Motivul pentru care un polițist a primit spor de excelență: „Este căsătorit, are un copil student și locuință personală”
„Practic, acordarea sporului <<de excelență>> este decisă de un consiliu al șefilor de servicii, în baza unor note de fundamentare. Teoretic și firesc ar fi ca decidenții în materie să fie în afara grupului de selecție a merituoșilor. În realitate, aceștia intră la calup cu albinele și profită de calitatea de decident pentru a-și asigura avantajul. Ca să nu sară în ochi o stridență și așa ieșită din limitele bunului simț, aceștia s-au propus unul pe altul. De ochii lumii și pentru a asigura o minimă aparență de corectitudine, mai scapă și câteva fărâmituri și spre tălpași”
Articolul „Șef de Poliție premiat cu spor de excelență, subordonați arestați pentru șpagă. <<Aici este toată șefimea complice!>>”, publicat ieri de atacul.ro a stârnit reacții diverse, problema acordării sporurilor în structurile Ministerului Administrației și Internelor fiind des abordată de sindicatele din Poliție. Cu siguranță, nemulțumirile s-ar risipi dacă Inspectoratul General al Poliției Române și inspectoratele județene ar da dovadă de mai multă transparență. Atâta timp cât notele de fundamentare care stau la baza acordării acestui spor de excelență sunt încadrate la categoria „documente secrete”, prin ordin al IGPR, discuțiile despre cum, cui și de ce sunt oferite aceste „premii” unora sau altora vor continua. Cum Poliția Română spune că informațiile despre acordarea acestui spor sunt „secret de serviciu”, un sindicat al Polițiștilor, „Diamantul” a solicitat instanței sa oblige Poliția Neamț să pună la dispoziție notele de fundamentare pentru acest spor. În cursul anului 2016, atacul.ro a solicitat, la rându-i, aceste informații, însă a fost refuzat, pe motiv că IGPR-ul le-a secretizat.
L-am contactat pe Vitalie Josanu, vicepreședintele SPR ”Diamantul” și președinte al structurii teritoriale Neamț, rugându-l să ne ofere un punct de vedere cu privire la problema acordării sporului de excelență, iar răspunsul a fost unul pe măsură. Sindicalistul vorbește despre cum se procedează pentru ca unii să primească acest spor, dar oferă și soluții noului ministru de Interne pentru a acoperi golurile din structurile operative.
„Noi îi sugerăm soluția cea mai simplă și eficientă: circa 25% din personalul de poliție este reprezentat de personalul din structurile suport. Aceste structuri sunt pline de polițiști cameleoni care nu au în fișa postului atribuții de poliție, ci atribuții generale, comune cu cele ale compartimentelor similare care există în toate instituțiile publice, ba chiar și în companiile private. Nu există nicio rațiune legitimă să aloci și să finanțezi pentru structurile de suport, funcții specifice de poliție”, a declarat Vitalie Josanu.
„Este incalificabil gestul de a-ți însuși munca altora!”
„Pentru Sindicatul Polițiștilor din Romania <<Diamantul>>, demersurile legate de transparentizarea condițiilor de acordare a sporului <<pentru lucrări de excepție sau misiuni cu risc deosebit>> – sporul de excelență, cum este, în general, cunoscut – se înscriu într-un set de acțiuni ce privesc drepturile salariale ale polițiștilor, condițiile de muncă, echilibrul și echitatea actului de management în raport cu cei ce muncesc etc.
Legat de sporul de excelență, în ciuda piedicilor puse de IPJ Neamț și chiar de IGPR, am reușit să obținem un set de materiale care nu oferă neapărat un tablou complet dar, cu siguranță, edificator, ce ne permite să confirmăm observațiile dumneavoastră cu privire la acordarea, de cele mai multe ori nejustificată, a acestor sporuri. Practic, acordarea sporului <<de excelență>> este decisă de un consiliu al șefilor de servicii, în baza unor note de fundamentare. Teoretic și firesc ar fi ca decidenții în materie să fie în afara grupului de selecție a merituoșilor. În realitate, aceștia intră la calup cu albinele și profită de calitatea de decident pentru a-și asigura avantajul. Ca să nu sară în ochi o stridență și așa ieșită din limitele bunului simț, aceștia s-au propus unul pe altul. De ochii lumii și pentru a asigura o minimă aparență de corectitudine, mai scapă și câteva fărâmituri și spre tălpași. Legat de conținutul Notelor, nu doar persoanele menționate de dumneavoastră au înțeles să-și adjudece meritele colectivului pe care îl conduc, preluând, fără jenă, date din bilanțul semestrial de activitate. Este incalificabil gestul de a-ți însuși munca altora și cu atât mai mult sentimentul de a fi văzut ca un negrișor pe plantație, silit să crească venitul șefului. Pornind de la propria persoană și munca pe care o depun, vă pot spune că aș găsi cu greu 1% implicarea (în sensul unui real sprijin, idei, interes) șefului de serviciu. Și nu sunt singurul exemplu de acest fel.
