Primăria Roman: Spor pentru condiții vătămătoare plătit ilegal, produse alimentare pentru elevi cumpărate direct de la firma angajatului școlii, nereguli la Clubul Sportiv, taxe nestabilite și neîncasate
O misiune de audit financiar efectuată de Camera de Conturi Neamț la Primăria Roman, care a vizat anul 2024, scoate în evidență o serie de abateri grave de la legislație, ce pun în lumină modul în care sunt gestionați banii publici de către cei bine remunerați să respecte cu strictețe prevederile legale.
Auditorii, în verificările lor, au constatat „erori cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare”, care au denaturat rezultatul final, potrivit raportului întocmit luna trecută.
Spor pentru condiții vătămătoare plătit ilegal angajaților de la Locato
Una dintre neregulile descoperite s-a referit la cheltuielile de personal, care au fost majorate cu suma de 70.683 de lei, bani ce au reprezentat sporul pentru condiții vătămătoare acordat ilegal angajaților Direcției Municipale Locato.
Practic, auditorii au constatat că sporul a fost stabilit eronat, deoarece nu a fost „respectată obligația de plafonare a acestuia la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2023, aşa cum prevede art.II din OUG nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice”.
Auditorii i-au recomandat conducerii Direcției Locato să extindă verificările „în interiorul termenului de prescripție asupra tuturor operațiunilor economico-financiare privind categoria cheltuielilor de personal în vederea stabilirii întinderii prejudiciilor, înregistrarea în evidența contabilă analitică şi sintetică, regularizarea impozitelor şi contribuțiilor sociale cu bugetul statului” şi, totodată, să recupereze integral sumele plătite ilegal.
De asemenea, conducerea Locato trebuie să intensifice control intern cu privire la respectarea legislației în domeniul salarizării.
Taxe pentru întreținerea cimitirului, nestabilite și neîncasate
În cadrul misiunii de audit, s-a constatat că Primăria Roman nu a stabilit, evidențiat, urmărit şi încasat venituri estimate la 167.425 lei aferente taxei anuale pentru întreținerea cimitirului, ceea ce a determinat subevaluarea veniturilor și încasărilor unității administrativ teritoriale. În acest context, Primăria Roman trebuie să identifice și să încaseze toate veniturile ce reprezintă taxe de întreținere a cimitirului, corespunzătoare anului 2024 și neîncasate până la finalul anului trecut.
Totodată, angajații de la „Taxe și impozite” nu au stabilit, înregistrat și încasat, în mod corect, impozitul pe clădirile şi terenurile aflate în proprietatea unor persoane juridice aflate în faliment, în valoare totală de 7.283 de lei.
Cheltuieli cu investițiile majorate
Cheltuielile de capital raportate de către Primăria Roman în cadrul situațiilor financiare consolidate au fost majorate, în mod ilegal, cu 8.868 de lei lei, în urma decontării unor situații de plată ce includ cantități de lucrări care, în mod real, nu au fost puse în operă în mod corespunzător, la care s-au adăugat și penalități de întârziere de 975,59 de lei, acțiune cu impact asupra încasărilor instituției.
Și în acest caz, auditorii au stabilit ca termen pentru remedierea deficiențelor data de 30 aprilie 2026, recomandând : „Stabilirea întinderii prejudiciului produs entității, înregistrarea în contabilitate şi recuperarea acestuia, inclusiv a sumei stabilite cu ocazia misiunii de audit şi implicit a majorărilor de întârziere aferente, actualizate până la data recuperării integrale”.
Plăți ilegale la Club Sportiv Municipal Roman
Mai mult, au fost indentificate cheltuieli cu bunurile și servicii majorate ilegal, cu suma de 49.933 de lei, prin plăți peste valoarea sumelor brute prevăzute în contractele de activitate sportivă încheiate de către Club Sportiv Municipal Roman cu jucătorii şi antrenorii care activează în cadrul clubului.
În acest context, auditorii i-au recomandat conducerii Clubului Sportiv Municipal Roman să „dispună măsuri pentru înregistrarea în evidența contabilă a sumelor plătite nelegal, respectiv pentru recuperarea acestora şi regularizarea impozitelor şi contribuțiilor sociale cu bugetul statului. De asemenea, se recomandă dispunerea de măsuri în scopul intensificării formelor de control intern cu privire la respectarea actelor normative în domeniul salarizării, inclusiv prin instruirea personalului de specialitate cât şi prin actualizarea periodică a normelor interne”.
Nu a restituit sumele rămase neutilizate în cadrul unui proiect
Auditorii au mai constatat că Primăria Roman nu a restituit sumele rămase neutilizate, în cuantum de 375.878,39 lei, din prefinanțări acordate în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, aferente obiectivului „Reabilitarea, modernizarea şi dotarea Centrului Multicultural „Unirea”. Reabilitarea şi modernizarea străzilor şi căilor de acces în Municipiul Roman”, contrar reglementărilor legale. Proiectul în cauză a fost etapizat, fiind perfectat în acest sens un nou contract de finanţare, în cadrul Programului Regional Nord Est 2021-2027. Această neregulă a avut ca impact supradimensionarea veniturilor din prefinanțări.
Au ales greșit procedura de achiziție
Metoda de calcul a valorii estimate a condus la alegerea incorectă a procedurii de achiziție, au reținut auditorii, prin nerespectarea pragurilor valorice prevăzute de lege, în cazul a trei contracte de prestări servicii, similare.
„Serviciile astfel contractate se subscriu unui scop unitar, acela de furnizare a serviciilor de telecomunicații, care constituie de fapt totalitatea activităților, tehnicilor şi mijloacelor folosite pentru transmiterea şi recepționarea la distanță a informațiilor, prin diverse mijloace tehnologice, cum ar fi rețelele de telefonie, televiziune, internet sau alte sisteme electromagnetice”, potrivit raportului de audit.
