Costurile cu deszăpezirea au luat-o razna. Fiecare kilometru de drum național a „înghițit” aproape 30 de tone de sare. Utilizarea nisipului, interzisă

0
1063

Milioane de lei sunt cheltuite în fiecare iarnă pentru deszăpezirea drumurilor din județul Neamț. Administratorii șoselelor sunt obligați să le întrețină pentru a crea condiții bune de trafic, iar pentru asta cheltuiesc sume substanțiale. Drumurile naționale, în lungime de 407,5 kilometri în Neamț, sunt în sarcina Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP Iași). Rețeaua de drumuri județene, cu o lungime de 709,2 kilometri, este administrată de Consiliul Județean Neamț. Drumurile comunale sunt administrate de fiecare comună în parte, primăriile fiind obligate să intervină pentru ca acestea să fie practicabile și în sezonul rece. În acest caz, fondurile sunt asigurate din bugetele locale.

De departe, cele mai mari sume sunt cheltuite pentru deszăpezirea drumurilor naționale și județene, iarna 2020-2021 storcând bugetele administratorilor de sume importante. Serviciile de deszăpezire au fost asigurate, și în cazul drumurilor naționale, dar și a drumurilor județene, de societăți comerciale ce au fost alese în urma unor licitații publice. De deszăpezirea celor 407,5 kilometri de drum național s-a ocupat asocierea de firme Axa Road Construcții CFDP SRL cu Darcons SRL, cele două societăți fiind controlate de Romică Rotaru, fost vicepreședinte al CJ Neamț și tatăl fostului deputat PSD de Neamț, Alexandru Rotaru.

Drumurile județene au fost deszăpezite în baza unui contract ce a fost atribuit unei asocieri de firme din care fac parte Drupo Neamț SA, Aqua Parc SRL, Mavgo Holding SRL, Darcons SRL și Trust CCDP SRL.

Antiderapant de trei ori mai scump

Iarna 2020-2021 a venit cu costuri de deszăpezire mult mai mari, atât în cazul drumurilor naționale, cât și celor județene. DRDP Iași a plătit de aproape trei ori mai mult pe tona de material antiderapant. În plus, cantitatea folosită a fost cu aproape 4.000 de tone mai mare.

Informațiile puse la dispoziția atacul.ro de către DRDP Iași arată că, în iarna 2020-2021, efortul financiar pentru dezăpezirea celor 407,5 kilometri de drumuri naționale din Neamț a însemnat 9.048.561 lei, TVA inclusă. Din această sumă, 4.941.091 lei au însemnat serviciile prestate, iar 4.107.470 lei – costul materialului antiderapant ce a fost pus la dispoziția prestatorului de către DRDP Iași. Cele 4,1 milioane de lei reprezintă contravaloarea a 12.898 tone de antiderapant, ceea ce, în medie, înseamnă 318 lei/tonă, adică dublu față de cât a costat tona de antiderapant în iarna 2019-2020.

Am solicitat celor de la DRDP Iași să explice cum de s-a ajuns la acest preț pe tona de antiderapant, în condițiile în care în iarna 2019-2020 au plătit 107 lei/tona. În răspunsul pe care l-am primit, reprezentanții DRDP au precizat că au folosit, în iarna care a trecut, pentru deszăpezire 11.687 tone de sare (288 lei/tona, fără TVA), 1.162 tone de nisip (56 lei/tona, fără TVA), 42 tone de clorură de calciu și 5,7 tone de produs ecologic.

Totuși, drumarii știu că sarea se folosește în amestec cu nisipul (75% nisip, 25% sare), iar cantitățile avansate de DRDP indică un raport de 91% (sare) și 9% (nisip). Explicația reprezentanților DRDP Iași a fost că o directivă europeană interzice, de câțiva ani, folosirea nisipului pentru deszăpezire, iar CNAIR-ul a decis să o respecte. Astfel, sarea se folosește în zonele de șes, iar nisipul este folosit doar cu derogare, în amestec cu sare, în zonele de munte. Problema este că sarea folosită la deszăpezire distruge asfaltul, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru reparații. Pe de altă parte, nemțenii care au circulat, iarna trecută, pe drumurile naționale din zona de câmpie au constatat că utilajele foloseau și nisip, nu numai sare. Un calcul simplu indică faptul că DRDP Iași a folosit, în medie, iarna trecută, o cantitate de 28,6 de tone de sare pe fiecare kilometru de drum național, ceea ce înseamnă, calculat la o lățime a drumului de 7 metri, 4 kilograme sare/metru pătrat. O cantitate ce pare mult, mult exagerată. De altfel, costul total pentru deszăpezirea unui kilometru de drum, în iarna 2020-2021, a costat 22.200 lei sau 4.507 euro. În plus, o cantitatea atât de mare de sare folosită nu are cum să nu dăuneze mediului înconjurător.

În iarna 2019-2020, DRDP Iași a cheltuit 5.435.742 lei pentru deszăpezirea drumurilor naționale din județul Neamț. Cele 9.027 tone de antiderapant au costat 972.975 lei, adică 107 lei/tona, cu mult mai puțin față de 318 lei/tonă, cât au cheltuit în ultima iarnă. Costul unui kilometru de drum național a costat, în medie, în iarna 2019-2020, 2.722 euro, cu aproape 1.800 de euro mai puțin decât în ultima iarnă.

 Consiliul Județean Neamț, cantități duble de material antiderapant folosit

 Și pentru deszăpezirea drumurilor județene suma cheltuită a fost mult mai mare în ultima iarnă. 4.044.730 de lei au costat serviciile prestate de cele cinci firme și 1.545.050 lei au costat cele 9.607 tone de antiderapant folosit (160 lei/tona). Un total de 5.589.780 lei pentru deszăpezirea celor 709,2 kilometri de drumuri județene, adică 1.601 euro/kilometru.

În iarna 2019-2020, costurile cu deszăpezirea drumurilor județene s-au ridicat la 3.107.707 de lei, cantitatea de antiderapant folosită fiind de 4.321 tone, mai puțin de jumătate față de ultima iarnă.

Deszăpezirea drumurilor județene s-a făcut folosindu-se ca material antiderapant un amestec de sare și nisip (25%-75%).

Analizând cantitățile de antiderapant folosite de cei doi administratori de drumuri, DRDP Iași pentru drumuri naționale și Consiliul Județean Neamț pentru drumuri județene, nu poți să nu observi câteva aspecte suspecte, cel mai vizibil fiind cel cu privire la cantitățile de material antiderapant folosite, dar și tipul de material folosit. Administratorii drumurilor afirmă că dețin controlul asupra consumului de material antiderapant prin GPS-urile care sunt montate pe utilajele de deszăpezire. Numai că dacă GPS-ul indică faptul că un utilaj a parcurs o distanță de 100 de kilometri nu înseamnă neapărat că a și folosit material antiderapant pe toată lungimea drumului.

D.MURARU

 

 

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.