL, Contjur SRL și încă o firmă, controlată de un consilier local, nu o îndeplinesc. De ce? Deoarece contractele încheiate cu Primăria Roman sunt expirate, iar dreptul de superficie poate fi aplicat doar unui contract în termen.
În aceste condiții, pentru a nu se ajunge la licitație, unde concurența ar putea fi foarte mare, au căutat soluții. Și au găsit una, numai că are un puternic miros penal.
Ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Roman de astăzi a fost suplimentată cu un proiect de hotărâre „privind prelungirea unor contracte de concesiune”. Inițiatorul proiectului este consiliera PSD Iulia Havrici Tomșa, subordonata, pe linie de partid, a Oanei Bulai. Cea din urmă este direct interesată ca proiectul să fie aprobat, pentru că firma Echipa OK SRL este controlată de tatăl său. Iar dacă proiectul va fi aprobat, contractele expirate ar urma să fie prelungite. Odată prelungite contractele cu primăria s-ar putea trece la încheierea contractelor de superficie, adică nu se va mai organiza nicio licitație, iar primăria va încasa, în continuare, câțiva leuți pentru terenurile folosite de cei care câștigă mii de euro din închirierea panourilor publicitare.
Manevra este clară, articolul 1 al proiectului fiind fără echivoc:
„Se aprobă prelungirea, prin act adițional, la solicitarea concesionarilor, a contractelor de concesiune cu valabilitate multianuală care au expirat în perioada stării de urgență și de alertă, având ca obiect terenuri proprietate publică și privată a Municipiului Roman, până la finalizarea procedurilor de atribuire prin licitație publică sau până la încheierea contractelor de superficie”.
Se invocă prevederile Decretului 195/16 martie 2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, respectiv articolul 41, care stipulează că „Prescripțiile și termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență instituite potrivit prezentului decret, dispozițiile art. 2.532 pct. 9 teza a II-a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziții legale contrare nefiind aplicabile”.
Numai că respectivul articol nu are nicio treabă cu situația contractelor de închiriere a terenurilor Primăriei Roman, pentru amplasarea panourile publicitare. Au confirmat acest lucru și specialiștii cu care atacul.ro a discutat.
În primul rând, este vorba de contracte încheiate între persoane juridice și UAT Roman, care nu au fost suspendate în perioada stării de urgență. În acest interval, al stării de urgență și de alertă, firmele și-au încasat chiriile pe panouri, iar primăria a încasat redevențele, așa că a invoca starea de urgență pentru a încheia noi contracte înseamnă forțarea lucrurilor.
În altă ordine de idei, un contract expirat nu poate fi prelungit retroactiv, iar cine o face încalcă legea. În plus, Decretul 195/2020 și-a încetat efectul de ceva timp.
Consilierii locali care vor trebui să decidă la ședința de astăzi dacă vor vota sau nu acest proiect, trebuie să știe că prin aceste inginerii se urmărește un singur scop: evitarea licitațiilor ce ar aduce primăriei mult mai mulți bani la bugetul local. Dacă proiectul va fi votat, vor avea de câștigat cei care s-au trezit că le-au expirat contractele de închiriere pentru terenurile pe care au amplasate panouri publicitare închiriate pe bani grei.
Fiecare ales local este responsabil pentru votul său, iar dacă, la un moment dat, se va dovedi că au greșit, că primăria a fost prejudiciată, riscă să răspundă penal și cu bunurile personale. Au pățit-o în trecut mai mulți consilieri PSD care au votat, în Consiliul Local Pașcani, un proiect de hotărâre care a prejudiciat bugetul primăriei. Povestea de la Pașcani s-a lăsat cu procese, condamnări și sechestre.
Primăria câștigă praful de pe tobă
În prezent, firmele care gestionează astfel de afaceri în Roman, cinci la număr, plătesc chirii de până la 6 euro/mp/an către primărie, adică undeva la 30 de lei/an/mp de panou amplasat pe o suprafață de 1 mp. Dacă primăria câștigă 30 de lei, o firmă poate încasa și 2.500 de euro/panou publicitar/an. Vorbim de aproximativ 12.500 de lei, o sumă imensă în comparație cu cei 30 de lei care îi revin primăriei. Acest lucru se petrece de mai bine de 10 ani, iar unele contracte au fost încheiate chiar în urmă cu 15 ani.
O evaluare a atacul.ro arată că, într-un an, Primăria Roman încasează de pe urma închirierii terenurilor pe care sunt amplasate panourile publicitare sub 4.000 de lei. În schimb, firmele care închiriază panourile adună, împreună, câteva sute de mii de lei.
La licitațiile ce au fost anulate în data de 7 ianuarie, urmau să fie scoase la mezat toate terenurile ale căror contracte de închiriere cu primăria au expirat, respectiv 70 de suprafețe a câte un metru pătrat fiecare (70 de panouri), cele mai multe aparținând firmei Echipa OK SRL.
Cum la licitație (ofertă cu plic închis) își anunțaseră participarea un număr impresionat de societăți (15 societăți au cumpărat 20 de caiete de sarcini, inclusiv pentru terenurile scoase licitație de pe Artera Roman Vest și Islazului), printre care și companii de renume în domeniul publicității stradale, riscul ca cei care controlează acum această afacere să iasă din joc era enorm. Este evident că firmele de la București ar fi licitat mai mult de 6 euro/mp/an, cât plătesc în prezent „stăpânii” publicității stradale din Roman. De pe urma unei astfel de licitații, bugetul local ar urma să încaseze sume serioase.
D.MURARU
Citește și:
Stăpânii panourilor stradale din Roman, disperați că își pierd afacerile. Un caz bun pentru DNA
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
„Primaria castiga praful de pe toba”? Recupereaza de la romascani, impovarandu-i de taxe si impozite. Dar localnicilor le place „tratamentul balnear” la care sant supusi. Traiesc in armonie totala cu institutiile care-i lasa fara apa.