Pentru intrarea în legalitate, cei din primărie trebuie să întreprindă măduri pentru: „determinarea valorii estimate a unei achiziții publice, în vederea alegerii corecte şi conforme a modalității/procedurii de atribuire aplicabile, cu acordarea unei importanțe sporite etapei de planificare/pregătire a achizițiilor publice, prin raportare atât la achizițiile centralizate pentru întreg anul bugetar, cât şi pentru fiecare modalitate/procedură de achiziție în parte; – elaborarea documentelor care cuprind toate achizițiile pe care o autoritate contractantă intenţionează să le realizeze într-un an calendaristic, inclusiv achizițiile directe (anexa la Programul anual al achizițiilor publice, cuprinzând achizițiile directe)”.
Contabilitate făcută pe genunchi
Însă, cele mai multe nereguli au fost înregistrate în evidența contabilă, unde fie a fost diminuat rezultatul patrimonial, fie au fost subevaluate ori supraevaluate activele, fie au fost majorate datoriile și diminuate capitalurile proprii (cu peste 8,33 de milioane de lei, din cauza interpetării eronate a prevederilor legale în materie de insolvență), ori activele nu au fost recflectate corect în contabilitate (este vorba despre locuințele ANL, vândute în rate, care nu au fost înregistrate în contabilitate în conformitate cu reglementările legale, care atestă faptul că transferul de proprietate asupra locuinţei se produce după achitarea integrală a valorii de vânzare, de peste 4,47 de milioane de lei).
Alte exemple privind nerespectarea reglementărilor contabile: „Supraevaluarea activelor curente raportate în situațiile financiare consolidate ale U.A.T.M. Roman la 31.12.2024, cu suma totală de 656.920 lei, urmare a:
– menținerii în evidența contabilă şi în evidența analitică pe plătitor a Primăriei Municipiului Roman, a unor creanțe fiscale, în sumă de 593.397 lei, aferente unor contribuabili (persoane juridice), care au fost radiați de la Oficiul Registrului Comerţului;
– menţinerii în evidența contabilă a ordonatorului terțiar de credite Şcoala de Artă „Sergiu Celibidache”, în debitul contului 4610101 Debitori sub 1 an, a unor creanţe, în valoare totală de 63.523 lei din care: suma de 42.738 lei reprezintă, în fapt, creante încasate, pentru care nu a fost operată nota contabilă de închidere a contului 461, iar suma de 20.785 lei reprezintă creanţe înregistrate anterior anului 2021 provenind din contribuţia plătită pentru masa elevilor la cantină pe Clasificație venit 33.14, cu probabilitate redusă de încasare; Neînregistrarea în contabilitate a obligației de plată a dobânzilor aferente creditelor în derulare, conform documentelor justificative/graficelor de rambursare, în conturile sintetice şi analitice corespunzătoare. Deşi UATM Roman a contractat credite bancare interne pentru finanțarea unor obiective de investiții de interes local, iar aceste împrumuturi se află în derulare (există solduri de rambursat), dobânzile aferente perioadei de raportare, în valoare totală de 4.412.286,42 lei, nu au fost înregistrate ca obligații de plată, în creditul contului 168 „Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate”, mai arată raportul de audit.
A cumpărat produse alimentare pentru elevi de la propria-i firmă
Deficiențe grave au fost constatate și la Şcoala Gimnazială „Vasile Alecsandri” în ceea ce privește achizițiile directe desfăşurate pe platforma electronică SICAP în anul 2024.
Așadar, valoarea estimată a produselor achiziționate de Şcoala Gimnazială„Vasile Alecsandri”, în cursul anului 2024, pentru prepararea mesei preşcolarilor s-a ridicat la valoarea totală de 651.622 de lei, fără TVA (423.801.69 lei realizate online, utilizând platforma SICAP, şi 227.820,34 lei realizate offline). Deşi achiziționarea acestora ar fi trebuit realizată prin aplicarea unei proceduri simplificate, fiind depăşit pragul valoric de 270.120 lei, fără TVA, unitatea de învățământ le-a achiziționat, în mod direct, de la firma angajatului care a realizat achiziția.
„Persoana cu atribuții în fişa postului privind efectuarea achizițiilor publice personal contractual a realizat, în mod direct, achiziții de produse alimentare, inclusiv de la o societate comercială la care deţine calitatea de unic asociat/administrator. Această situaţie întruneşte elementele unui conflict de interese, real şi direct, întrucât persoana respectivă a participat la luarea unei decizii sau la încheierea unui act juridic care generează beneficii patrimoniale pentru o societate în care are un interes personal direct. Coroborarea aspectele constatate denotă abateri de la normele legale aplicabile domeniului achizițiilor publice, deoarece nerespectarea modalității de atribuire a contractului de achiziţie de produse, funcție de valoarea estimată, fără TVA, calculată la nivelul unui an bugetar, a condus la efectuarea de achiziții directe, în loc de aplicarea unei proceduri simplificate, situație în care conducerea unității de învățământ ar fi trebuit să îndeplinească obligațiile reglementate în cadrul Capitolului II, Secțiunea a 4-a Reguli de evitare a conflictului de interese din Legea nr. 98/2016. Astfel, au fost încălcate şi principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică nediscriminarea, tratament egal, transparența şi asumarea răspunderii, fapt care impune conducerii entității dispunerea de măsuri prompte pentru remedierea neregulilor şi prevenirea recurenţei acestora”, arată auditorii.
Unele dintre deficiențe au fost remediate în timpul misiunii de audit, iar pentru restul, auditorii au stabilit ca termen data de 30 aprilie 2026.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.










