Mediul de afaceri: Nu poate exista solidaritate doar din partea antreprenorilor. Creșterea impozitelor și introducerea de noi taxe, după reducerea cheltuielilor publice, reforma administrației și eficientizarea folosirii resurselor publice

0
178

Măsurile preconizate a fi luate de noul guvern pentru rezolvarea crizei bugetare, ce vizează introducerea de noi taxe și impozite pentru mediul de afaceri și mărirea celor existente, a declanșat nemulțumiri în rândul antreprenorilor. În acest context, ei atrag atenția că nu li se poate cere antreprenorilor și angajaților din mediul privat să suporte singuri deficitul bugetar, iar administrația publică centrală să rămână blocată în același mod de organizare. De asemenea, în opinia lor, nu  poate fi solicitată solidaritate din partea mediului privat – angajați și angajatori – dar aceasta să nu fie susținută și de o reformă a administrației publice. Totodată, antreprenorii sunt de părere că majorarea impozitelor și introducerea de noi taxe trebuie să fie ultima măsură la care apelează orice guvernare, după reducerea cheltuielilor publice, reforma administrației, eficientizarea folosirii resurselor publice.

Efectele noilor măsuri fiscale

Astfel, IMM România atrage atenția că introducerea de noi taxe și impozite pentru mediul de afaceri și mărirea celor existente va avea următoarele efecte:

1. Încasări mai mici la buget și scăderea activității economice sau chiar a închiderii întreprinderilor din cauza imposibilității susținerii taxelor și impozitelor. Reamintim că Guvernul a preconizat la introducerea impozitului suplimentar de 1% pentru companiile care au o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro/an o creștere  a încasărilor la buget de 8 miliarde de lei, dar în realitate s-au încasat doar 1,6 miliarde de lei; 

2. Pierderea competitivității companiilor românești, în special a IMM-urilor, prin creșterea prețurilor ca urmare a transferării costurilor suplimentare, generate de politica fiscală, către produsele/serviciile finale;

3. Scăderea puterii de cumpărare a întreprinderilor și a consumatorilor;

4. Creșterea ratei inflației;

5. Scăderea consumului și implicit a producției interne;

6. Creșterea ratei șomajului ca urmare a disponibilizărilor pe care angajatorii vor trebui        să le facă in contextul închiderii sau reducerii activității economice.

Dorințele antreprenorilor

  • Reorganizarea ANAF astfel încât să realizeze o colectare mai bună a taxelor și veniturilor actuale;
  • luarea de măsuri imediate pentru recuperarea TVA-ului neîncasat, care în România este la valoare de 7 miliarde de euro/an;
  • Combaterea concurenței neloiale generate de economia gri sau nedeclarată, aspect semnalat în mod constant de antreprenori în Carta Albă a IMM-urilor din România în ultimii ani;
  • Implementarea de programe naționale care să ducă de la o creștere a economiei bazată pe consum și importuri, pe o creștere bazată pe producție și exporturi.

În opinia lor, realizarea unei reforme a administrației publice centrale reprezintă o condiție esențială pentru reducerea cheltuielor bugetare.

„O condiție esențială pentru reducerea cheltuielilor bugetare este realizarea imediată, în maxim 2-3 luni, a unei reforme a administrației publice centralecare ține exclusiv de atribuțiile Guvernului”,arată antreprenorii, care readuc în atenție excesele în organizarea administrației publice centrale în teritoriu.

Serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și instituțiile publice organizate la nivel de județ ale administrației publice centrale sunt într-un număr nesustenabil și care nu își justifică existența într-un număr atât de mare.

