Panică-n cartel, după prăbușirea podului de la Luțca. Miza este de milioane de euro

2
28054

Politica de cartel practicată de mai mulți constructori nemțeni, de câțiva ani încoace, în special în cazul contractelor încheiate cu Consiliul Județean Neamț, condus de condamnatul (în primă instanță) Ionel Arsene, începe să capete o traiectorie de bumerang, profiturile cu multe zerouri prognozate fiind în mare pericol. Iar când este vorba despre bani, apar și discuțiile, inclusiv între prieteni vechi, care au derulat afaceri bune cu statul ani la rând.

Sursele atacul.ro afirmă că între reprezentanții celor zece firme (AQUA PARC SRL (liderul asocierii), MAVGO HOLDING SRL, DANLIN XXL SRL, RUSTRANS SRL, PRIMACONS GROUP SRL, DARCONS SRL, TRUST CCDP SRL, HYDROSTROY AD, ALIDO PROIECT SRL și RUTIER CONSULT SRL) care fac parte din asocierea care a câștigat, în 2019, mega-contractul în care se află și reabilitarea podului de la Luțca, prăbușit săptămâna trecută, au apărut tensiuni. Motivul: garanția de bună execuție, pe care autoritata contractantă – CJ Neamț – este obligată să o blocheze după prăbușirea podului de la Luțca. La mijloc este vorba despre o sumă colosală, și anume 10% din valoarea, fără TVA, a contractului. Cum valoarea contractului este de 243 de milioane de lei, fără TVA, rezultă că garanția de bună execuție este de peste 24 de milioane de lei, sumă care ar fi fost deja blocată de Consilul Județean Neamț, legea obligându-i să ia această măsură. Cele 24 de milioane de lei  (cca. 5 milioane de euro) ar trebui să acopere prejudiciul în cazul nenorocirii de la Luțca, acolo unde s-au investit 8,3 milioane de lei.

Scandalul dintre cei 10 parteneri de afaceri, care au câștigat pachetul de lucrări ce cuprinde și reparațiile podului de la Luțca, tocmai de aici a pornit, de la garanția de bună execuție, care este constituită din banii tuturor. Podul de la Luțca nu a fost reparat de toți 10, ci numai de Darcons SRL. Unii consideră că firma lui Romică Rotaru ar trebui să suporte garanția de bună execuție. Acesta, însă, se apără și afirmă că el a încasat doar vreo 8 milioane pe lucrările făcute la podul de la Luțca. Ceilalți constructori își văd puse în pericol profiturile, pentru că cele 24 de milioane de lei – garanția de bună execuție – reprezintă mare parte din profitul realizat de pe urma acestui contract, bani pe care îi pot pierde din cauza unei lucrări la care nu au avut nicio contribuție. Aceasta este consecința faptului că fac parte dintr-o asociere mai largă care a câștigat, la pachet, mai multe lucrări finanțate de CJ Neamț, inclusiv cea privind podul de la Luțca.

Banii vor fi blocați până când anchetatorii vor stabili cine a greșit. Iar în acest sens a început să se „lucreze”, datele noastre indicând că se pune la cale un plan care stipulează că în toată povestea va fi sacrificat „pionul”. Mulți dintre cei din cartel consideră că „pionul” cel mai potrivit de sacrificat ar fi firma care s-a ocupat de proiectare. Aceasta ar urma să fie făcută responsabilă pentru prăbușirea podului, iar ceilalți își vor lua banii. Ce nu au luat în considerare „sforarii” este faptul că incidentul este investigat și de DNA, iar procurorii ar putea să nu fie de acord cu planul lor. Totuși, nimeni nu vrea să ia în calcul și varianta că prejudiciul în cazul podului de la Luțca ar putea să fie cu mult mai mare decât cele 8 milioane de lei plătite pentru reparații. La mijloc este și valoarea de inventar a podului.

Toți răspund financiar pentru nenorocirea de la Luțca

Dacă marii constructori din Neamț nu s-ar fi asociat și nu ar fi format un adevărat cartel, care a lăsat pe dinafară numeroși proiectanți și constructori mai mici, nu s-ar fi ajuns în situația în care să fie blocată o garanție de bună execuție de 24 de milioane de lei. Cel mult ar fi fost blocată sumă de 800.000 de lei, adică garanția de bună execuție în cazul lucrărilor la podul de la Luțca.

Dar lucrarea de la Luțca este prinsă într-un pachet de 44 de lucrări (modernizarea a 33 de poduri și 11 tronsoane de drumuri județene), iar contractul ajuns, în prezent, la peste 240 de milioane de lei, a fost semnat de asocierea de firme. Legal, garanția de execuție se aplică la întreaga valoare a contractului, nu pentru fiecare lucrare în parte.

Este stipulat clar ca lumina zilei în caietul de sarcini, aprobat de Ionel Arsene și Doru Conachi (director în CJ Neamț): „Garanția de bună execuție se constituie în cuantum de 10% din valoarea fără TVA a contractului, în termen de 5 zile lucrătoare de la semnarea acestuia de ambele părți”.

