Taxa auto revine. Vor fi afectați proprietarii mașinilor mai vechi de 15 ani

0
2125

Deținătorii autovehiculelor mai vechi de 15 ani vor fi ținta unei noi taxe auto. Ieri,  ministrul Mediului a anunțat că un nou bir va fi introdus în perioada următoare pentru a curăța traficul de mașini poluante. Tanczos Barna a declarat că taxa face parte din negocierile cu Comisia Euroneană și este conținută de Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Ministrul a adăugat că aceasta este, practic, o propunere a Comisiei Europene și vine în contextul investițiilor ce urmează a fi realizate în infrastructura rutieră, astfel încât România să descurajeze achiziționarea și înmatricularea autovehiculelor mai vechi de 15 ani.

Deocamdată, decidenții lucrează la sistemul de calcul ce va fi aplicat în cazul mașinilor poluante.

Noul impozit auto va fi introdus, mai spun decidenții, deoarece România a devenit cimitirul auto al Europei.

Decidenții caută formule de calcul de când au eliminat vechea taxă

Încă de când a fost eliminată taxa auto, din februarie 2017, reprezentanții Ministerului Mediului au căutat de zor o formulă de calcul a birului care ar fi trebuit să înlocuiască vechea taxă, o variantă ce ar fi eliminat din trafic mașinile Euro 1, 2 și 3  și, totodată, ar fi fost agreată de Comisia Europeană. 

Timp de patru ani, după eliminarea birului usturător pentru buzunarele cetățenilor, parcul auto de la nivel național s-a „îmbogățit” rapid cu mașini care nu aveau ce cauta în trafic, din cauza poluării și a stării de degradare  în care se aflau. Astfel, înmatriculările de autovehicule second hand au crescut considerabil. Reprezentanțele teritoriale ale Registrului Auto Român făceau programări chiar și de pe un an pe altul. Eliminarea taxei a dat posibilitatea tuturor românilor, posesori de permise auto, să își cumpere autovehicule. În același timp, însă, infrastructura rutieră a rămas aceeași.

Sute de milioane de lei, virați la Fondul de Mediul doar din Neamț

Birul introdus în 2007, chiar după aderarea României la Uniunea Europeană, a adunat, timp de 10 ani, doar din buzunarele nemțenilor peste 125 de milioane de lei. Mulți dintre ei nu i-au mai recuperat din diferite motive, precum decesul, prescripția dreptului de a solicita restituirea taxei, neîncadrarea în termenul de depunerea a cererii de restituire și altele. Banii au fost colectați de Administrația Județeană a Finanțelor Publice și virați în contul Administrației Fondului pentru Mediu, fiind folosiți pentru finanțarea diferitelor programe de mediu, precum „Rabla”, „Casa verde”.

În Neamț, Fiscul a achitat contribuabililor care au depus cererile pentru restituirea banilor până la termenul limită, 31 august 2018, 125.123.107 lei, în care au fost incluse și dobânzile de întârziere.  Instituția înregistrase, în septembrie 2018, aproape 30.000 de solicitări de solicitări, dintre care peste jumătate erau pentru restituirea banilor plătiți în contul timbrului de mediu.

10 ani cu o taxă ilegală

Povestea taxei auto a început în luna ianuarie 2007, când Guvernul Tăriceanu a introdus birul pe care l-a denumit taxă de primă înmatriculare și care trebuia achitat de către cei care își cumpărau mașini second-hand din import. În același an, Comisia Europeană a spus că taxa este ilegală și discriminatorie.

În 2008, taxa a fost recalculată și introdusă și pentru mașinile noi. Pentru cele vechi, birul era mai mic comparativ cu cel din 2007. În același an, birul a fost rebotezat ”taxă de poluare” și a fost calculat după principiul „poluatorul plătește”.

În 2011, taxa de poluare a fost extinsă și pentru mașinile noi Euro 5. În același an, Curtea Europeană de Justiție a decis că taxa de poluare este discriminatorie, iar oficialii au fost obligați să o modifice, lucru pe care l-au și făcut. Așa a apărut taxa auto pe care au fost obligați să o achite și cei care își cumpărau mașini din țară. Practic, era plătită de toți cei care își achiziționau autovehicule. Ulterior, s-a renunțat la această variantă.

În 2013, taxa a luat forma timbrului de mediu, care îi ustura pe cei care aveau mașini cu norme de poluare mari.

În februarie 2017, a fost eliminat timbrul de mediu, iar cei care au achitat taxa de-a lungul timpului, în baza unei solicitări depusă la Fisc, și-au recuperat banii plătiți plus dobânzile de întârziere.

(Sursa foto: naijauto.com)

N.R.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.