Moștenirea lăsată de Rotaru la Primăria Alexandru cel Bun. Ce a descoperit Curtea de Conturi
Auditorii Camerei de Conturi Neamț au finalizat verificările în cazul mai multor petiții prin care au fost semnalate nereguli la Primăria Alexandru cel Bun, înregistrate în perioada 2020 – 2024. Aspectele cuprinse în petiții s-au referit la lucrările de execuție a unor obiective de investiții din localitate, la contractele de colectare a gunoiului și de balastare, la recuperarea prejudiciilor aduse bugetului comunei, dar și la anumite angajări făcute fără concurs.
Nu au încasat taxa pentru autorizațiile de construire
Auditorii au mers pe urmele petițiilor și așa au constatat că Primăria Alexandru cel Bun nu a încasat taxa pentru eliberarea autorizațiilor de construire/certificatelor de urbanism înaintea prestării serviciului. Este vorba despre autorizațiile emise în perioada 2017 – 2021.
„Au fost identificate autorizații de construire şi certificate de urbanism în sumă de 32.838 lei neîncasate până la acel moment, pentru care au fost întreprinse demersuri de încasare, dar nu au fost calculate şi încasate şi majorări de întârziere, precum şi autorizații de construire cu acelaşi număr, dar care au fost emise pentru persoane diferite”, arartă raportul întocmit, la jumătatea acestei luni, de către Camera de Conturi Neamț.
Valoarea prejudiciului a fost de 6.503 lei, din care 2.686 de lei au reprezentat taxa neîncasată, iar diferența – majorări de întârziere pentru neîncasarea sumelor. În timpul misiunii de audit, sumele au fost recuperate.
Materiale decontate, dar nepuse în operă
Verificările au mai scos la iveală faptul că Primăria Alexandru cel Bun a decontat unele materiale nepuse în operă în cazul obiectivului „Lucrări de reparații acoperiş la corpurile Pneumoftiziologie II și Ftiziologie III ale Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani”. Auditorii au descoperit că la contractul pentru executarea acestor lucrări, în valoare de 299.868 de lei, printr-un act adițional, fără număr și fără dată, a fost modificat prețul, valoarea lucrărilor fiind de 295.073,16 lei.
Măsurătorile făcute în timpul misiunii de audit au evidențiat diferențe „la unele articole de deviz (jgheaburi, burlane, apărători de zăpadă) între cantitățile decontate prin situația de lucrări şi recepționate de către comisia de recepție prin procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor (xxx) din 13.12.2023 şi cantitățile rezultate ca urmare a verificărilor efectuate în teren în timpul misiunii de audit”.
Valoarea prejudiciului a fost de 10.241 de lei, plus majorări de întârziere de 1.536 de lei, sume ce au fost recuperate integral în timpul misiunii.
Auditorii au mai constatat că procesul verbal de recepție încheiat la terminarea lucrărilor în cazul aceluiași obiectiv, „Lucrări de reparații acoperiş la corpurile Pneumoftiziologie II și Ftiziologie III ale Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani”, nu corespundea cu Anexa nr.2 la Regulamentul de recepție a lucrărilor de construcții, din cauza necunoașterii și nerespectării reglementărilor legale.
Concurs organizat pe lângă lege
Misiunea de audit a vizat și modul în care au fost făcute unele angajări. În acest sens, auditorii au constatat, verificând documentele prezentate privind organizarea concursului pentru ocuparea funcției de consilier în cadrul Biroului financiar contabil, impozite şi taxe locale, că, deşi prin fişa postului au fost stabilite condițiile specifice de participare la concursul de recrutare, respectiv studii superioare în domeniul economic, absolvite cu diploma de licență, precum şi cursuri de pregătire/perfecționare în domeniul economic, acestea nu au fost solicitate a fi îndeplinite prin anunțul transmis spre publicare Agenției Naționale a Funcționarilor Publici din 11.12.2020.
Potrivit anunțului publicat, condițiile specifice solicitate erau: ,„studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă”, fiind astfel prezentate informații incomplete în conținutul anunțului publicat, dând astfel posibilitatea înscrierii şi selectării unor candidați care, în mod concret, nu ar fi îndeplinit condițiile specifice stabilite prin fişa postului.
Balast decontat fără documente justificative
Plățile făcute de către Primăria Alexandru cel Bun pentru realizarea „Lucrărilor de reprofilare drumuri cu adaos de 10 cm cu sort 32-60 şi compactare cu cilindru compactor pentru următoarele străzi: Valea Mare 700ml*3m=2100 mp şi Pârâul Agârciei 1270ml*3,5 m=4445 mp”, au fost majorate, în mod ilegal, cu suma de 20.205 lei, au mai descoperit auditorii, la care au adăugat majorări de întârziere de 7.880 de lei.
