Haos în managementul Spitalului Bisericani. Juristul semna bilanțurile, managerul a preluat prerogativele Comitetului director, posturi cheie ținute neocupate, închirieri ilegale de spații comerciale

0
3728

O misiune de audit efectuat la Spitalul de Pneumoftiziologie Bisericani a scos la iveală o serie de deficiențe grave de management și încălcări ale legislației, care ridică semne de întrebare asupra modului în care sunt gestionate fondurile publice și activitatea unității spitalicești. 

O echipă de auditori din cadrul Serviciului de Audit Public prin Cooperare, Filiala Neamț a Asociației Comunelor din România, a constatat, în timpul unor verificări ce s-au finalizat în luna august și au vizat activitatea aferentă anului 2024, că multe dintre procedurile esențiale de management au fost ignorate sau aplicate defectuos; de la semnarea pe lângă lege a contractului de management și până la lipsa Comitetului director și a documentelor obligatorii de administrare și performanță.

Auditorii au descoperit că situațiile financiare au fost semnate de persoane fără competențe delegate, iar evidențele contabile conțineau erori privind activele și veniturile. Totodată, neocuparea posturilor-cheie de conducere (director medical și financiar-contabil) a pus în dificultate buna funcționare a instituției și a dus la concentrarea deciziilor în mâinile managerului.

Concluzia auditorilor este că la Spitalul Bisericani există o deficiență de guvernanță și control intern, dublată de lipsa de profesionalism în aplicarea legislației. Raportul relevă un management formal, lipsit de rigoare și de asumare a responsabilităților, ceea ce a determinat impunerea unor măsuri de corectare.

Contract de management cu nereguli

Auditorii au descoperit o neregulă procedurală gravă: contractul de management al Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani a fost semnat direct între primar și manager și nu între Primăria comunei Alexandru cel Bun, reprezentată legal de primar, și managerul spitalului, așa cum prevede legea.

În plus, contractul de management prevedea un anumit cuantum al drepturilor salariale, modificat prin acte adiționale încheiate în martie și aprilie 2024, fără respectarea contractului, după cum au constatat auditorii.

În cazul indicatorilor de performanță s-a constatat că aceștia „au fost modificați pentru anul 2024, în baza unei liste Anexă, neînregistrată și nedatată, semnată de primar și manager, la fel, fără respectarea prevederilor din contract”.

Tot în același context, al indicatorilor de performanță aferenți anului 2024, auditorii nu au indentificat elementele asumării și negocierii acestora, iar pentru anul 2025, a fost indentificată aceeași situație.

În opinia echipei de audit, câțiva dintre indicatorii de performanță nu s-au încadrat în punctajul maxim acordat de comisia de evaluare. Spre exemplu, în cazul „Sistemului de comunicare cu aparținătorii/reprezentanții legali ai pacienților, procedurat și implementat”, auditorii au găsit o procedură pentru acestea aprobată de manager în anul 2019. Or, cum rezulta din acest document, atribuții importante reveneau directorului medical, post neocupat în această vară, potrivit auditorilor.

Într-un alt caz, „Proporția angajaților unității sanitare care au fost instruiți prin intermediul programelor de formare profesională pe tema conflictelor de interese și a incompatibilităților”, auditorii nu au identificat că aceste programe ar fi fost bugetate, că ar fi fost urmate și finalizate.

De asemenea, nu existau contracte de administrare prevăzute din indicatori de performanță, încheiate cu șefii de secții, de laborator și de serviciu medical.

Manager cu atribuții multiple

În cadrul misiunii de audit, s-a mai constatat că „există un ROF neelaborat de Comitetul director (acesta neexisând) aprobat de manager și avizat de primar. Atribuțiile din ROF corespunzătoare posturilor vacante nu au fost delegate. De exemplu, atribuțiile corespunzătoare membrilor Comitetului director nu au fost delegate, acestea fiind, în mod real de fapt, îndeplinite de managerul entității”.

Atribuțiile șefilor de secție numiți cu delegație au fost înscrise în fișe de post anexe la fișele medicilor respectivi, dar pentru o perioadă nedeterminată („pe durata delegării”), termenul din contract fiind „de până la 6 luni”.

Juristul semna bilanțurile, iar posturi importante nu erau scoase la concurs

Mai grav, auditorii au constatat că situațiile financiare erau semnate, pentru directorul financiar-contabil, de către consilierul juridic al spitalului, fără ca acesta să aibă delegate atribuții și competențe în acest sens.

Auditorii au mai descoperit că pentru postul de director medical nu a fost organizat niciun concurs de la vacantarea acestuia, din 2023. Pentru postul de director financiar-contabil, vacant din martie 2024, au fost organizate două concursuri, finalizate cu neadmiterea niciunui concurent pe post. În acest context, prin neocuparea posturilor de director medical și de director financiar-contabil, nu s-a putut înființa Comitetul director.

