2020: Niciun kilometru de autostradă în Moldova. Promisiuni pentru la anu`
Nu vom vedea vreun metru de autostradă de la Târgu-Neamț la Târgu-Mureș prea curând. Abia anul viitor va fi lansată procedura de proiectare și execuție, după revizuirea studiului de fezabilitate, asta dacă cele spuse de directorul CNAIR, Mariana Ioniță, se vor concretiza. Practic, proiectul privind șoseaua de mare viteză care să lege Moldova de Transilvania a rămas la același stadiu, ca și în toți cei peste 10 ani de când a fost lansat, de studii de fezabilitate.
Mariana Ioniță a declarat, recent, pentru hotnews.ro, că proiectul privind Autostrada Unirii „este în grafic, cu mici sincope”.
„Dacă anul 2020 este al autostrăzii Sibiu – Pitești, atunci anul 2021 trebuie să fie anul autostrăzilor din Moldova. Așa l-am dedicat. Pe Târgu-Mureș – Târgu-Neamț este în derulare, în prezent, activitatea de revizuire a studiului de fezabilitate, urmând ca în decembrie 2020 să ni se aducă documentația spre aprobare. Este în grafic, cu mici sincope. În decembrie, au termenul să predea documentația. Din momentul când o predau, predau și caietul de sarcini (n.r. pentru licitația de proiectare și execuție). Ne asigură și asistență pe perioada licitației. Asta e un lucru bun, e bine să îl ai pe proiectant și în procedura de achiziție publică. Atunci când îți vin clarificările, documentația o fac unii, și la clarificări răspund alții. Nu e corect. Putem lansa la anu’ procedura de proiectare și execuție”, a spus directorul CNAIR, adăugând că tronsonul este foarte dificil de construit: ”este unul dintre cele mai grele tronsoane de autostradă”.
În ceea ce privește autostrada dintre Târgu-Neamț și Iași, Mariana Ioniță a declarat că studiile vor dura doi ani și jumătate, după care va fi lansată procedura de execuție.
”Pe Târgu Neamț – Iași, în prezent, se află în curs de elaborare documentația de atribuire pentru revizuire studiu de fezabilitate și proiect Roșu. Acolo vom merge pe FIDIC Roșu (n.r. proiect tehnic realizat dinainte, constructorul lucrează un proiect gata pus la dispoziție). Eu așa mi-am propus, tot ce facem aici e să mergem pe ideea unui FIDIC Roșu. Constructorul execută proiectul ce este pe masă, are și exproprierea făcută, nu mai apar necesități de exproprieri suplimentare că nu știu ce modificare de soluție se impune că apar diferențe între SF și ce a proiectat el. Durează puțin mai mult, dar se scurtează foarte mult perioada de implementare prin eliminarea problemelor și a riscurilor. Dacă noi acum avem în curs de elaborare documentația, în luna iulie o vom lansa la licitație. Eu sunt realistă, nu putem face o documentație în cinci luni. În străinătate, din ce am discutat eu cu experți, un studiu tehnic durează cam 4 ani, în schimb, execuția lucrărilor durează 2 ani. Se rezolvă toate problemele din faza de proiectare. Dacă nu se face bine proiectarea, implementarea se poate duce și la 10 ani. Vedeți bine Sebeș – Turda, la care se lucrează de șapte ani îndată. Nu mai putem susține costuri suplimentare. Trebuie să planificăm bine de la început. Studiile vor dura 30 luni, apoi vor lansa procedurile de execuție”.
Autostrada Unirii, dacă ar fi construită, ar lega Moldova de Transilvania și ar conduce la dezvoltarea zonei de Nord-Est a țării, una dintre cele mai sărace din Uniunea Europeană. Dar, de peste 10 ani, proiectul se află în faza studiilor de fezabilitate pe care s-au cheltuit, până în prezent, milioane de euro. În timp ce politicienii promit, afaceriştii din Moldova suportă din ce în ce mai greu cheltuielile uriaşe cu exporturile din cauza lipsei unei infrastructuri rutiere care să le permită accesul facil către pieţele din vest și cele externe. Unii dintre ei au și trecut în rândurile falimentarilor din această cauză.
Autostrada ”Unirii” Iași – Târgu-Mureș ar trebui să străbată un traseu dificil (deal şi munte), ceea ce presupune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri, podeţe, viaducte) şi numeroase arii protejate, situri de importanţă comunitară, fiind considerată și cea mai scumpă din țară. Valoarea estimată de Compania Națională de Autostrăzi pentru acest proiect este de 6,14 miliarde de euro.
Proiectul a fost împărțit în trei mari secţiuni: Târgu Mureş – Ditrău (92 km), Ditrău – Târgu-Neamţ (119 km) şi Târgu-Neamţ – Iaşi (78 km), Iași – Ungheni (34 km).
În prezent, legătura dintre Moldova şi Transilvania se face pe drumurile naţionale, anevoioase pentru traficul greu în special. În acest context, autostrada ar deveni o alternativă mult mai puțin costisitoare pentru traficul internaţional de tranzit.
În anul 2007 a fost realizat primul Studiu de Prefezabilitate, pentru care statul roman a plătit 800.000 de euro. Doi ani mai târziu, în 2009, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a dispus realizarea studiului de fezabilitate propriu-zis, pentru cele trei tronsoane : Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni, studiu pe care a plătit 4 milioane de euro.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Nu se va face nimic.
Va trece aceasta criza si vom fi in aceeasi situatie.
Nu vom invata NIMIC.
Hotii marunte cu drumuri nationale si judetene unde se fac bani multi simplu si repede si pe care nu le verifica nimeni.
Aceleasi institutii esuate si corupte gen SRI/PARCHET/IPJ/DNA/TRIBUNALE,etc isi vor face in continuare smenurile,traficul de influenta,musamalizari si compromiteri/bagatelizari ale anchetelor,NUP-uri,etc
Salariile colosale ale acestor institutii mafiote vor ramane ne-atinse.La fel si ”pensiile speciale/serviciu”.
Singura diferenta va fi ca prosti platitori de taxe si impozite si copii lor vor duce povara celor 30 miliarde de euro pe care vor trebui sa le plateasca pentru intretinerea statului mafiot care ne rade in nas zi de zi.
Duceti-va la vot sclavilor.