Unicom Tranzit SA, tragedii feroviare trase la indigo

2
1892

 

Operatorul privat de transport feroviar Unicom Tranzit SA București, proprietarul garniturii de tren implicată în teribilul accident de sâmbătă după amiază, soldat cu decesul a două persoane, nu se află la primul incident de acest fel. În urmă cu mai bine de 8 ani, doi angajați ai societății Unicom Tranzit SA și-au pierdut viața într-un accident feroviar petrecut la fabrica de ciment din orașul Bicaz, județul Neamț. În ambele cazuri se vorbește despre aceeași cauză, respectiv defecțiuni la sistemul de frânare. În ceea ce privește tragedia de la Bicaz, lucrurile nu au fost nici în acest moment clarificate. Dosarul, aflat la al 17-lea termen de judecată, a fost trimis instanței bicăjene în iunie 2015, adică la șapte ani de la producerea accidentului și încă se judecă. Interesant este că și în cazul accidentului de la Bicaz de acum opt ani, dar și în cel al tragediei de sâmbătă, investigațiile autorităților au indicat probleme grave la sistemul de frânare.

Cei doi mecanici decedați ieri după amiază în urma deraierii unui tren privat de marfă, proprietatea operatorului Unicom Tranzit, în apropiere de Petroșani, județul Hunedoara, ar fi cerut cale liberă prin stație, după ce au descoperit că au rămas fără frâne, au declarat anchetatorii. Ei ar fi încercat să oprească garnitura de tren, însă fără success. Trenul a deraiat între stațiile Banița și Merișor și a căzut într-o prăpastie adâncă de 10 metri. 

În septembrie 2008, doi angajați ai aceleiași firme au murit într-un accident feroviar petrecut în curtea fabricii de ciment din orașul Bicaz. Judecătorii nu au dat încă un verdict în acest caz, dosarul fiind încă pe rolul Judecătoriei Bicaz. Ancheta a arătat că și la Bicaz a fost vorba de probleme la sistemul de frânare a trenului.

Accidentul din noaptea de 11 spre 12 septembrie 2008, petrecut la fabrica de ciment Bicaz, proprietatea concernului Heidelberg Cement Romania, s-a soldat, pe lângă decesul celor două persoane, ambele angajate ale Unicom Tranzit SA, cu pagube ce au fost evaluate la 14.000.000 de lei. În noaptea fatidică, o garnitură de tren formată din 21 de vagoane încărcate cu calcar a intrat în coliziune cu o altă garnitură care staționa pe calea ferată. Vagoanele încărcate cu calcar din cariera din comuna Bicaz Chei aveau de parcurs o distanță de 18 kilometri până la destinație. La puțin timp după ce a plecat din stația de concasare, mecanicul Marina Debona a constatat că are probleme cu frânele trenului. Astfel, garnitura care se deplasa pe un traseu în rampă a prins rapid viteză. În disperare de cauză, mecanicul a încercat să oprească trenul acționând frânele locomotivei, însă varianta nu a dus la niciun rezultat. În aceste condiții, garnitura a spulberat porțile de la intrarea în fabrica de ciment, după care a intrat în coliziune cu o altă garnitură, formată din 17 vagoane de tren, care staționa pe calea ferată. Realizând pericolul, lăcătușul mecanic Simion Cardaș a sărit din tren, însă a decedat datorită leziunilor suferite. Nici mecanicul locomotivei nu a avut vreo șansă, bărbatul murind în momentul impactului. Inspirat, ajutorul mecanicului de locomotivă s-a retras în sala mașinii și a scăpat cu viață. În urma coliziunii, 42 de vagoane și 50 de metri liniari de cale ferată au fost avariate.