La data auditului, două secții nu aveau șefi. Este vorba despre secția „Pneumologie I (76 de paturi) și secția „Pneumologie IV” (61 de paturi), deoarece nu au fost organizate concursuri sau examene.

Comisiile specializate au fost înființate prin deciziile managerului, în lipsa Comitetului director, au mai reținut auditorii.

Spitalul a închiriat mai multe spații și un teren, deși nu era proprietar

Auditul financiar a scos la iveală abateri grave în gestionarea patrimoniului și a bugetului Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani, cauzate de lipsa Consiliului director, care, deși prevăzut de lege, nu exista. Astfel, bugetul de venituri și cheltuieli nu a putut fi întocmit de către Comitetul director, așa cum era legal.

Mai mult, activele primite de la Consiliul Local Alexandru cel Bun, clădiri și terenuri, au fost înregistrate „în folosință gratuită” și nu „în administrare”, ceea ce a condus la omiterea din contabilitate a valorii reale a patrimoniului și la lipsa calculului amortizării, afectând direct evidența cheltuielilor. Este cazul închirierii unei ferme de porci și a altor spații comerciale de către spital, deși proprietatea reală aparține Consiliului Local.

„Bugetul de Venituri și Cheltuieli nu a fost întocmit de către Consiliul director întrucât acesta nu există. Activele primite de la Consiliul Local sunt primite „în folosință  gratuită” și nu „în administrare”, în acest fel, din contabilitatea Spitalului lipsând clădirile și calculul amortizării acestora cu influență asupra conturilor de cheltuieli. Prin Contractul de închiriere ***/13.10.2016, Spitalul Bisericani a dat în închiriere o Fermă de porci, cu un teren de 8.390 mp și mai multe construcții. Ulterior, a fost semnat un act adițional (*/5.02.2019), prin cvare se prelungește durata contractului până la 31.12.2019. De drept și de fapt, proprietarul clădirilor și al terenului este Consiliul Local Alexandru cel Bun. S-a constatat existența a încă două contracte de închiriere spații comerciale (n.r. din 2022 și 2023), cu aceeași mențiune – proprietarul este Consiliul local al comunei”, potrivit constatărilor auditorilor.

Au facturat energia electrică chiriașilor

Auditorii au descoperit că Spitalul Bisericani a facturat energia electrică consumată de chiriași, ceea ce a dus la raportarea artificială a unor venituri mai mari decât cele reale. Legal, contravaloarea energiei electrice refacturate ar trebui înregistrată ca reîntregire a creditului bugetar, susțin auditorii, deoarece spitalul nu comercializează acest serviciu, ci doar recuperează costurile suportate.

„Spitalul facturează chiriașilor curentul electric consumat de aceștia, înregistrându-se în mod eronat cu venituri din chirie, sporind nereal veniturile, când, în mod normal, aceasta reprezintă o reîntregire a creditului bugetar. Pe de altă parte, Spitalul nu este producător de energie electrică, nedeținând o autorizație emisă în acest sens, astfel încât să factureze un asemenea produs”, au arătat auditorii.

Achiziții publice necorelate cu obiectivele

Verificările auditorilor arată o lipsă de coerență în activitatea de achiziții publice a Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani, în sensul că, deși managementul instituției și-a asumat o serie de obiective de investiții pentru anii 2023–2025, acestea nu au fost corelate cu documentele oficiale de achiziții și nu au fost reflectate în evidențele contabile.

Printre achizițiile prevăzute, dar neimplementate sau neevidențiate, se numără aparatură medicală (poligraf, spirometru, ecograf cu Doppler), dar și proiecte de modernizare – de la sistemul TV intern până la mobilier și instalația electrică a spitalului.

Deficiențe profunde de management

Raportul auditorilor conturează o imagine clară a cauzelor care au dus la disfuncționalitățile din activitatea Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani. Problemele provin din deficiențe de management, de organizare și de înțelegere a cadrului legal.

Auditorii subliniază lipsa de atenție și profesionalism, de la redactarea incorectă a contractului de management până la absența legăturii dintre obiectivele asumate și indicatorii de performanță. Totodată, neacordarea importanței respectării actelor normative, coroborată cu neocuparea posturilor-cheie (director medical și financiar-contabil), a condus la inexistența Comitetului director și, implicit, la preluarea prerogativelor acestuia de către manager.

Lipsa de comunicare și claritate între Consiliul Local și conducerea spitalului au generat confuzii privind evidența patrimoniului și administrarea fondurilor. În plus, necunoașterea principiilor economice și contabile a dus la erori de înregistrare și la încălcarea principiilor de transparență, au mai reținut auditorii.

Sursa foto: spitalulbisericani.ro

N.R.

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.