O altă „bubă” la proiectul de reabilitare a drumului Bicaz – Poiana Largului

6
1215

Demarat în urmă cu câteva luni, proiectul de reabilitare a tronsonului din drumul național DN 15 – Bicaz – Poiana Largului, lucrări executate în regim de urgență, pare să aibă mult mai multe „bube” decât cele prezentate recent de ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Iar noile probleme apărute au legătură tot cu „regimul de urgență” atribuit lucrării, ceea ce a permis autorității contractante, respectiv Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), să atribuie contractul de zeci de milioane de euro fără a mai organiza licitație. „Regimul de urgență” este contestat pe bună dreptate, pentru că problemele cu alunecările de teren de pe tronsonul respectiv erau cunoscute de peste zece ani. Atacul.ro a solicitat Agenției pentru Protecția Mediului Neamț să precizeze ce documente a eliberat pentru proiectul menționat, iar răspunsul spune multe.

Reprezentanții Agenției de Mediu ne-au comunicat că proiectul a fost analizat în cadrul ședinței Comisiei de Analiză Tehnică în data de 5 decembrie 2019. APM-ul a propus emiterea deciziei de respingere a solicitării, întrucât procedura de evaluare a impactului asupra mediului nu poate fi inițiată și efectuată după ce lucrările de investiție au fost demarate sau proiectele au fost finalizate. Cu alte cuvinte, cei de la Mediu au spus că nu au cum să mai evalueze impactul lucrărilor asupra mediului din moment ce proiectul a fost început deja. Propunerea Mediului a fost contestată de unii membri ai comisiei, care au susținut că legea permite, pentru lucrările în regim de urgență, obținerea avizelor pe parcursul procedurii sau la încheierea lucrărilor. În aceste condiții, APM-ul s-a adresat Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru a oferi un punct de vedere care să ajute la luarea deciziei finale.

În ultimii ani, în Neamț au fost realizate mai multe lucrări „în regim de urgență”, deciziile de a le încadra ca urgențe fiind cel puțin discutabile. Construirea canalului de pe Cracău, la Slobozia-Roznov, o lucrare de milioane de euro, executată tot de firma Aqua Parc SRL, deținută de Gheorghe Vlasie, cumătrul lui Ionel Arsene, este una dintre ele. Și acolo s-a procedat la fel, lucrarea, finanțată cu bani de la Fondul de urgență al Guvernului, fiind atribuită fără licitație. Specialiștii cu care am discutat ne-au declarat că lucrurile nu sunt deloc complicate atunci când vine vorba de a încadra o lucrare în categoria „regim de urgență”. O lucrare care poate fi executată în acest regim poate fi aceea în care este construit un pod luat de puhoaie. Trebuie acționat rapid, iar autorizațiile se obțin pe parcurs sau la finalul lucrărilor. În situații de genul celor de pe DN 15 (Poiana Largului – Bicaz) și Cracău-Slobozia, lucrurile nu stau chiar așa. Rămâne de văzut care va fi poziția Ministerului Mediului în această chestiune, în sensul dacă va fi sau nu de acord cu decizia APM Neamț de respingere a solicitării pentru emiterea acordului de mediu.

DNA a ajuns pe DN 15- Bicaz – Pioana Largului

În urmă cu două săptămâni, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, i-a amenințat cu anchete penale pe cei care au gestionat lucrarea de reabilitare a tronsonului din DN 15 – Bicaz – Poiana Largului (242+200 – km 286+250), afectat de alunecări de teren. Informațiile atacul.ro a arată că raportul Corpului de control a ajuns deja la DNA Bacău, iar procurorii au început acțiunea strângerii de documente, respectiv decizii CJSU, ordine de prefect, decizii CNAIR etc. Lucrarea, așa cum se știe, a fost atribuită fără licitație firmei Aqua Parc Roznov, patronată de Gheorghe Vlasie, zis și „Ginel”, cumătrul lui Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț. Beneficiarul lucrării, Compania Națională a Administrării Infrastructurii Rutiere (CNAIR), nu a organizat licitație, motivând că lucrarea trebuie să fie executată în regim de extremă urgență „determinată de evenimentele care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă”. Extrema urgență a permis alocarea sumei necesară de la Fondul de intervenție a Guvernului, iar lucrarea a ajuns la firma cumătrului. Valoarea totală estimată a contractului a fost de 257.534.659 lei, fără TVA, oferta câștigătoare a societății Aqua Parc, singura de altfel, fiind de 253.892.449 lei, fără TVA, respectiv 302.132.013 lei, cu TVA inclus. Ministrul Transportului a declarat că valoarea contractului, încheiat în data de 13 mai, este de 387 de milioane de lei, ceea ce înseamnă că în lucrări s-au mai „pompat” aproape 20 de milioane de euro. Ministrul Bode a acuzat că CNAIR, care îl avea director general pe Narcis Neaga, a aprobat peste 387 milioane de lei destinați acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor și că motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile.

