Modernizarea drumului Vaduri – Agârcia, o investiție dubioasă. Cum ar trebui să arate șoseaua de 2,4 milioane de lei

4
4973

 

Proiectul privind modernizarea drumului comunal 132, care face legătura între satele Vaduri și Agârcia, din comuna Alexandru cel Bun, reprezintă un subiect sensibil pentru primarul Ion Rotaru și subordonații săi. Altfel nu se explică de ce angajații primăriei nu au dat curs încă solicitării noastre de a pune la dispoziție o copie a procesului verbal de recepție a lucrărilor. Dacă există așa ceva, bineînțeles, pentru că este posibil ca lucrările să nu fi fost finalizate. În această situație, reprezentanții primăriei ar fi trebuit să anunțe comunitatea, să explice de ce proiectul nu a fost finalizat, dar nu au făcut-o. Primarul ar fi trebuit să explice cetățenilor plătitori de taxe și impozite de ce acest proiect nu a fost finalizat, cât s-a executat din el și ce sumă a fost decontată până în prezent.

Cert este că lucrările efectuate, până în prezent, prezintă probleme serioase: asfaltul se fărâmițează în mai multe locuri, iar în altele locuri s-a dezlipit. În aceste zone, grosimea asfaltului nu are nici 2 centimetri, deși, conform proiectului, ar trebui să aibă 4 centimetri.

În ceea ce privește calitatea asfaltului, locuitorii din zonă afirmă că nici nu avea cum să fie altfel atâta timp cât acțiunea de asfaltare s-a desfășurat în noiembrie – decembrie, chiar și când temperaturile au fost sub zero grade, iar muncitorii de abia porneau utilajele.

În noiembrie 2019, când Primăria Alexandru cel Bun a semnat contractul cu asocierea de firme Aqua Parc SRL și Mavgo Holding SRL pentru modernizarea DC 132 Vaduri-Agârcia, proiect în valoare de 2.460.136 de lei, cu TVA inclusă, primarul Rotaru anunța că lucrările vor fi finalizate în 245 de zile, începând cu data de 11 noiembrie 2019.

După spusele lui Rotaru, proiectul trebuia să fie finalizat în iulie 2020, dar la cum arată lucrurile pe teren, proiectul este departe de a fi terminat.

Cel puțin asta reiese din verificările și documentele pe care le-am analizat, respectiv că lucrările nu au fost finalizate, iar constructorul mai are de asfaltat, de betonat șanțuri etc.

În caietul de sarcini se menționează că durata de realizare a investiției este de 12 luni, ceea ce înseamnă, luând de bun anunțul primarului Rotaru vizavi de începerea lucrărilor, că proiectul ar fi trebuit să fie finalizat în noiembrie 2020.

(Sursa: proiectul tehnic)

Ciudățeniile unei investiții de sute de mii de euro

În toate documentele, în caietul de sarcini, proiectul tehnic etc, se face referire la faptul că proiectul „Modernizare drum comunal DC 132 DN 15-Vaduri-Agârcia” vizează dezvoltarea infrastructurii rutiere prin modernizarea drumului comunal pe o distanță de 6 kilometri (km 1+000-7+000). Se înțelege că pe această distanță, de 6 kilometri, la finalizarea lucrărilor trebuie să existe un strat de uzură de asfalt de 4 centimetri, șanțuri betonate pe o distanță de 4.818 metri liniari, podețe dalate prefabricate (12 metri liniari), indicatoare rutiere, marcaje rutier (12 km echivalent), parapet metalic deformabil în lungime de 1.716 metri liniari.

(Sursa: proiectul tehnic)

Kilometrul 1+000 a DC 132 se află în dreptul bisericii din Vaduri, iar kilometrul 7+100, la podul care duce în strada Bâtca Doamnei ce aparține de orașul Piatra-Neamț.

Pe teren am constatat că doar aproximativ 5,6 kilometri de drum comunal au fost asfaltați, ultimii 400 de metri, până în podul de la Bâtca Doamnei, rămânând descoperiți, adică neasfaltați și fără marcaje rutiere. Totuși, în documentația tehnică se face mențiunea că se vor aplica marcaje rutiere pe o distanță de 12 kilometri de drum.

Porțiunea marcată cu roșu face parte din DC 132, însă nu a fost asfaltată.

 

DC 132 Vaduri-Agârcia (km 1+000 – 7+000) începe în fața bisericii din Vaduri și se termină la podul de peste pârâul Doamna: 

De asemenea, constructorul nu a terminat de construit toate rigolele, din documente reieșind că mai are de betonat câteva sute de metri liniari pe partea dreaptă a drumului.

(Sursa: proiectul tehnic)

În proiect (foto jos), pe partea dreaptă a drumului este prevăzut șanț betonat.

În ceea ce privește probleme apărute până în prezent, constructorul este obligat să intervină și să le remedieze, întrucât, conform contractului, lucrarea are o garanție de 36 de luni.

Caută soluții (penale) ca să iasă din bucluc

Surse din Consiliul Local și din Primăria Alexandru cel Bun afirmă că cei implicați în acest proiect caută soluții pentru rezolvarea situației, însă variantele identificate sunt riscante, întrucât soluția tehnică nu poate fi schimbată atât de ușor. Ar fi vorba de aplicarea unui nou strat de asfalt de 2 centimetri peste cel turnat anul trecut. Numai că proiectul prevede aplicarea unui strat de asfalt de 4 centimetri. Nu scrie nicăieri de două straturi a câte 2 centimetri, aplicate la o distanță de câteva luni fiecare. Ultima variantă ar putea să creeze probleme penale unora, însă, cu toate acestea, există voci în Consiliul Local care o susțin și este foarte posibil ca, în curând, să fie pusă în practică.

 

(Sursa: proiectul tehnic)

Realizarea efectivă a proiectului ridică multe semne de întrebare la care ar putea să răspundă autoritățile printr-o anchetă serioasă.

Daniel MURARU

 

4 comments

  1. Cozmin 9 mai, 2021 at 10:28 Răspunde

    Nu vad nimic de consolidarea malurilor. Drumul e periculos, e plin de pietre care o iau la vale. Sper sa tina DNA UL seama de tot si sa treaca la treaba

  2. Cosmin 13 mai, 2021 at 19:57 Răspunde

    Ia uite ca primarul autodenunțat analfabet stie sa scrie.Da ne crede proști.Mai proști ca el.Cica la prima strigare la licitatie nu s-a prezentat nimeni.Nu zău?! Strategie de mafioti. S-a prezentat Ioane dar l-ati alungat.Tu si Șoseta ca atunci erai sluga lui, îi lingeai șoseta. Blat pe fata, inclusiv cu calitatea lucrarilor.Las ca merge, astia din Agarcia îs prosti.Merge asfalt si de 1 cm.Sa vada c-am facut. Esti complice Ioane. Te vrei jmecher da esti asa cum ai recunoscut la televizor.

  3. Nick 23 mai, 2021 at 07:09 Răspunde

    Am mers de ani de zile pe acest drum! E o bătaie de joc cum s-a reabilitat. Porțiuni neterminate, asfalt prost, fără bitum suficient.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.