Practic, angajații primăriei nu au putut prezenta documente justificative care să ateste exactitatea şi realitatea cantității totale de balast achiziționat şi transportat.
„Din compararea datelor din ofertă şi lista de cantități pe de o parte şi situațiile de lucrări înaintate spre decontare pe de altă parte, în directă corelație cu documentele justificative prezentate, respectiv tichetele de cântar şi avizele de însoțire a marfii s-a constatat că, din cantitatea de 654,5 mc pietriş concasat decontată conform situațiilor de lucrări, au fost prezentate documente justificative numai pentru cantitatea de 297,68 mc pietriş concasat, restul de 356,82 mc fiind decontat fără documente justificative acoperitoare”, potrivit raportului Camerei de Conturi Neamț.
Plățile majorate ilegal, cu peste 31.000 de lei, au fost identificate și în cazul „Lucrărilor de reprofilare drumuri cu adaos de 10 cm cu sort 32-60 şi compactare cu cilindru compactor pentru următoarele străzi: Albinelor 140ml*3m = 420 mp, Profesorilor = 1200ml*3m = 3600mp; Punții 515ml*3m =1545″, sumă ce reprezintă balast decontat fără existența documentelor justificative, la care au fost calculate și majorări de întârziere 11.961 de lei. Auditorilor nu li s-au prezentat documentele justificative care să ateste realitatea şi exactitatea achiziționării şi transportării cantității de balast menționate în listele de cantități.
„Prețul stipulat în contract, în valoare de 38.565,45 lei, a fost achitat firmei prestatoare după ce prestatorul a emis factura aferentă, însoțită de trei situții de plată în care se menționau cantitățile de balast achiziționate şi transportate, respectiv 556,5 mc. Deşi, pe parcursul misiunii de audit, au fost solicitate documentele justificative care să confirme realitatea cantităților de balast transportate (avizele de însoțire a mărfii, tichetele de cântar, declarațiile de conformitate), acestea nu au fost prezentate. Pentru acest motiv, au fost calculate valorile decontate nejustificat, precum şi majorări de întârziere până la data misiunii de audit”, potrivit raportului.
Au răspuns unei petiții după 75 de zile. Cheltuieli supraevaluate privind serviciile de salubrizare
În cazul unei petiții, persoanele cu atribuții în soluționarea problemelor ridicate nu i-au răspuns petiționarului decât după ce acesta s-a adresat Prefecturii Neamț, dar, chiar și în aceste condiții, termenul legal a fost depășit cu 75 de zile.
În cadrul misiunii de audit, s-a mai constatat că Primăria Alexandru cel Bun a efectuat cheltuieli supraevaluate privind serviciile de salubrizare decontate pentru transportul gunoiului menajer și reciclabil în zonele greu accesibile. În acest caz, prejudiciul adus bugetului local a fost de 26.000 de lei.
„Activitatea de colectare şi transport a deşeurilor menajere şi reciclabile la nivelul UATC Alexandru cel Bun se realiza de către un operator, în baza contractului de prestări servicii publice de salubrizare nr. 14664/30.12.2016, actualizat şi modificat prin actele adiționale ulterioare şi era plătit de primărie cu tariful aplicat în sistemul colectare din poartă în poartă, pe toată raza comunei. Operatorul era obligat contractual să asigure mijloacele de transport necesare pentru colectarea, transportul şi depozitarea gunoiului din fiecare punct de generare. În paralel, entitatea a încheiat un contract distinct cu o altă societate comercială, pentru servicii de transport gunoi menajer şi reciclabil din zonele greu accesibile. În contractul cu nr. 15616/31.12.2020 erau menționate expres străzile de pe care urma a fi colectat gunoiul, iar societatea se obliga să efectueze curse şi la cerința telefonică a primarului, pentru diverse activități. Astfel, s-a costatat contractarea aceluiaşi serviciu cu doi prestatori diferiți, ceea ce a determinat dublarea cheltuielilor pentru acelaşi serviciu de salubrizare prestat în perioada ianuarie 2021- martie 2022. Cea de-a doua societate comercială nu deținea licențele necesare colectării şi transportului deşeurilor şi nu avea personal specializat pentru a desfăşura aceste activități, iar pentru serviciile prestate nu au fost prezentate documente justificative care să identifice cantitatea de gunoi colectată, în foile de parcurs neregăsindu-se informații privind străzile de pe care s-a realizat efectiv colectarea. În egală măsură, nu există documente care să confirme predarea către primul operator a acestor deşeuri. Nereguli au fost identificate şi în etapa de achiziție, în sensul că referatul de necesitate nu a fost însoțit de un mod de fundamentare a tarifului, iar Codul CPV pentru atribuirea achiziției directe a fost ales incorect. Deşi obiectul contractului era colectare şi transport deşeuri, s-a ales codul CPV pentru închirierea de vehicule de transport mărfuri”, mai arată documentul.
