Săteni revoltați din cauza camioanelor care transportă balastul scos din râul Bistrița prin fața caselor lor
Deschiderea unei exploatări de agregate minerale pe râul Bistrița, la granița dintre comunele Zănești, Podoleni și Borlești, a produs nemulțumire în rândul mai multor săteni din prima localitate, pe unde este scos balastul. Motivul: numărul mare de camioane, încărcate cu balast, care trec zilnic prin fața locuințelor lor. Cea mai afectată de traficul greu este strada Mierlei, care a fost asfaltată de curând. Teamă localnicilor este că din cauza trepidațiilor produse de mașinile de mare tonaj, locuințele și asfaltul vor avea de suferit. Praful și zgomotul sunt alte două aspecte care îi deranjează pe cei nemulțumiți de traficul greu din interiorul comunei Zănești.
Situația este cunoscută la nivelul Primăriei Zănești, supărarea sătenilor ajungând și la urechile primarului Ioan Filip, care a declarat că accesul camioanelor pe strada Mierlei din Zănești se face în baza unei hotărâri a consiliului local.
„Nu pot să le îngrădesc eu dreptul de a trece (n.red. camioanele cu balast) pe un drum public, există acordul consiliului local, iar eu eu duc la îndeplinire hotărârea consilierilor. Există proiect făcut pentru traseu, există autorizație, au autorizație de exploatare. Am văzut că au cisternă cu apă și perie și curăță în fiecare zi strada. La străzile din Zănești nu există o limită de tonaj stabilită. Acum nu o să mă bat cu lumea că-și aduce o mașină cu lemne și să fie obligați să le care în spate din capătul străzii până la poartă”, a declarat Ioan Filip.
La întrebarea dacă primăria câștigă ceva de la firmele ale căror camioane încărcate cu balast circulă pe străzile localității, primarul a răspuns că da, fără a menționa însă și ce anume.
Conform celor spuse de Ioan Filip, camioanele au început să circule pe strada Mierlei cam de aproximativ o lună, iar HCL-ul care le permite acest lucru a fost votată în cursul anului trecut.
Noi am identificat HCL nr. 34 din 27 mai 2022 privind acordarea dreptului de trecere și încheierea unui acord de reabilitare pentru Trust CCDP SRL. În document se face referire și la art. 28, alin. 4 din Legea 85/2003, care stipulează că: „La depunerea documentelor pentru obținerea sau reînnoirea licențelor/permiselor de exploatare, solicitanții vor prezenta un acord de reabilitare încheiat cu autoritățile administrației publice locale pentru cazurile în care transportul rutier al resurselor minerale afectează infrastructura rutieră și clădirile adiacente din localitățile urbane sau rurale respective”.
Acest lucru înseamnă că în cazul în care vor fi produse pagube materiale pe timpul transportului balastului, deținătorul licenței va fi bun de plată.
Informațiile noastre arată că pe străzile comunei Zănești au fost văzute și camioane care nu ar aparține firmei Trust CCDP SRL, ci altei societăți comerciale pentru care nu am identificat nicio hotărâre de consiliu prin care să îi fi fost dat acceptul să folosească infrastructura rutieră a comunei.
Administrația Bazinală de Apă (ABA) Siret-Bacău a organizat, în ultima decadă a lunii martie, licitații pentru închirierea unor perimetre situate în aceeași zonă, pe râul Bistrița, la granița comunelor Zănești, Podoleni și Borlești, iar transportul balastului se va face, cel mai probabil, pe același traseu folosit și în prezent.
Tocmai de aceea, reprezentanții primăriei zăneștene și cei ai legislativului local se pot gândi să instituie o taxă pentru camioanele de mare tonaj care vor folosi infrastructura rutieră a localității. O face de ani buni Primăria Tarcău care încasează anual sume frumoase la bugetul local de la transportatorii de masă lemnoasă.
D. MURARU
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Bună ziua!mulțumim autorului articolului. CONFIRMAM INTRU TOTUL CELE SCRISE! fisuri atât în strada cât și la casele cetățenilor deja au apărut… Domnule Muraru, am găsit acel HCL de care zice dl primar, e HCL 34 din 27.05.22 care spune clar ca pana la 31.12.22 li s-a acordat acel.drept de trecere… oare acum în luna aprilie 2023, câte 40 de curse zilnic, cu supra-tonaj, le fac ilegal cei de la trust? Aici link către HCL-urile comunei între care și HCL 34: https://www.comunazanesti.ro/hotarari-ale-consiliului-local-2022/