Același document prevede că achizitorul (CJ Neamț) va restitui garanția de bună execuție după o anumită schemă: 70% – în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor,  30% – la expirarea perioadei de garanție a lucrărilor, pe baza procesului-verbal de recepție finală. Perioada de garanție a lucrărilor este de 36 de luni.

Un contract controversat

După 2016, când Ionel Arsene a fost ales președinte al Consiliului Județean Neamț, a fost adoptată metoda contractelor la pachet, despre care atacul.ro a scris de nenumărate ori. Pentru a  nu organiza mai multe licitații, cum ar fi cazul modernizării de drumuri și poduri sau cel de deszăpeziri, Consiliul Județean Neamț a introdus într-un singur pachet mai multe lucrări, ceea ce a însemnat că micii constructori nu au avut nicio șansă, condiția impusă în ceea ce privește cifra de afaceri neputând fi onorată decât de către cei mari, și aceștia în asociere.

În cazul licitației pachetului de 44 de lucrări, în care se află și podul de la Luțca, a fost depusă o singură ofertă, cea a asocierii formate din AQUA PARC SRL (lider de asociere), MAVGO HOLDING SRL, DANLIN XXL SRL, RUSTRANS SRL, PRIMACONS GROUP SRL, DARCONS SRL, TRUST CCDP SRL, HYDROSTROY AD, ALIDO PROIECT SRL și RUTIER CONSULT SRL. Toate societățile de mai sus sunt abonate la lucrările finanțate din bani publici. Aqua Parc SRL (în prezent, Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL) și Mavgo SRL sunt controlate de Gheorghe Vlasie, zis „Ginel”, cumătrul lui Ionel Arsene.

Valoarea inițială estimată a contractului a fost de 175.585.383 lei, fără TVA, și a ajuns, în urma încheierii unui act adițional din 10 mai 2022, la 243.899.816 lei, fără TVA.

În primă fază, valoarea estimată a contractului a fost crescută cu aproximativ 10 milioane de euro, de la 175 de milioane de lei la 223 de milioane de lei. (despre asta, atacul.ro a scris AICI).

Oferta asocierii a fost de 222.102.012 lei, fără TVA, în condițiile în care valoarea estimată a contractului (”Elaborare proiect tehnic și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții Reabilitare, modernizare și consolidare infrastructură rutieră de interes județean”) a fost de 223.809.635 de lei, fără TVA. Dacă s-ar fi organizat licitații pentru fiecare obiectiv în parte, bugetul de stat ar fi câștigat mult mai mulți bani, pentru că ar fi existat concurență, iar valoarea contractelor ar fi scăzut considerabil, iar efortul financiar al județului ar fi fost mult diminuat. În condițiile actuale, valoarea contractului a scăzut cu doar 0,76% din valoarea estimată, ceea ce reprezintă foarte puțin ca și valoare.

Spre comparație, prezentăm o licitație organizată, de curând, de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru proiectarea și execuția autostrăzii de centură București. Valoarea estimată a contractului a fost de 879.426.071 lei, fără TVA, iar oferta câștigătoare, a unei asocieri cu lider Spedition UMB – firma cunoscutului afacerist Umbrărescu, a fost de 831.920.653 de lei. Au fost depuse 11 oferte din partea unor asocieri de firme, semn că a fost o licitație dură. Un calcul simplu arată că diferența dintre valoarea estimată a contractului și cea contractată este de 47.505.418 lei, adică 5,40% din valoarea estimată.

În octombrie anul trecut, valoarea contractului dintre CJ Neamț și asocierea cu lider Aqua Parc SRL a crescut cu 11,2 milioane de lei. Atacul.ro a scris despre asta AICI.

A fost și o diminuare a contractului cu suma de 1,2 milioane de lei, însă ultimul act adițional încheiat luna trecută a adus o nouă creștere substanțială a valorii contractului, cu 11,76 de milioane de lei. Sumele sunt fără TVA.

FOTO deschidere: Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, pe DJ 157 C – Bisericani, după ce o porțiune de drum reabilitat de Aqua Parc SRL a luat-o la vale (august 2019).

D.MURARU

Citește și:

„Mișculații” la o licitație organizată de CJ Neamț? Miza: un sfert de miliard de lei, bani pentru drumuri și poduri

Bune afacerile cu banii județului. Un contract pentru modernizarea unor drumuri și poduri a crescut cu peste 13 milioane de euro în mai puțin de 3 ani

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

2 comments

  1. FLORIN 17 iunie, 2022 at 14:17 Răspunde

    Daca DNA si-ar face treaba,i-ar aresta pe toti.
    Mafia din CJ Neamt este atat de intinsa incat toti trebuie arestati,incapand cu cei din comisiile de receptie si cei care au facut caietele de sarcini si terminand cu cei care au facut acele lucrari.
    Toate lucrarile din PNDL daca ar fi verificate,cu exceptia celor facute de Danlin si Rustrans ar avea suficiente dovezi vizavi de acest jaf pentru a-i baga pe toti la puscarie.
    Daca DNA si-ar fi facut treaba toti acesti hoti erau deja arestati.
    Dar,NU SI-A FACUT-O.
    DE AIA CAD PODURILE.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.