Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava implementează proiectul „Cultivarea stimei de sine la studenți. Strategii și politici organizaționale pentru educație de calitate și democrație participativă”

0
1187

 

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava derulează, în această perioadă, un proiect de anvergură dedicat îmbunătățirii calității activității didactice, respectarea deontologiei și eticii academice. Este vorba despre „Cultivarea stimei de sine la studenți. Strategii și politici organizaționale pentru educație de calitate și democrație participativă (SPOECDP)”, proiect ce se va desfășura pe parcursul a 8 luni și va atrage participarea a zeci de profesori universitari, personalități științifice de prestigiu în domeniul psihologiei educației, beneficiari fiind sute de studenți.

Principalul scop al proiectului îl reprezintă cultivarea stimei de sine în rândul studenților pentru a se adapta profesional, dar și sub aspectul bunăstării și succesului academic, prin dezvoltarea competențelor psihopedagogice ale cadrelor didactice, activități ce vor conduce la îmbunătățirea abilităților de comunicare și relaționare pozitivă, precum și la creșterea sensibilității etice în procesul educațional și în cercetarea științifică.

Ideea implementării acestui proiect a avut ca punct de plecare studiile anuale ale Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava care au scos în evidență dificultățile noilor generații de studenți în adaptarea la rigorile academice: presiunea cerințelor ridicate, dificultățile de învățare la anumite materii, motivația scăzută. Toate acestea au un impact negativ asupra stimei și încrederii în sine și predispun către adoptarea unor conduite neetice, limitând dezvoltarea psihosocială a tinerilor studenți. 

Activitățile incluse în proiect vizează formarea profesorilor pentru dezvoltarea de relații pozitive cu studenții, oferirea de feedback constructiv, stimularea gândirii critice, recunoașterea meritelor studenților și gestionarea eficientă a conflictelor. În plus, prin proiect, se urmărește facilitarea schimbului de bune practici între cadrele didactice, contribuind la îmbunătățirea culturii profesionale, colegialității și muncii în echipă axate pe nevoile studenților.

Perfecționarea personalului didactic și a mijloacelor de învățare

Obiectivul specific al proiectului vizează perfecționarea personalului didactic și a mijloacelor de învățare pentru promovarea abilităților de relaționare eficientă, a educației incluzive și pentru democrație, ce va cuprinde mai multe activități. Astfel, va avea loc un program de dezvoltare a abilităților în acest sens, vor fi susținute cursuri de dezvoltare a abilităților de relaționare eficientă, cursuri de formare a competențelor de predare incluzivă și pentru democrație, va fi promovată predarea de calitate și vor fi realizate schimburi de experiență pentru a facilita transferul de bune practici și idei inovatoare în domeniul educației.

Deontologia și integritatea academică

Deontologia și integritatea academică constituie un alt scop al proiectului și urmărește promovarea respectării eticii academice prin oferirea de servicii de consiliere,  workshop-uri și training-uri cu lectori internaționali, organizarea unei școli de vară internaționale și monitorizarea permanentă a producției științifice din cadrul Universității „Ștefan cel Mare”. Un accent deosebit este pus pe utilizarea etică a Inteligenței Artificiale în cercetare, precum și pe prevenirea plagiatului, aspecte considerate fundamentale pentru menținerea standardelor academice la nivel european și internațional.

Școala de vară a studenților doctoranzi

De altfel, una dintre activitățile proiectului, Școala de vară internațională a studenților doctoranți, a avut loc recent (între 18 și 22 august). Evenimentul a fost organizat în colaborare cu ENAI (European Network for Academic Integrity) și în parteneriat cu  PUPP (Partnership plagiarism prevention / Partenariat prévention du plagiat), două dintre cele mai mari și importante organizații internaționale în domeniul educației și integrității academice, și a fost dedicat studenților doctoranzi și altor actori implicați în mediul academic. Activitățile, la care au participat lectori și studenți români și străini,  s-au bucurat de un interes deosebit, având o asistență numeroasă. Printre subiectele abordate au fost Inteligența Artificială și riscurile pe care le prezintă pentru integritate, beneficiile inteligenței artificiale pentru învățare și predare, practicile pentru gestionarea datelor, scrierea academică, bunăstarea studenților, surse fiabile în era digitală, dar și alte subiecte de interes pentru participanți.

N.R.

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.