Stăpânii panourilor stradale din Roman, disperați că își pierd afacerile. Un caz bun pentru DNA
La puțin peste o lună de la anularea licitațiilor pentru închirierea unor terenuri în vederea amplasării de panouri publicitare în orașul Roman, se conturează tot mai clar interesele care gravitează în jurul acestei afaceri.
Modul în care s-au derulat evenimentele, inclusiv aprobarea, în ședința din 27 ianuarie, de către Consiliul Local a unei hotărâri privind procedura dreptului de superficie asupra terenurilor aflate în proprietatea municipiului Roman, nu face decât să dezvăluie un scenariu bine pregătit pentru a-i favoriza pe cei care dețin, în acest moment, panourile publicitare din Roman, situate pe terenurile primăriei. Vorbim despre persoane cu influență în zona politică, care nu vor să piardă profiturile generoase pe care le obțin de pe urma închirierii acestor panouri. Iar banii nu sunt deloc puțini.
Firmei tatălui Oanei Bulai i-au expirat contractele
Una dintre persoanele interesate ca terenurile să nu fie scoase la licitație, iar actualele contracte să fie valabile în continuare, eventual prin invocarea dreptului de superficie, este deputatul PSD de Neamț Oana Bulai.
Firma Echipa OK SRL, unde administrator și asociat unic este Gheorghe Bulai, adică tatăl Oanei Bulai, este una dintre societățile care au contracte cu primăria pentru amplasarea de panouri publicitare. Echipa OK SRL deține 30 de astfel de panouri publicitare aducătoare de venituri substanțiale.
Toate contractele încheiate de această firmă cu Primăria Roman, pentru terenurile pe care are amplasate panouri publicitare, sunt expirate.
Echipa OK SRL nu este singura în această situație, dar este singura cu toate contractele expirate. Alte societăți, Contjur, firma familiei fostului primar Lucian Micu, și Danway, firma controlată de unul dintre copii deputatului PNL Leoreanu, au și câteva contracte încă valabile.
Datele noastre mai arată că ecuația panourilor cuprinde și firma unui consilier local PNL, dar și pe cea a unui afacerist în domeniul imobiliarelor, și el conectat la lumea politică a orașului.
La licitațiile ce au fost anulate în data de 7 ianuarie, urmau să fie scoase la mezat toate terenurile ale căror contracte de închiriere cu primăria au expirat, respectiv 70 de suprafețe a câte un metru pătrat fiecare (70 de panouri), cele mai multe aparținând firmei Echipa OK SRL.
Cum la licitație (ofertă cu plic închis) își anunțaseră participarea un număr impresionat de societăți (15 societăți au cumpărat 20 de caiete de sarcini, inclusiv pentru terenurile scoase licitație de pe Artera Roman Vest și Islazului), printre care și companii de renume în domeniul publicității stradale, riscul ca cei care controlează acum această afacere să iasă din joc era enorm. Este evident că firmele de la București ar fi licitat mai mult de 6 euro/mp/an, cât plătesc în prezent stăpânii publicității stradale din Roman.
Pe fondul acestei atmosfere tensionate s-au întâmplat două lucruri interesante:
- Anularea licitație ca urmare a unei contestații;
- Aprobarea HCL-ului privind superficia (n.r. drept de proprietate asupra unei construcții ridicată pe terenul altei persoane și drept de folosință a acelui teren), ce ar putea fi folosită în favorarea lor de cei care dețin, în prezent, panouri pe terenul primăriei.
Dacă se va aplica punctul 2, Primăria Roman va trebui să se mulțumească cu o sumă derizorie pe care o va încasa pe acele terenuri, din schemă sărind licitațiile și, automat, ceilalți competitori.
Licitații contestate de amicul Oanei Bulai
Revenind la punctul 1, cel care a dus la anularea licitațiilor Gabriel Luncanu, un apropiat al deputatei Oana Bulai. Luncanu este cel care a depus contestația, în calitate de reprezentant al unei firme la care este administrator. În trecutul nu foarte îndepărtat, Luncanu a fost inclusiv partener de afaceri al Oanei Bulai. Una dintre firmele la care Luncanu a fost asociat, de exemplu, a furnizat la ultimele alegeri materiale de propagandă celor de la PSD Neamț.
