Noua Piață Mărăței, o scumpete de peste 2 milioane de euro. Cât a costat numai demolarea

1
709

 

Primarul Niță, la demolarea pieței, ciocănind un stâlp metalic din structura imobilului. A ruginit, n-a ruginit…

Nu cum mult timp în urmă, primarul de Piatra-Neamț, Adrian Niță, a anunțat începerea lucrărilor la noua piață din cartierul Mărăței, una dintre promisiunile pe care edilul le-a făcut în campania electorală. Închisă în urmă cu mai mulți ani, pe locul vechii pieței, demolată de curând, va apărea o mândrețe de complex agroalimentar, de unde locuitorii din zonă vor putea cumpăra legume și fructe proaspete, lactate, ouă, carne, preparate din carne, pește etc, toate de la producătorii locali. Asta în teorie, pentru că în practică se va vedea cât succes va avea noul complex.

Piața veche, închisă că nu avea nici clienți, nici comercianți

Vechea piață a fost închisă atât din lipsa clienților, cât și din cauza ofertei slabe și scumpe a comercianților. Bine, la capitolul „cauze” nu trebuie omise nici supermarketurile deschise în proximitatea pieței, care vindeau și vând produse alimentare la prețuri mult mai mici. Rămâne de văzut dacă după redeschiderea pieței, cetățenii care locuiesc în zonă se vor îngrămădi să cumpere de la comercianții și producătorii autohtoni sau vor prefera în continuare supermarketurile. Cert este că celelalte piețe de cartier, Precista și Dărmănești, dar și Piața Centrală, nu sunt la mare căutare, nici de pietreni, dar nici de producători. O confirmă tarabele goale pe care nu se înghesuie nimeni să le închirieze. Și așa mulți dintre cei care au închiriat tarabe numai producători nu sunt. Mai degrabă precupeți.

Curată austeritate

Credem că lucrurile vor sta cu totul altfel cu noua Piață Mărăței, mai ales că, nu-i așa, înainte de realizarea investiției s-a făcut un serios studiu privind oportunitatea investiției, iar consilierii, care au primit votul cetățenilor, n-ar fi votat cu gândul la următoarele alegeri, nu și-ar fi dat acceptul dacă proiectul nu era unul fezabil. Mai ales că vorbim despre o investiție de peste 2 milioane de euro, bani cheltuiți de la bugetul local: 8.333.831 lei, fără TVA, numai lucrările, la care se adaugă și alte cheltuieli. Ca să nu mai punem la socoteală faptul că, așa cum recomandă Bucureștiul, primăriile ar trebuie să fie foarte atente cum cheltuie banii în această perioadă în care este cerută multă cumpătare.

Zeci de mii de euro pentru demolare

Pe lângă costurile cu ridicarea construcției, mai sunt și cele cu demolarea, deloc mici. Mai exact, Primăria Piatra-Neamț a plătit 203.474,56 lei, adică vreo 40.000 de euro, fără TVA, pentru demolarea actualei construcții. Firma care a executat lucrările este Termo Plus SRL, una dintre societățile abonate la bugetul local pietrean.

Acțiunea de demolare a început în data de 16 octombrie 2025, ocazie cu care primarul Niță s-a fotografiat lovind cu un ciocan la baza unuia dintre stâlpii metalici de susținere ai pieței. Probabil, să vadă dacă l-a afectat rugina.

„Infrastructura actuală nu poate susține cererea în creștere pentru produse agroalimentare”

Într-un comunicat remis presei locale, municipalitatea anunță pietrenii că „necesitatea unei astfel de investiții a pornit de la constatarea că infrastructura actuală nu poate susține cererea în creștere pentru produse agroalimentare de calitate, într-un spațiu modern, sigur și accesibil” și că „în urma modernizării pieței vor rezulta mai multe beneficii”

O nouă zonă de fast-food

Noua piață, spune primarul Niță, va avea zonă pentru legume-fructe, panificație, lactate și ouă, produse și preparate din carne, pește, florărie, cramă și chiar o zonă de fast-food modernă. De fast-food-uri orașul Piatra-Neamț nu duce lipsă. Chiar în acest moment, constructorii dau zor să ridice două fast-food-uri în zona 1 Mai, acolo unde există deja unul.

Producătorii s-au mutat în on-line

Dacă pietrenii din Mărăței vor prefera să cumpere din noua piață din cartier și nu din Piața Mare, din supermarketurile din oraș, unde prețurile sunt, de regulă, mai mici decât cele practicate de producătorii agricoli locali, rămâne de văzut. Mulți dintre producători preferă să-și vândă marfa on-line, au portofolii serioase de clienți, programe de distribuție etc, evitând astfel diferite cheltuieli generate de comercializarea în piețe (transport zilnic, închiriat tarabe etc). Fără marfă de calitate, prețuri accesibile, cantități care să acopere cererea, succesul este departe. Într-un astfel de scenariu, s-ar putea spune că cele peste 2 milioane de euro s-au dus pe Apa Sâmbetei.

D. MURARU

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

1 comment

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.