Drumul Bicaz – Poiana Largului a lăsat șapte județe fără bani de investiții în infrastructura rutieră

0
618

Șapte județe din Moldova au fost văduvite de banii pentru modernizarea drumurilor naționale, din cauză că bugetul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași a fost direcționat, în proporție de peste 90%, spre Secția de Drumuri Naționale Neamț. S-a întâmplat anul trecut, când DRDP a alocat sume considerabile pentru eliminarea celor 74 de puncte de calamitate de pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului. Informația a fost făcută publică, în urmă cu câteva zile, de ministrul Transporturilor Lucian Bode, aflat într-o vizită în județul Vrancea. Întrebat de ce au fost asfaltați doar 12 kilometri de drum național în Vrancea, într-un singur an, ministrul a arătat cu degetul spre fosta conducere a DRDP Iași care ar fi băgat toți banii în lucrarea de pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului.

„Bugetul DRDP Iași a fost dirijat în proporție de peste 90% către Secția de Drumuri Neamț, de aceea. A fost vorba de alocarea aproximativă a 300 milioane de lei din bugetul DRDP Iași pentru modernizarea DN 15, Bicaz – Poiana Largului, un drum care trebuie modernizat, un drum pentru care eu am fost atacat pentru că mi s-a spus că nu susțin investițiile din Moldova și din Neamț și este o minciună, dovadă că am decis, cu colegii din Compania de Drumuri, să finalizăm lucrările la acel obiectiv important pentru rețeaua de drumuri din Neamț și regiunea Moldovei, iar partea procedurală, cum s-a adjudecat acel contract, cu încredințare directă, pentru 80 de milioane de euro, pe stare de urgență, pe calamități, de ce nu s-a făcut nimic după un an și ceva și fix în câteva săptămâni ne-am dat seama că sunt calamități și trebuie încredințare directă, nu-i treaba mea! Treaba mea este să construiesc drumuri în România. Treaba altora este să demonstreze dacă acolo s-au respectat toți pașii legali care trebuia respectați. Eu, când am venit la conducerea ministerului, am spus, repartiția bugetului se va face în funcție de kilometri de drum național pe care îi ai în administrare în județ, în funcție de valorile de trafic, în funcție de starea infrastructurii. Nu pe criterii politice! De aceea, astăzi, în Vrancea, se vor monderniza 128  km de șosea, nu 12 km cât s-a făcut anul trecut”, a declarat ministrul Bode.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași gestionează rețeaua de drumuri naționale din opt județe ale Moldovei: Suceava, Botoșani, Iași, Neamț, Bacău, Vaslui, Vrancea și Galați. 

FOTO: Ovidiu-Mugurel Laicu, fostul director al DRDP Iași, și Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț

Așadar, ministrul Transporturilor afirmă că, în 2019, nu au fost bani pentru drumurile din alte județe, pe motiv că DRDP Iași, în vremea cât era condus de Ovidiu Laicu, a alocat 300 de milioane de lei Secției de Drumuri Naționale Neamț, pentru controversatul proiect Bicaz – Poiana Largului. Numai că lucrurile stau puțin altfel. Valoarea proiectului este de 253.892.448 lei, fără TVA, iar din această sumă DRDP Iași a decontat, până în ianuarie 2020, 143.693.980 lei. Cu alte cuvinte, afirmația ministrului Bode că în proiectul de la Neamț s-au băgat, anul trecut, 300 de milioane de lei este neadevărată, suma decontată fiind la jumătate. Pe de altă parte, ministrul Transporturilor a omis să le spună vrâncenilor că, în acest an, DRDP Iași a mai achitat constructorului Aqua Parc SRL încă 50 de milioane de lei, fără TVA, deși, în urmă cu câteva luni, și Bode, și premierul Orban acuzau modul în care a fost încredințată această lucrare. Totodată, neregulile identificate în timpul unei anchete a Corpului de Control al ministrului Transporturilor fac obiectul unui dosar aflat în lucru la DNA. Să acuzi grave nereguli în procedura de încredințarea a contractului, să arăți cu degetul spre „baronul” Arsene, să țipi că lucrările au fost executate de firma cumătrului celui din urmă, după care să faci plăți de încă 50 de milioane de lei, asta înseamnă ipocrizie fără limite. De teama de a nu pierde voturi pe Valea Muntelui și, probabil, din alte motive pe care nu putem decât să le bănuim, ministrul liberal al Transporturilor a acceptat ca statul să plătească, în continuare, firma lui Ginel, deși, nu cu mult timp în urmă, acuza modul în care a fost încredințată lucrarea.

„Sunt sigur că situația de la DRDP Iași, unde risipa banilor românilor nu are margini,  nu este una singulară. Vremea firmelor <<de casă>> ale baronului de Neamț, Ionel Arsene, a apus și vă spun că,  de acum  înainte, orice decizie trebuie luată și asumată, conform legii. Stilul <<pompieristic>> și <<heirupist>> de a evalua <<la ochi>>,  o  lucrare ce presupune proiectare și execuție, nu se mai regăsește în acest mandat al meu. Nu este posibil ca la o astfel de lucrare, procedura de achiziție să nu fie derulată pe baza unei analize serioase și profesioniste. Ar fi trebuit să știe foarte bine că banii nu sunt ai lor, aduși de acasă, ci ai tuturor cetățenilor acestei țări. Să dai apropiaților tăi contracte fără licitație, în valoare de 81 milioane euro, este încă o dovadă de tupeu maxim al politrucilor care au guvernat țara, până în noiembrie. Toate documentele aferente acestei <<prietenii financiare>> vor fi transmise către Parchet, iar cei vinovați cu siguranță vor răspunde”, declara, în decembrie 2019, Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

În urmă cu o săptămână, muncitorii Aqua Park au revenit pe DN 15, cei de la DRDP Iași dând asigurări că lucrarea va fi finalizată în cel mai scurt timp. 

Daniel MURARU

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.