Încă 7 ani pentru Autostrada Unirii

1
156

Autostrada Unirii Iași – Târgu-Mureș va fi gata de abia peste 7 ani. Ministrul Transporturilor Lucian Bode a declarat, ieri, că Autostrada Unirii, care va lega Moldova de Transilvania prin Târgu-Neamț, va fi finalizată în anul 2027. Asta în cazul în care nu vor exista impedimente, precum contestațiile la licitații. Oficialul a mai spus că, la începutul anului viitor, va fi finalizată reviziurea studiului de fezabilitate și, ulterior, vor fi scoase la licitație proiectarea și execuția primei părți a lucrării, de aproape 200 de kilometri, Târgu-Neamț – Iași – Ungheni.

Iată ce a declarat ministrul Bode, joi, la Iași: „Toată lumea spune, în regulă, foarte bine, termene, studii de fezabilitate, când veţi finaliza Autostrada Unirii. Am spus, repet, în condiţiile în care procedurile sunt în linie dreaptă şi nu avem parte de contestaţii, ceea ce propuneam să schimbăm modul în care se judecă aceste contestaţii, să nu stăm ani de zile în instanţă, anul 2027, din punctul nostru de vedere, este anul în care Autostrada Unirii ar trebui să fie finalizată. (…) Asta înseamnă că la începutul anului 2021, în ianuarie, avem finalizată revizuirea studiului de fezabilitate. Etapa următoare fiind cea de scoatere la licitaţie a proiectării şi execuţiei. Sunt aproximativ 200 de kilometri. Pentru secţiunea Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, astăzi am anunţat transmiterea de către ANAF a documentaţiei, vom urca pe SICAP anunţul pentru revizuirea studiului de fezabilitate şi întocmirea proiectului tehnic. Astfel, după această etapă vom putea scoate la licitaţie execuţia”.

Peste 10 ani de studii de fezabilitate

De 13 ani, proiectul recent botezatei Autostrada Unirii se află în faza studiilor de fezabilitate, pe care au fost cheltuiți, până în prezent, milioane de euro.

În anul 2007 a fost realizat primul studiu de prefezabilitate, pentru care statul roman a plătit 800.000 de euro. Doi ani mai târziu, în 2009, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a dispus realizarea Studiului de Fezabilitate propriu-zis, pentru cele trei tronsoane : Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni, studiu pe care a plătit 4 milioane de euro.

Cum lucrările nu au demarat, studiile au expirat, motiv pentru care trebuie actualizate, revizuite etc, proceduri care înseamnă cheltuieli de alte milioane de euro.

În timp ce politicienii promit, afaceriştii din Moldova suportă din ce în ce mai greu cheltuielile uriaşe cu exporturile din cauza lipsei unei infrastructuri rutiere care să le permită accesul facil către pieţele din vest și cele externe. Unii dintre ei au și trecut în rândurile falimentarilor din această cauză. În prezent, legătura dintre Moldova şi Transilvania se face pe drumurile naţionale, anevoioase pentru traficul greu în special. În acest context, autostrada ar deveni o alternativă mult mai puțin costisitoare pentru traficul internaţional de tranzit.

Autostrada Unirii Iași – Târgu-Mureș  ar trebui să străbată un traseu dificil (deal şi munte), ceea ce presupune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri, podeţe, viaducte) şi numeroase arii protejate, situri de importanţă comunitară, fiind considerată și cea mai scumpă din țară. Valoarea estimată de Compania Națională de Autostrăzi pentru acest proiect este de 6,14 miliarde de euro.

N.R.

1 comment

  1. FLORIN 8 august, 2020 at 14:03 Răspunde

    Aceasta autostrada deocamdata”fictiva” se poate face doar daca se taie pensiile speciale si de serviciu,salariile colosale aberante ale institutiilor mafiote corupte si aservite clanurilor de tigani si interlopi,praf de incompetenta si deprofesionalizate pana la stadiul de cascadorii rasului anume IPJ/DIICOT/SRI/PARCHET.
    Prin desfiintarea lor Romania va castiga cel putin 10 miliarde de euro anual bani cu care se poate face infrastructura necesara fara de care Romania se va dezintegra.
    Pentru cetateni,desfiintarea acestor institutii nu le va afecta viata in nici un fel.
    Va fi la fel.
    In plus, aceasta tara va ramane cu zeci de miliarde de euro pe care poate sa-i cheltuie pe infrastructura, bani care in prezent sunt aruncati pe fereastra pe sistemul mafiot reprezentat de institutiile de mai sus.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.