Instanța a obligat conducerea Televiziunii Române să publice lista colaboratorilor pentru care a plătit peste 3 milioane de euro

0
1384

Curtea de Apel București a admis recursul făcut de Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind și a dispus conducerii Societății Române de Televiziune să facă publică  “Lista nominală a terţilor cu care SRTV a încheiat contracte de colaborare şi de cesiune a drepturilor conexe pentru participarea sau realizarea programelor şi emisiunilor televiziunii publice în anii 2017, 2018 şi în luna ianuarie 2019, cu precizarea tipului de activitate prevăzut în contract şi a programului/emisiunii aferente”, cu anonimizarea datelor cu caracter personal.  Hotărârea este definitivă!  (amănunte aici)

Sindicatul Român al Jurnaliştilor MediaSind împreună cu filiala sa din Societatea Română de Televiziune, MediaSind TVR, au depus  în data de 26 martie 2019, la Tribunalul Bucureşti, cererea de chemare în judecată a conducerii  SRTV pentru refuzul acesteia de a permite accesul la contractele încheiate cu colaboratorii.

În presă au apărut mai multe informaţii privind „dezmăţul financiar” făcut de conducerea TVR, prin încheierea, în mod preferenţial, a unor contracte de colaborare de ordinul zecilor de mii de euro, cu mai multe persoane care prestau activităţi ce puteau fi făcute, cel puțin la aceleași standarde de calitate, de angajaţii din instituţie. Mai mulţi membri ai Consiliului de Administraţie ai SRTV,  membri ai Comisiilor de Cultură şi Mass-Media din Parlamentul României, precum şi organizaţiile noastre sindicale  au cerut explicaţii oficiale preşedintelui-director general Doina Gradea. Aceasta a refuzat, tratând cu aroganţă, inclusiv pe membrii Comisiilor parlamentare. Nu în ultimul rând, rapoartele Curții de Conturi arată dezastrul și corupția  din cea mai mare instituție de media a statului. (amănunte aici: Decizia Curții de Conturi confirmă jaful din Televiziunea Națională)

Ţinând cont de faptul că modul în care sunt cheltuiți banii în instituție reprezintă informaţii de interes public, SRTV fiind, potrivit legii de organizare şi funcţionare, o instituţie plătită în proporţie de peste 80 % de la bugetul de stat,  în data de 6 februarie 2019 SRJ MediaSind a depus o cerere în baza Legii nr. 544/2001 prin care a solicitat următoarele:
1. Lista nominală a terţilor cu care SRTV a încheiat contracte de colaborare şi de cesiune a drepturilor conexe pentru participarea sau realizarea programelor şi emisiunilor televiziunii publice în anii 2017, 2018 şi în luna ianuarie 2019, cu precizarea tipului de activitate prevăzut în contract şi a programului/emisiunii aferente.
2. Sumele plătite de SRTV colaboratorilor externi în perioadele menţionate, cumulate pentru fiecare tip de activitate în parte.

Conducerea SRTV a răspuns prin adresa nr.130024/08.03.2019 că datele solicitate  nu sunt informatii de interes public, susţinând că a respectat Legea 544/2001, oferind doar sumele totale  pentru anii respectivi, şi anume, 5 869 026 lei pentru contractele încheiate în anul 2017, 8 041 750 lei pentru 2018 şi 304 027 pentru luna ianuarie 2019.   

SRJ MediaSind a depus în data 11 martie 2019 o Reclamaţie administrativă prin care a  susţinut legalitatea demersului său şi a solicitat o cercetare administrativă a persoanelor care au refuzat să respecte Legea 544/2001 şi să ofere informaţiile complete. Ca răspuns la această Reclamație administrativă, șefa TVR  ne-a comunicat prin adresa nr. C/209 din 22.03.2019,  că „SRTV a soluționat solicitarea în conformitate cu prevederile stipulate în Legea nr.544/2001”, lucru neadevărat.Din acest motiv, SRJ MediaSind şi filiala sa, MediaSind TVR  au decis acţionarea în justiţie a conducerii SRTV, pentru a obţine informaţiile de interes public solicitate. Curtea de Apel București a dat câștig de cauză organizației noastre..În acest proces, SRJ MediaSind a fost reprezentat de Casa de avocatură Dan Iordache.

În conformitate cu Hotârârea Curții de Apel București, SRJ MediaSind, împreună cu  MediaSind TVR solicită public administrației Gradea ca în maxim 5 zile lucrătoare să pună la dispoziție informațiile solicitate în instanță! În caz contrar se va recurge la executarea silită, urmând a fi depusă și o plângere penală pentru nerespectarea unei sentințe judecătorești.
Totodată, MediaSind solicită instituțiilor abilitate să cerceteze modul în care conducerea TVR a  soluționat toate reclamațiile adminstrative înregistrate de SRJ MediaSind la sediul TVR, având în vedere faptul că cererile formulate către administrația Gradea au fost, în majoritatea lor, refuzate. Acesta este de fapt motivul pentru care, în prezent, există mai multe acțiuni în justiție depuse în baza Legii nr. 544/2001, după ce unele au fost câștigate definitiv.

Din nefericire,  în ciuda evidenței managementului defectuos,  a abuzurilor față de salariați, a deselor încălcări ale legii, a disprețului față de banul public, administrația Gradea este susținută politic în continuare, toate tentativele de demitere a acesteia fiind blocate în Parlament.

Invocând reacțiile angajaților instituției, a principalelor organizații naționale și internaționale din mass- media și, nu în ultimul rând, rapoartele oficiale venite din partea Curții de Conturi – care demonstrează, fără echivoc, jaful instituționalizat existent în cea mai mare instituție de media din țară – facem un apel către politicienii care susțin actuala conducere a Televiziunii Naționale să dea dovadă de responsabilitate și să scoată instituția din sfera jocurilor politice, să susțină înlocuirea actualei conduceri cu profesioniști care să respecte meseria de jurnalist și să slujească doar interesul public.

Departament Comunicare SRJ MediaSind
Filiala MediaSind TVR
București, 2 martie 2020

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.