Contestația lui Luncanu a picat ca o mănușă, pentru că anularea licitației a fost în favoarea firmei tatălui Oanei Bulai – Echipa OK SRL, unde, în trecut, a avut și ea calitatea de asociat.
De fapt, contestația i-a ajutat, cel puțin pentru moment, pe toți cei care dețin terenurile pe care au amplasate panouri publicitare și ale căror contracte au expirat, respectiv Echipa OK SRL, Conjust SRL și Danway SRL.
Contestația lui Gabriel Luncanu:
Aprobarea, ulterior, a HCL-ului privind dreptul de superficie a închis cercul, fiind aproape clar că se caută soluții ca licitațiile să nu mai aibă loc, iar cei care dețin acum terenurile să rămână în continuare cu afacerile extrem de profitabile.
Surse. Autoritățile au intrat pe fir
Numai că, de data aceasta, planul pare a fi sortit eșecului, pentru că din datele noastre rezultă că toată povestea a intrat deja în atenția autorităților, iar unele firme de calibru, care cumpăraseră caiete de sarcini pentru a participa la licitații, intenționează să dea în judecată primăria. Motivul? Anularea abuzivă a licitației.
Juriștii consultați de atacul.ro în această speță sunt de părere că situația putea fi rezolvată și în alt mod, în sensul că problemele ridicate în contestația care a dus la anularea licitației puteau fi lămurite fără ca acțiunea să fie anulată.
În ceea ce privește varianta folosirii HCL-ului din 27 ianuarie privind dreptul de superficie, juriștii afirmă că o astfel de procedură, care pare a favoriza membrii unui cerc de interese, ar intra în sfera faptelor de corupție. Vorbim despre abuz în funcție, trafic de influență și, bineînțeles, complicitate la comiterea acestor fapte.
Până în prezent, certe sunt două lucruri:
- Primăria Roman a anulat procedura de atribuire a contractelor de închiriere terenuri în vederea amplasării de panouri publicitare pe baza contestației lui Luncanu.
- HCL privind dreptul de superficie a fost aprobat de consilieri și se potrivește ca o mănușă celor care au panouri publicitare pe terenurile primăriei și ale căror contracte sunt expirate.
30 de lei în bugetul local, 2.500 de euro în bugetul unei firme
Firmele care gestionează astfel de afaceri în Roman, cinci la număr, plătesc, în prezent, chirii de până la 6 euro/mp/an către primărie, adică undeva la 30 de lei/an/mp de panou, care este amplasat pe o suprafață de 1 mp. Dacă primăria câștigă 30 de lei, o firmă poate încasa și 2.500 de euro/panou publicitar/an. Vorbim de aproximativ 12.500 de lei, o sumă imensă în comparație cu cei 30 de lei pe care îi primește primăria. Iar acest lucru se petrece de mai bine de 10 ani, iar unele contracte au fost încheiate chiar în urmă cu 15 ani. O evaluare atacul.ro arată că, într-un an, primăria încasează de pe urma închirierii terenurilor pe care sunt amplasate panourile publicitare sub 4.000 de lei. În schimb, firmele care închiriază panourile adună, împreună, câteva sute de mii de lei bune.
L-am contactat pe Radu Samson, viceprimarul municipiului Roman, ne-a declarat că, în prezent, se lucrează la noua documentație, licitațiile urmând să fie reluate: „Datoria mea de viceprimar e să mă asigur că în bugetul orasului ajung cât mai mulți bani din închirierea/concesionarea terenurilor. Indiferent că le închiriază Ionel, Vasile, o firmă de la Cluj sau una de la București, important e să fie închirierea cât mai avantajoasă pentru primărie și, bineînțeles, legală. Am făcut demersuri pentru organizarea unei licitații transparente, corecte și bine mediatizate, iar ca rezultat au venit 15 firme de prin toată țara și au cumpărat caiete de sarcini. La Roman, terenurile pentru panouri publicitare au fost închiriate până acum cu 30 de lei/an. În țară, se închiriază cu 300 de lei/lună. Chiar dacă la prima încercare licitațiile au fost contestate, o să insist să ne pregătim juridic și mai bine și să le reluăm, ca să obținem prețuri bune pentru primărie, nu pentru chiriași. O să-mi asum lupta asta cu cercurile de interese chiar dacă risc să fiu demis din funcția de viceprimar”.
Daniel MURARU
Citește și:
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.