Primăria Doljești: Ilegalități la contractul privind modernizarea drumurilor sătești
O acțiune de verificare a corectitudinii atribuirii, urmăririi și executării contractelor de execuție lucrări și a modului de recepție și evidențiere a obiectivelor de investiții finanțate prin programe guvernamentale, efectuată de auditorii Camerei de Conturi Neamț la Primăria Doljești a scos la iveală abateri de la legislație, arată un raport întocmit de curând.
Auditorii au descoperit că nu a fost respectată legislația cu privire la ajustarea prețurilor materialelor în cazul contractului de achiziție publică pentru modernizarea drumurilor sătești, dar și la constituirea şi înregistrarea în evidența contabilă a garanției de bună execuție, au constatat neconformități la elaborarea şi actualizarea programului anual de achiziții publice și la devizul general, în cazul aceluiași proiect.
Au ajustat ilegal prețurile materialelor
Potrivit documentului, Primăria Doljești nu a respectat prevederile legale privind ajustarea prețurilor materialelor în cazul contractului de achiziție publică încheiat pentru realizarea obiectivului de investiții „Modernizare drumuri săteşti, comuna Doljești, județul Neamt, în lungime de 9,925km”, prejudiciul adus bugetului local din această cauză cifrându-se la 24.117,80 lei, plus majorări de întârziere de aproape 9.000 de lei, bani plățiți nejustificat, pe care primăria trebuie să-i recupereze până la finele lunii iulie.
„Ajustarea prețului materialelor aferente situației de plată nr.2 conform prevederilor OUG 15/2021 s-a determinat în mod eronat prin aplicarea coeficientului de ajustare asupra valorii totale a cheltuielilor, inclusiv asupra cheltuielilor indirecte şi profitului. Valoarea erorii constatate este de 24.117,80 lei cu TVA la care s-au calculat majorări de întârziere de 1% pe lună/fracțiune de lună în sumă de 8.923,59 lei de la data plății până la data finalizării actiunii de audit. Cauzele care au condus la apariția erorii constatate sunt neaplicarea prevederilor legale aplicabile, precum şi funcţionarea necorespunzătoare a formelor de control intern. Consecință: Prejudicierea bugetului local al entității cu sumele achitate nejustificat. Deficiența constatată a determinat majorarea nelegală a plăților raportate în contul de execuție, precum şi a soldului contului de active fixe, reflectat în bilanțul contabil”, arată raportul.
Nu au constituit garanția de bună execuție
Auditorii au constatat că Primăria Doljejști nu a respectat nici prevederile legale și contractuale privind constituirea și înregistrarea în evidența contabilă a garanției de bună execuție în cazul contractelor de lucrări.
Potrivit raportului: „Nu a fost constituită garanția de bună execuție în sumă de 347.933,52 lei în cazul contractului de achiziție de lucrări pentru realizarea obiectivului de investiții ,,Modernizare drumuri săteşti în comuna Doljeşti, jud. Neamț, în lungime de 9,925km” şi a actelor adiționale aferente. Garanția de bună execuție în cazul acestui contract de lucrări a fost constitută prin polița de asigurare emisă la data de 11.06.2019, pentru suma de 833.165,77 lei, iar perioada de valabilitate a acesteia a fost până la data 05.03.2021. Din documentele prezentate reiese că nu a fost extinsă perioada de valabilitate a poliței, deşi prin actul adițional nr.2 din 22.02.2021 la contractul de lucrări s-a modificat durata contractului. De asemenea, pe perioada de desfăşurare a contractului prețul contractului a fost majorat, ca urmare a dispozițiilor de şantier nr.1 şi 2, a notelor de constatare nr.1 şi 2, precum şi datorită ajustărilor prețurilor materialelor calculate conform prevederilor OUG nr.15/2021 şi OUG nr.47/2022, nefiind actualizată concomitent şi valoarea garanției de bună execuție”.
În acest caz, auditorii au recomandat extinderea verificărilor asupra tuturor obiectivelor de investiții cu privire la modul de constituire şi înregistrare a garanției de bună execuție.
Nereguli la achizițiile publice
Totodată, au fost indentificate nereguli în privința achiziției publice de lucrări pentru proiectul privind modernizarea drumurilor sătești din Doljești.
„S-a constatat faptul că pentru achiziția publică de lucrări, având ca obiect,„Servicii de proiectare și asistență tehnică şi execuția lucrărilor pentru investiția: Modernizare drumuri săteşti în comuna Doljeşti, judeţul Neamţ, în lubgime de 9,925km” nu a fost întocmit referat de necesitate, la nivelul compartimentului responsabil din cadrul autorității contractante, în ultimul trimestru al anului 2018 pentru anul viitor, cu respectarea reglementărilor legale, privind includerea informațiilor cu privire la: preţul unitar/total actualizat al respectivelor necesităţi, fondurilor alocate, sursele de finanțare. După aprobarea bugetului pentru anul 2019, programul anual al achizițiilor publice nu a fost actualizat funcție de fondurile aprobate, deşi pe parcursul anului 2019 acesta a fost actualizat, existând patru variante. La actualizarea programului anual de achiziții publice v.2, valoarea acestui obiectiv de investiții a fost diminuată la suma de 252.100,84 lei fără TVA, în condițiile în care valoarea real estimată a achiziției, potrivit fişei de date a achiziției publice este de 8.390.904,23 lei, fără TVA, iar contractul a fost atribuit online în luna martie 2019. Valoarea erorii constatate nu poate fi cuantificată”, conform raportului de audit.
Una scria în contract, alta în HCL
Auditorii au mai constatat că actualizarea devizului general în cazul obiectivului de investiții „Modernizare drumuri sătești în comuna Doljești, județul Neamt, în lungime de 9,925km” nu a fost efectuată în condițiile prevăzute de lege.
„Principalii indicatori tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Modernizare drumuri săteşti în comuna Doljeşti, județul Neamt, în lungime de 9,925km” s-au aprobat prin HCL nr. 23 din 11.02.2017. Ulterior, pe parcursul execuției lucrărilor, a fost emisă HCL nr.90 din 31.10.2019 pentru aprobarea indicatorilor economici actualizați şi a devizului general actualizat pentru acest obiectiv de investiții, însă valoarea menționată în cuprinsul HCL-ului reprezintă, de fapt, doar valoarea serviciilor de proiectare și execuție a lucrărilor contractate pentru realizarea acestui obiectiv, iar nu valoarea totală a cheltuielilor pentru realizarea acestuia. Cauza neregulii este reprezentată de nerespectarea prevederilor legate de actualizarea devizelor generale aferente obiectivelor de investiții, în directă corespondență cu modificările aduse clauzelor contractuale şi implicit de funcționarea necorespunzătoare a formelor de control intern, în etapa post-atribuire a contractelor de achiziție publică”, arată documentul.
Termenul până la care conducerea Primăriei Doljești trebuie să remediere toate deficiențele este 31 iulie.
Predudiciile trebuie recuperate
Pentru abaterile constatate care au determinat producerea unor prejudicii, conducerea Primăriei Doljești are obligația stabilirii întinderii prejudiciului şi dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestuia. „Pentru nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii şi a neurmăririi de conducerea entității auditate a recomandărilor transmise de Curtea de Conturi, sunt incidente prevederile art.64 din Legea nr.94/1992 privind organizarea şi funcționarea Curții de Conturi, republicată”, au atras atenția auditoria.
Articolul 64 din Legea nr.1992 prevede că: „Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.