Asemenea multor colegi, până a avea ceva concret în față, am crezut că <<merituoșii>>, despre care se păstra o tăcere de mormânt, în loc să-i avem drept exemple, au măcar cele mai bune rezultate. Or, dimpotrivă, te izbesc motivații de genul <<polițistul este căsătorit, are un copil student și locuință personală>>, candidatul a dat dovadă de <<gândire matură>>, omul e <<un model în societate, în colectiv și în familie și nu deținem date care să contrazică acest aspect>>, altul, despre care n-am prea avut ocazia să-l percep drept un intelectual de marcă, are <<cultură generală>> sau… <<nu are reclamații de la cetățeni>>! Evident că nu sunt toate balivernele, învelite într-un limbaj de lemn cripto-comunist, pe care le-am întalnit în aceste scăpărări de inteligență ce s-au vrut a fi motivări ale <<performanței>>. Pentru un tip care nu știa să scrie nici măcar un proces verbal chiar și dacă-i dicta cineva, ajuns șef în prag de pensionare, domnul inspector șef i-a ticluit nu mai puțin de 3 pagini, copiind bilanțul serviciului pe care candidatul a fost împuternicit să-l conducă.
Am cerut și noi, asemenea dumneavoastră, toate notele de fundamentare pentru acest spor în perioada 2014 – 2019, iar refuzul ne-a determinat să formulăm o plângere în instanță și sperăm să avem accesul la un tablou complet. Sursele noastre susțin că nu toți beneficiarii au avut în spate note de fundamentare, dar, până la proba contrarie, o recenzăm la supoziție.
Desigur, dacă lucrurile ar fi fost corecte, IPJ Neamț nu avea motive să ascundă ori să împiedice accesul la documente celor interesați de modul în care se cheltuie banul public. Tocmai această atitudine ne motivează să insistăm pentru aflarea adevărului și impunerea unui comportament corect, în sensul prevăzut de lege.
Avem și alte demersuri legate de modul de distribuire a funcțiilor în IPJ Neamț, noi având destule indicii că și aici, lucrătorii din structurile suport, adică neoperativii, respectiv Resurse Umane, Contabilitate, Juridic, Cabinet, Cazier, Logistică, etc., ocupă cele mai bune funcții în raport cu structurile care chiar fac muncă de poliție. Am întalnit aceeași înverșunare, deși am cerut date ce țin de baza actului de management. Este absurd să ni se spună că la nivelul IPJ Neamț nu există informații <<a la carte>>, în condițiile în care dispui de un întreg serviciu de purtători de hârtii și tocuri! Am înțeles că domnul ministru caută soluții ca să acopere golurile din structurile operative iar noi îi sugerăm soluția cea mai simplă și eficientă:
Circa 25% din personalul de poliție este reprezentat de personalul din structurile suport. Aceste structuri sunt pline de polițiști cameleoni care nu au în fișa postului atribuții de poliție, ci atribuții generale, comune cu cele ale compartimentelor similare care există în toate instituțiile publice, ba chiar și în companiile private. Nu există nicio rațiune legitimă să aloci și să finanțezi pentru structurile de suport, funcții specifice de poliție.
Nu e corect ca un contabil din poliție să aibă mai multe beneficii decât un contabil din alte ministere, să aibă grade militare, să aibă stagiu de muncă mai scurt, să beneficieze de pensie de serviciu. La fel, un lucrător de resurse umane, un consilier juridic, un psiholog, un doctor de medicina muncii, un lucrător de inspecția muncii ori un șef de cazier.
Aceste structuri pot fi demilitarizate sau externalizate, astfel încât costurile pentru întreținerea acestora vor fi cu mult diminuate. Din ultimul răspuns al IPJ Neamț constatăm că polițiștii din structurile suport pot acoperi pană aproape 100% funcțiile vacante din operativ. De aici se poate completa/lărgi în mod eficient și cu personal cu minimă pregătire, în timp vor căpăta și experiență, schema de personal atat de critică în structurile operative.
Singurul act major de reformă în MAI a fost demilitarizarea forței de poliție, în anul 2002. În rest, serviciul de poliție este încă nereformat, afectând negativ calitatea ordinii și siguranței publice ca ingrediente esențiale pentru atingerea dezideratului de pace socială. Avem nevoie de un ministru curajos și cu poftă de reformă profundă a sistemului”, a precizat Vitalie Josanu, vicepreședinte SPR ”Diamantul”, președinte al structurii teritoriale Neamț.
Daniel MURARU
Citeste si:
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.