Ar fi inversat furtunele de aer

Firmele Unicom Tranzit și Carpatcement au fost sancționate, la vremea respectivă, de către Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț cu sume în valoare totală de 41.000 lei. Sancțiunile au fost aplicate pentru încălcarea normelor privind securitatea muncii. Ancheta ITM-ului l-a găsit vinovat pe mecanicul de locomotivă care ar fi inversat furtunele de aer de la instalația de frânare la cea de basculare. Concluzia ITM-ului a fost că evenimentul a fost provocat de lipsa frânei atât pe convoiul de vagoane cât și pe locomotivă, sistemul de fânare nefuncționând din cauza unei erori determinată de lipsa de aer, prin inversarea furtunelor de aer de pe instalația de frânare pe cea de basculare. Nu este exclus ca instanța să constate cu totul altceva, dosarul privind accidentul feroviar aflându-se pe rolul instanței Judecătoriei Bicaz.

Într-un comunicat remis presei, imediat după producerea accidentului, Carpatcement Holding arăta că:

„Activitatea de transport pe calea ferată uzinală a fost externalizată din anul 2003, prestatorul actual de servicii fiind UNICOM Tranzit SA Bucureşti. În conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul are sarcina realizării reviziilor şi reparaţiilor materialului rulant, precum şi sarcina de a asigura circulaţia trenurilor în condiţii de totală siguranţă”.

 

Dat fiind mersul anchetei în cazul accidentului feroviar de la Bicaz, dosar nefinalizat nici în ziua de azi, deși au trecut mai bine de 8 ani de la producerea tragediei, putem spune că o decizie finală o vom avea, în cel mai bun caz, peste 3 ani. Situația s-ar putea repeta și în cazul accidentului din Hunedoara.

Daniel MURARU

 

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

2 comments

  1. constantin 10 aprilie, 2017 at 08:26 Răspunde

    atunci cand sunt implicate societati straine in litigiu le lingem clantele la usa si le dam termene la nesfarsit.daca se judeca cu celeritate si se dadea o sentinta adevarata si cu caracter educativ poate astazi nu mai vorbeam de distrugerile din deva.eu le propun celor de la judecatoria bicaz sa mai dea un termen si apoi sa ceara conexarea cu dosarul de la deva.poate acolo magistratii sunt mai capabil.este rusinos sa facem parte din jocul aberatiilor juridice.daca in cauza era un amarastean roman ajungea de mult in puscarie.slugile din colonia romana sunt credincioase sistemului.

  2. valisor 10 aprilie, 2017 at 09:04 Răspunde

    Am o întrebare, după care am o altă întrebare și, în final, de toate, trei:
    Cum el, neamț, lui cuie nu-i scapă nica din vedere, lasă să-i între pe poartă garnituri de fer-vechi încărcate cu bolohani, când și un TIR, ca să intre pe poartă ar trebui să fie proaspăt spălat și ceruit? Că nu-i acolo niciun neamț, ci toți, de la director la portar, îs noi românii?! Asta nu are relevanță! Sau, poate că relevanță are că nemții, atât direct, cât și prin apendicul lor, nemții de austrieci, cu larga participare a ambidextrilor noștri legionari de bolșevici, „fără mame, fără tate”, fără niciun dumnezeu, au transformat România într-un lagăr de muncă dadaist…!
    Cum pot expertizoizii să decidă să doar au fost inversate două furtunuri, când, ca să pui și să menții în funcțiune un ditai marfarul, ai nevoie ca multe chestii deștept angrenate să-ți merge șnur? Presiunea aia, care zice că trebuia să fie și nu era, nu e ca la trotinetă, că e cam fix invers, adică ai nevoie de ea tocmai ca să deblochezi roata. Clar au fost șuntate sisteme întregi, iar mecanicii, sub presiunea, prin înfometare, a lor și a familiilor lor, trebuie că suntem genii noi, românii, că și-au putut face treaba multă vreme cu, presupun, improvizații. Furtunurile cu pricina trebuie să fi fost de la butoiul unicomicului și de la damigeana carpatului. Carpatul o fi el acoperit beton, dar ceilalți trebuie să aibă mari scăpări din vedere a neregulilor penale în achiziționarea, pe mai nica, de fier vechi, pe care, așa cum l-or fi luat, l-or fi și lansat pe șinele din satul nostru fără câni.
    E adevărat că, până la urmă, doar noi, care alegem așa… suntem acarul Păun?
    Și mi-a mai venit una! Are cineva așa manc’n creieri să considere că asta e prea mică și prea departe?!

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.