TROLEIBUZUL SA, CUIBUȘOR DE NEBUNII FINANCIARE

0
64

sediu-troleibuzul-sa-copy

Scandalul falsurilor din contractul ADI Urbtrans cu societatea Troleibuzul SA, ce are ca miză licențele de transport și nu numai, reprezintă doar o mică parte a chestiunilor cu iz penal ce se petrec de ani de zile în transportul nemțean de călători. Așa cum se știe, societatea Troleibuzul SA este firma Consiliului Județean Neamț și primește anual sume mari de bani de la bugetul județean pentru subvenția transportului de călători. Anul trecut, CJ a vărsat în vistieria Troleibuzul undeva la 6 milioane de lei, adică peste 1,3 milioane de euro. Lăsând deoparte acest ultim scandal, ale cărui dedesubturi vor ieși cu siguranță la iveala, la un moment dat, merită să reamintim că această firmă a Consiliului Județean s-a aflat și în centrul atenției organelor de cercetare penală. Au fost anchete, însă toate au avut aceeași soartă: clasarea. Cert este că în jurul acestei companii județene colcăie grupurile de interese, în general cele organizate în zona politicului. Nici acum nu s-a făcut lumină, sau poate s-a făcut dar nu știm noi, într-un caz în care se vorbea de un prejudiciu de câteva miliarde de lei. S-a întâmplat înainte de anul 2012, când pentru reabilitarea unei construcții ce aparține SC Troleibuzul s-ar fi plătit dublu. Alții afirmă că de fapt firma nu a reabiltat nimic, însă banii i-a luat. Ca să nu mai punem la socoteală anumite legături dubioase (n.n. a se înțelege contracte) încheiate de firma CJ cu diverși parteneri privați. De altfel, sunt de notorietate presiunile făcute de anumiți oameni politici dornici de a prinde contracte, de regulă prin intermediari, cu SC Troleibuzul. Unul voia să vândă companiei județene anvelope, altul carburanți, un altul trăgea tare să dea piese de schimb, ș.a.m.d. Alții s-au luptat, și chiar au reușit, să prindă contracte de publicitate babane cu Troleibuzul SA, iar alții au obținut sume de bani frumușele ca urmare a jocurilor făcute în zona asigurărilor autovehiculelor din parcul auto. Și vorbim de contracte substanțiale din punct de vedere financiar, nu de câteva sute de lei. Așa se și explică bătăliile care se dau pentru funcțiile de agamani, dar și jocurile ce au drept scop numirea unor oameni de încredere în Consiliul de Administrație. A controla AGA și CA înseamnă asigurarea condițiilor necesare desfășurării unor afaceri de succes pentru cei aflati la putere. Se pare că toate aceste aspecte sunt cunoscute, vicepreședintele Consiliului Județean, Ion Asaftei, amenințând cu intervenția organelor abilitate ale statului pentru a face curățenie acolo. Tot Asaftei a pomenit de existența unor „băieți deștepți” cu interese mari în zona respectivă, iar cât privește ADI Urbatrans, expresia folosită a fost „o viermuială a dracului”. Rămîne de văzut dacă „amenințările” vicelui de la CJ vor fi puse și în practică.

Și ce dacă anunțăm organele de cercetare penală?

Așa cum spuneam, societatea Troleibuzul SA este puternic susținută cu bani de la bugetul județean. Iar când vorbim de bănuți de la stat, se știe că își fac imediat apariția și amatorii de îmbogățire rapidă, fără efort și bătaie mare de cap. Grav este atunci când Auditul CJ stabilește că fondurile au fost cheltuite fără respectarea legii, iar Poliția constată că de fapt nu s-a încălcat nici o lege. În astfel de situații nu poți decât să speri că cei care au dat cu subsemnatul pe la Poliție se vor liniști.