Felicitări domnule josanu
Sa inteleg ca fiecare roman care are o gandire matura, detine o locuinta, este casatorit si are un copil la facultate, trebuie sa primeasca spor de excelenta? Atunci, dragi romani sa ne cerem drepturile si noi ceilalti, nepremiati inca pentru excelenta. Viitorul are rezonante infioratoare. Sistemul acesta de premiere este un fel Caritas, un butoi in care punem toti si se infrupta numai cei de la suprafata. Restul continutului din butoi stim cu totii ce este.
Un control la doamna VULPE de urgenta la toti politistii….se pare ca exista probleme grave de discernamant…
Multi dintre ei nu-si au locul si rostul in aceasta institutie, a carei autoritate este in cadere libera. Daca este sa luam aminte la ce s-a intimplat in ultimul timp, fenomenul infractional a luat locul sigurantei si linistii publice. Infractorii au legaturi „tehnice” tocmai in institutia Politiei, primesc informatii si ponturi. Ca sa nu mai vorbim despre legaturile unor anumiti lideri politici cu sefi ai acestor institutii. Si in judetul nostru exista alesi locali care-si folosesc influenta si relatiile de prietenie cu sefi din IPJ Neamt, pentru a-si bate joc de angajati din primarii. Starea aceasta nu mai poate fi tolerata. Cred ca nu de controale la dna Vulpe au nevoie cei de la IPJ Neamt, ci de schimbarea intregului corp de conducere. O echipa noua ar aduce un suflu nou acestei institutii.
De acord Daniela, dar totusi, cand politistu e mana in mana cu interlopul, clar e problema de cap, de discernamant…ca tu cand ai facut scoala ai jurat sa lupti impotriva infractorilor, nu sa stai la masa cu ei…deci clar e problema psihica.
Cind ajungi pe cai „ortodoxe” sa ocupi o functie in Politie, adicatelea prin botez sau cununie, incepi sa crezi un fel de boier peste prostime si in scurt timp lacomia pune stapinire pe tine. Nu te mai saturi de bani si de taiat porci la Craciun, petreci de cite ori ai ocazia, in compania interlopilor care te sponsorizeaza. Singura piedica este ca, periodic esti chemat la Imparatie cu darul. In rest, nu te intereseaza ce fac subordonatii. Cam asa sta treaba la Neamt. Poate vom reusi sa schimbam ceva.
L-am văzut pe Velă.Tot cap de MILITIAN,are….!
Adi…pe cine ai vazut? Pe mani…velã?
Adevaratul Guvern al Romaniei, nicidecum „Guvernul meu” va fi instalat dupa turul doi al prezidentialelor sau dupa alegerile anticipate. Ce vedem acum este un guvern numit pe genunchi, foarte dirijat din umbra si de la care nu putem avea mari asteptari. Doar epurari politice si diversiuni de tot felul. Cit despre cel numit la Interne, abia acum le descifreaza si se foloseste de orice situatie tragica pentru a cistiga capital de imagine. Restul promisiunilor vor ramane asa, la stadiul de promisiuni. Aplaudaci sint destui.
Daaaa! Domnul Josanu este polițist adevărat , operativ. Postul sau e plin de pericole.La patrimoniu esti cel mai expus!!! Cine se găsește sa vorbească , un alt (***), la fel ca cei despre care vorbește . Josanule, despre munca prestata de tine, când ne vorbești ? Dar despre doamna director Josanu și despre felul cum a ocupat aceasta funcția ?
Raspuns lui Celentano:
1. intr-o dezbatere civilizata ataci ideea, nu persoana. Ati alunecat intr-un atac la persoana tradand propriile calitati morale.
2. Domeniul pe care il gestionez implica riscurile corespunzatoare unor activitati de control in teren (si sunt cam cele mai multe comparativ cu orice politist din judiciar) sau activitati judiciare (simple dar si complexe). Pe langa astea, n-am fost scutit de situatii extrem de critice, cand, realmente, mi-a fost pusa viata in pericol. Oricand am vorbit despre acest domeniu cu placere, daca sunteti curios, puteti verifica de la aparitiile in presa pana la solicitarea unei informatii de interes public.
3. Legat de doamna director, puteti – de asemenea – solicita informatii direct ori va invit sa vizitati site-ul institutiei. Gasiti si in presa destule. Functia a ocupat-o prin examen, la Agentia Nationala a Functionarilor Publici, in fata unei comisii compusa din 3 reprezentanti ai Ministerului Culturii si 4 de la ANFP. A stat 7 ore in examen, oral si scris. Va asigur ca i-a fost muult mai greu decat felul cum se iau concursurile la IPJ. Va invit sa comparati cazul Directiei de la Bacau, unde au fost vreo 3 concursuri si inca nu au instalat director titular.
Ar trebui sa verificafi si la pompieri cum se dau salariile de merit,alea de 50% din soldă.Mereu sunt ocoliți cei de la intervenție, se impart intre sefii de birouri in fiecare an.