Servicii efectuate la solicitarea telefonică a primarului
Verificările auditorilor au dus la depistarea unor angajamente încheiate fără clauze contractuale clare, care să justifice serviciile de colectare şi transport al deșeurilor menajere şi reciclabile din zonele greu accesibile, efectuate la solicitarea telefonică a primarului.
„Această abatere a fost reținută având în vedere: lipsa unor prevederi contractuale explicite privind posibilitatea prestării serviciilor la solicitare telefonică; neemiterea unor comenzi ferme transmise prestatorulu, conform contractului; documente justificative incomplete (foi de parcurs), care nu probează în mod corespunzător realitatea şi exactitatea serviciilor prestate. În consecință, suma de 35.389 lei a fost reținută ca abatere, în lipsa unei documentații contractuale şi operaționale corespunzătoare”.
Investiții nerecepționate
Misiunea de audit a mai scos în lumină și faptul că lucrările executate în cazul investiției ,,Modernizare drum comunal DC 132 din DN 15 – Vaduri – Agârcia – km 1+000-7+000″, finalizată şi dată în folosinţă, nu au fost recepționate, așa cum prevede legea.
„ În anul 2006, entitatea a încheiat cu un prestator contractul de lucrări nr. 3557/23.11.2006, care, ulterior, a cesionat, în anul 2009, executarea restului de lucrări neefectuate către un alt constructor. Lucrările efectuate de aceste două firme au constat în turnarea unui strat de fundație din balast şi turnarea unui strat de legătură din mixtură asfaltică, pentru finalizarea lucrării fiind necesară turnarea încă a unui strat de uzură din beton asfaltic, activitate care nu a mai fost realizată datorită intrării în procedura de insolvență a celui de-al doilea constructor şi a sistării lucrărilor. Pentru turnarea încă a unui strat de uzură din beton asfaltic, în anul 2019, comuna a încheiat un nou contract de lucrări, cu o nouă firmă, care avea drept obiect finalizarea lucrărilor de modernizare drum comunal pentru restul rămas de executat în valoare de 2.460.137,97 lei, lucrări care au fost terminate în luna august 2021. În data de 21.03.2024 s-a întocmit proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor exclusiv pentru lucrările executate în cadrul contractului încheiat în anul 2019. Cu alte cuvinte, procesul verbal de recepție a vizat exclusiv a doua etapă de executare şi anume turnarea stratului de suprafață de uzură din beton asfaltic. Execuția primelor două straturi nu a fost niciodată recepționată, nici parțial, nici nu a fost luată în calcul la recepția din martie 2024. Deşi în etapa a doua a lucrărilor, au fost încheiate 2 contracte pentru servicii de dirigenție, primul cu durata,până la recepția finală a lucrării” şi al doilea având ca obiect,„Servicii diriginție de şantier în vederea recepției investiţiei Modernizare DC 132 DN 15 Vaduri Agârcia”, acestea nu şi-au atins scopul de a recepționa întregul obiectiv de investiții, lucrările efectuate înainte de anul 2019, nefiind luate în considerare la recepție. În susținerea argumentării, menționăm de asemenea că au fost efectuate expertize la cererea entității: în anul 2016 – în vederea stabilirii stadiului fizic al lucrării, în anul 2018 – în vederea evaluării realității lucrărilor executate, în anul 2023 – pentru evaluarea calității lucrărilor efectuate, expertize ce vizau şi lucrările executate în prima etapă. Conform Fişei de cont 231 Active fixe corporale în curs de execuție, valoarea obiectivului de investiții „Modernizare drum comunal DC 132 DN 15 – Vaduri- Agârcia, Comuna Alexandru cel Bun, judeful Neamț” evidențiat în contabilitate este de 7.192.705,4 lei, din care au fost recepționate lucrări în valoare de 2.460.137,97 lei, restul reprezentând valoarea nerecepționată a obiectivului finalizat şi dat în folosință încă din anul 2021”, potrivit raportului de audit.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.