Faptul că acum se coace un alt scandal în care Troleibuzul are din nou rolul principal, denotă faptul că s-a uitat prea repede episodul 2013, când mai mulți șefi de la Troleibuzul au făcut obiectul unor dosare penale. În cursul anului 2012, auditorii Consiliului Județean au descoperit nereguli multe și grave la societatea Troleibuzul. Raportul de audit a stat la baza întocmirii a două dosare penale, ambele înregistrate la Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul IJP Neamț. Unul dintre dosare a fost trimis, în aprilie 2013, la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău, pe motiv că a fost identificat un conflict de interese. Cel de-al doilea a rămas în lucru la Poliția Neamț, soluția fiind de clasare. În acest dosar au fost efectuate cercetări sub aspectul comiterii infracțiunilor de evaziune fiscală, utilizare cu rea credință a bunurilor și creditului societății, delapidare, abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificata și fals în înscrisuri sub semnătură privată. Toate infracțiunile amintite aveau la bază constatarea auditorilor, respectiv anumite nereguli în domeniul asigurărilor, investițiilor, achizițiilor, ș.a.m.d. O afacere care a stârnit rumoare a fost reprezentată de contractul încheiat la începutul anului 2012, prin care societatea CJ-ului cumpăra 32 de sisteme GPS în schimbul sumei de 58.772 lei, un preț se pare destul de mare. Când auditorii au verificat tranzacția, cele 12 autobuze nu aveau montate sondele de carburant, care erau anexe la sistemul GPS. Cu aceeași firmă, Troleibuzul a încheiat un alt contract pentru urmărirea funcționării acestor sisteme. Pentru fiecare modul firma CJ-ului trebuia să achite societății de pază 15 euro/lună fără TVA. În total, pentru cele 32 de sisteme, Troleibuzul trebuia să plătească 480 euro/lună fără TVA pentru cele 32 de sisteme. Un record în materie de IT a fost cu siguranță contractul încheiat de Troleibuzul cu o firmă din Farcașa. Cea din urmă a realizat un site pentru Troleibuzul, afacere care a costat 10.000 de euro. Acestei sume i s-au adăugat altele pentru întreținerea paginii de internet, respectiv 800 euro/lunar.

Clasare pe linie

Aspectele prezentate, dar și altele, au făcut obiectul unei anchete penale ce s-a aflat în lucru la Poliția Neamț. Astfel, polițiștii au verificat aspectele consemnate în urma unui control al Ministerului de Finanțe. Verificările au scos la iveală faptul că cei de la Troleibuzul au efectuat plăți în valoare de 206.000 lei pentru achiziționarea unor bunuri și servicii, tranzacții înregistrate în perioada 2009-2011. Era vorba de contracte de consultanță, publicitate, etc. După ce au analizat documentele ridicate de la sediul Troleibuzul, polițiștii au constatat toate cheltuielile incriminate de cei de la Finanțe au fost justificate. S-a mai stabilit că achiziționarea celor 32 de aparate GPS s-a făcut legal, decizia fiind luată pe baza unor studii de necesitate. Cea mai frumoasă problemă din dosar, cu privire la premiul de 38.000 de lei încasat de fostul director Constantin Hociung, s-a rezolvat simplu. Hociung a restituit suma integral. Așasar, ca urmare a celor constatate, dosarul a plecat spre Parchet cu propunere de clasare, pe motiv că faptele nu există. Concluzionînd, se poate spune că banii de la buget se papă ușor, important este să existe o acoperire legală; un studiu de oportunitate, o licitație, într-un cuvânt o acoperire. Ce mai contează dacă ceea ce cumperi pentru o societate a unui consiliu județean este la suprapreț sau nefolositor? De parcă cineva a răspuns pentru sutele de autoturisme Logan pentru care MAI a plătit 60.000 euro/bucată, afacere derulată în 2008. Au avut acte, studii, tot ce trebuie și totul a fost declarat legal. Dacă prostul plătește, ce mai contează.

D.MURARU

 

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.