I s-a pus cruce taxei auto. Cu ce vor guvernanții să o înlocuiască

1
457

Mult hulita taxa de poluare auto, pe care au plătit-o toți cei care și-au cumpărat mașini timp de 10 ani, va deveni istorie. Oficialii vor aborda o altă variantă pentru a reduce poluarea auto, prin încurajarea și sprijinirea populației pentru  achiziționarea de autovehicule nepoluante, prin retehnologizare.

Florin Câțu, ministrul Finanțelor Publice, a declarat, recent, că locul taxei auto va fi luat de metode concrete pentru reducerea poluării mediului, precum investițiile masive în retehnologizare, în timp ce actualul ministru al Mediului, Costel Alexe, a spus hotărât că nu va fi implementată nicio taxă de poluare auto.

Așadar, au fost risipite grijile celor care vor să-și cumpere o mașină în acest an.

Încă de când a fost eliminată taxa auto, din februarie 2017, și până aproape de finele anului trecut, reprezentanții Ministerului Mediului au căutat de zor o formulă de calcul a birului care ar fi trebuit să înlcuiască vechea taxă, o variantă ce ar fi eliminat din trafic mașinile Euro 1, 2 și 3  și, totodată, ar fi fost agreată de Comisia Europeană.  

Timp de trei ani, după eliminarea birului usturător pentru buzunarele cetățenilor, parcul auto de la nivel național s-a „îmbogățit” rapid cu mașini care nu aveau ce cauta în trafic, din cauza poluării și a stării de degradare  în care se aflau. Astfel, înmatriculările de autovehicule second hand au crescut considerabil. Reprezentanțele teritoriale ale Registrului Auto Român făceau programări chiar și de pe un an pe altul. Eliminarea taxei a dat posibilitatea tuturor românilor, posesori de permise auto, să își cumpere autovehicule. În același timp, însă, infrastructura rutieră a rămas aceeași.

Fiscul a înapoiat peste 125 de milioane de lei

Birul introdus în 2007, chiar după aderarea României la Uniunea Europeană, a adunat, timp de 10 ani, doar din buzunarele nemțenilor sute de milioane de lei. Multi dintre ei nu i-au mai recuperat, din diferite motive, precum decesul, prescripția drepului de a solicita restituirea taxei, neîncadrarea în termenul de depunerea a cererii de restituire și altele. Banii au fost colectați de Administrația Județeană a Finanțelor Publice și virați în contul Administrației Fondului pentru Mediu, fiind folosiți pentru finanțarea diferitelor programe de mediu, precum „Rabla”, „Casa verde”.

În Neamț, Fiscul a achitat contribuabililor care au depus cererile pentru restituirea banilor până la termenul limită, 31 august 2018, 125.123.107 lei, în care au fost incluse și dobânzile de întârziere.  Instituția înregistrase, în septembrie 2018, aproape 30.000 de solicitări de solicitări, dintre care peste jumătate erau pentru restituirea banilor plătiți în contul timbrului de mediu.

10 ani cu o taxă ilegală

Povestea taxei auto a început în luna ianuarie 2007, când Guvernul Tăriceanu a introdus birul pe care l-a denumit taxă de primă înmatriculare și care trebuia achitat de către cei care își cumpărau mașini second hand din import. În același an, Comisia Europeană a spus că taxa este ilegală și discriminatorie.

În 2008, taxa a fost recalculată și introdusă și pentru mașinile noi. Pentru cele vechi, birul era mai mic comparativ cu cel din 2007. În același an, birul a fost rebotezat ”taxă de poluare” și a fost calculat după principiul ”poluatorul plătește”.

În 2011, taxa de poluare a fost extinsă și pentru mașinile noi Euro 5. În același an, Curtea Europeană de Justiție a decis că taxa de poluare este discriminatorie, iar oficialii au fost obligați să o modifice, lucru pe care l-au și făcut. Așa a apărut taxa auto pe care au fost obligați să o achite și cei care își cumpărau mașini din țară. Practic, era plătită de toți cei care își achiziționau autovehicule. Ulterior, s-a renunțat la această variantă. În 2013, taxa a luat forma timbrului de mediu, care îi ustura pe cei care aveau mașini cu norme de poluare mari.

În februarie 2017, a fost eliminat timbrul de mediu, iar cei care au achitat taxa de-a lungul timpului, în baza unei solicitări depusă la Fisc, și-au recuperat banii plătiți plus dobânzile de întârziere.

 

N.R.

 

1 comment

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.