Nr. crt. Judet/municipiul București Numărul  de servicii publice deconcentrate ale ministerelor și instituțiilor publice în/din coordonarea/subordinea autorităților administrației publice centrale organizate la nivel de județ
1 Alba 72
2 Arad 39
3 Arges 32
4 Bacau Nu sunt menționate
5 Bihor 54
6 Bistrita-Nasaud 71
7 Botosani 49
8 Brasov Nu sunt menționate
9 Braila 39
10 Bucuresti 32
11 Buzau Nu sunt menționate
12 Caras-Severin 45
13 Calarasi 40
14 Cluj 11
15 Constanta 11
16 Covasna 10
17 Dambovita 35
18 Dolj 10
19 Galati 33
20 Giurgiu 34
21 Gorj 13
22 Harghita 53
23 Hunedoara 10
24 Ialomita 11
25 Iasi 54
26 Ilfov Nu sunt menționate
27 Maramures Nu sunt menționate
28 Mehedinti 52
28 Mures 24
30 Neamt 29
31 Olt 27
32 Prahova Nu sunt menționate
33 Satu-Mare 11
34 Salaj 28
35 Sibiu 9
36 Suceava 49
37 Teleorman 29
38 Timis 2
39 Tulcea 44
40 Vaslui 43
41 Valcea 11
42 Vrancea 36
  TOTAL 1.152 (fără cele 6 județe care nu prezinta situația)

În medie, sunt 32 de servicii publice deconcentrate, ale ministerelor și ale instituțiilor publice centrale, organizate la nivel de județ ale administrației publice centrale,  cu mențiunea că în București unele ministere au instituții deconcentrate în fiecare sector, iar unele instituții centrale au structuri regionale, numărul final fiind astfel mai mare, potrivit IMM România.

Exemple de organizare a ministerelor la nivelul județelor

Multe din aceste instituții pot fi organizate la nivel regional, cu birouri județene fără personalitate juridică, pentru o mai bună utilizare a fondurilor bugetare și reducerea costurilor de administrare, arată întreprinzătorii.

Ministerele au în județe structuri proprii care ar putea fi organizate în cadrul unei singure structuri, având în vedere că se află sub coordonarea aceleiași instituții centrale.

Ministerul Agriculturii are până la 8 instituții în fiecare județ;

  • Direcţia pentru Agricultură Judeţeană;
  • Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice;
  • Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi Materialului Săditor;
  • Filiala Teritorială de Îmbunătăţiri Funciare;
  • Oficiul pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale;
  • Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
  • Oficiul Judeţean de Zootehnie;
  • Oficiul Fitosanitar.

 Ministerul Muncii are în fiecare județ cel puțin 4 instituții:

  • Casa Județeană de Pensii;
  • Inspectoratul Teritorial de Muncă;
  • Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă;
  • Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială.

Ministerul Mediului are în medie 5 instituții în fiecare județ :

  • Agenţia pentru Protecţia Mediului;
  • Comisariatul Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu;
  • Sistemul de Gospodărire a Apelor;
  • Direcţia Silvică;
  • Administraţia Bazinală de Apă (pot fi mai multe in același județ).

Vor reformarea instituțiilor

IMM ROMÂNIA solicită Guvernului reformarea tuturor instituțiior deconcentrate și reducerea cheltuielilor bugetare cu personalul și administrarea acestora:

  1. în fiecare județ o instituție centrală să aibă o singură instituție deconcentrată, condusă de un director general, cu directori adjuncți pentru fiecare domeniu.
  2.  schema de personal trebuie reorganizată, prin existența unei singure structuri a serviciilor suport (juridic, financiar-contabil, resurse umane, administrativ, etc.).
  3. acolo unde este posibil toate aceste structuri deconcentrate trebuie să funcționeze într-o singură clădire, nefiind necesar ca pentru toate serviciile să existe un imobil separat, cu costurile de întreținere aferente (pază, iluminat, curățenie, administrare, parc auto).

Solicită reevaluarea competențelor

Reorganizarea instituțiilor deconcentrate trebuie să fie urmată și de o reevaluare a competențelor acestora, în scopul evitării dublării/suprapunerii de atribuții, potrivit IMM România:

  • în domeniul alimentației publice se suprapun atribuțiile direcțiilor de sănătate publică cu cele ale direcțiilor sanitar-veterinare și oficiilor pentru protecția consumatorilor;
  • în domeniul depozitării deșeurilor se suprapun atribuțiile poliției locale cu cele ale gărzii de mediu.

IMM ROMÂNIA consideră că aceste măsuri pot fi luate fără să genereze probleme în funcționarea serviciilor publice, în acest mod realizându-se economii la bugetele publice.

(Sursa foto: camoinassociates.com)

N.R.

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.