 Comunicatul ministrului Transporturilor:

 În cazul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au fost efectuate verificări cu privire la derularea achizițiilor publice în anul 2019. Aici Corpul de Control al Ministerului a identificat o serie de deficiențe grave în desfășurarea și atribuirea contractului de achiziție publică de proiectare, asistență tehnică și execuție de lucrări pentru punerea în siguranță a obiectivelor de pe DN 15 km 242+200 – km 286+250 (zona Bicaz): 

– conducerea DRDP Iași cunoștea situația acestui sector de drum, încă din anul 2018, dar nu a întreprins demersurile necesare pentru remedierea problemelor existente, în privința refacerii părții carosabile în urma alunecărilor de teren,  asigurarea siguranței participanților la trafic și promovarea documentelor ce stau la baza elaborării și aprobării actelor normative necesare alocării sumelor pentru intervenție;

– motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile;

– agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată, printre altele, de inacțiunea DRDP Iași și a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului județean Neamț pentru situații de urgență;

– aprobarea de către CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a sumei de peste 387 milioane lei destinată acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor;

– în urma încheierii contractului de achiziție publică, din data de 13.05.2019,  antreprenorul avea obligația depunerii unei garanții de bună execuție (10% din prețul contractului) fapt care nu s-a întâmplat la momentul semnării, conform obligațiilor contractuale. Scrisoarea de garanție a fost emisă cu o întârziere de 5 luni, în data de 18.10.2019. Acest lucru a fost posibil prin semnarea unui act adițional potrivit căruia antreprenorul putea constitui garanția de bună execuție  prin rețineri succesive de sume, în urma lucrărilor efectuate”

 Într-o declarație de presă, ministrul Bode vorbește despre risipa banilor și anunța că „vremea firmelor ”de casă” ale baronului de Neamț, Ionel Arsene, a apus (…). Stilul ”pompieristic” și ”heirupist” de a evalua ”la ochi”,  o  lucrare ce presupune proiectare și execuție nu se mai regăsește în acest mandat al meu. Nu este posibil ca la o astfel de lucrare procedura de achiziție să nu fie derulată pe baza unei analize serioase și profesioniste. Ar fi trebuit să știe foarte bine că banii nu sunt ai lor, aduși de acasă, ci ai tuturor cetățenilor acestei țări. Să dai apropiaților tăi contracte fără licitație, în valoare de 81 milioane euro, este încă o dovadă de tupeu maxim al politrucilor care au guvernat țara, până în noiembrie. Toate documentele aferente acestei ”prietenii financiare” vor fi transmise către Parchet, iar cei vinovați cu siguranță vor răspunde” a declarat Lucian Bode.

Arsene a răspuns acuzațiilor lui Lucian Bode, afirmând că acesta ar fi frustrat de dimensiunea investițiilor guvernului PSD și că liberalii vor să conducă țara cu dosare penale și cătușe.

Daniel MURARU

Citeste si:

VIDEO+FOTO. Dezastrul de pe DN 15, Bicaz-Poiana Largului. Termenul de finalizare a fost depășit. Guvernul PNL face analize din birou

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

6 comments

  1. constantin 27 decembrie, 2019 at 11:34 Răspunde

    Nu mai este nici o noutate de tupeul presedintelui cj neamt.Iar soferul Ginel nu are nici un fel de reprezentare in ce furnicar a intrat pe mana cumatrului.Dar totul va fi un fas fiindca toate partidele procedeaza la fel.Per total judetul Neamt a castigat ceia ce nu va fi valabil cu liberalii de import.

  2. nasti. 27 decembrie, 2019 at 21:46 Răspunde

    La data de 05.12.2019 era emis un act de reglementare de gospodarire a apelor inaintat catre APM spre analiza colaterala a situatiei solicitate de Consiliul Judetean Neamt???
    APM Neamt nu trebuia „sa propuna” ci trebuia sa dispuna respinderea solicitarii CJ Neamt si sa informeze Garda Nationala de Mediu – Comisariatul Judetean Neamt si Inspectia de Stat in Constructii pentru OPRIREA LUCRARILOR si sanctinarea tuturor celor vinovati de incalcarea LEGII!!dar cine sa o faca militianul de la Garda de Mediu !!???(***) si (***) Jugan s-a adresat conducerii Ministerului RUSINE JUGAN !!! TU trebuia sa i freci ridichea lui
    ” soseta” nu Ministrul !!!pleaca, dute ca habar nu ai de NIMIC!!!

    • Daniela 28 decembrie, 2019 at 10:46 Răspunde

      Dl Jugan se lauda cu premii de excelenta (dar nu se vede in ce exceleaza) si cu cu siguranta nu ar face nimic in sensul de a-si deranja sefii. S-ar duce pe apa sambetei luxul in care traieste si prefera sa stea in banca lui. Mai da cite un ghiont din cind in cind, unui amarat si cam atit. Catre cei mari nu indrazneste sa ridice glasul, devine (xxx). Asa se simte cel mai bine domnia sa. (xxx) si cu leafa pe card. De-ar fi numai leafa. Asta este soarta nenorocita a poporului roman, sa aiba doar optiuni in a alege sa schimbe doar blana. Lupul ramane acelasi hot. Sa ne fie de cap, cap fara minte.

  3. Vladimir 28 decembrie, 2019 at 08:10 Răspunde

    Admir perseverenta d-voastra, dar pina isi face DNA ul treaba….. noi mai imbatrinim cu citiva ani.
    Filmul postat arata ca in marele santier nu sunt utilaje. De ce? Doua betoniere pe 40 de km de drum mi se pare cam putin, daca nu foarte putin. Ca au depasit termenul, nu cred ca ar fi fost vreo problema, daca lucrau. Dar se pare ca nu lucreaza. Nu ma astept sa vina PNL istii sa faca ceva, nu! Pe cind Ginel si Arsene umbla liberi, noi ne vaitam. Asa vom ramine, un popor de idioti.

  4. Virgil 28 decembrie, 2019 at 08:43 Răspunde

    Nu va agitati prea tare ca este posibil ca indiferent de respingeri sau alte neconformitati gasite, lucrarea sa se faca si sa fie platita integral. Sarbatorile astea au fost un sfetnic (de taina) bun. Puterea si opozitia au ajuns la un consens, politic si financiar, pentru dezvoltarea judetului. Toata lumea va fi multumita. Ba mai mult, cei care au incurcat planurile gruparilor facandu-si treaba vor deveni tinte. Raman la parerea ca personajul Cozmanciuc e mai periculos decat Arsene.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.