La Primăria Gârcina, ca pe moșie. Consilierul primarului, salariu ilegal pentru studii superioare. Plăți pe lângă lege, datorii șterse din evidențe, haos în contabilitate, dezastru în activitatea instituției

0
10151

 

La Primăria Gârcina (Neamț), auditorii Camerei de Conturi Neamț și-au pus mâinile în cap în timpul unor verificări ce au scos în evidență „deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare”. În traducere liberă, activitatea salariaților, păstoriți de primarul Mihai Gontaru, s-a desfășurat pe lângă prevederile legale, ceea ce a determinat denaturarea realității. În controalele lor, auditorii au constatat faptul că la Primăria Gârcina angajații au făcut cam ce le-a trecut prin cap, fix ca pe propriile tarlale.

Raportul întocmit la începutul acestui an de Camera de Conturi Neamț scoate în evidență dezastrul care a pus stăpânire pe această primărie, o bătaie de joc la adresa localnicilor și a banului public.

20.000 de lei pentru consilierul primarului și încă unul

Astfel, auditorii au descoperit că Primăria Gârcina a plătit consilierul personal al primarului ca având studii superioare, deși persoana avea doar studii medii.

În cazul unui consilier superior de la Compartimentul Contabilitate, salariul i-a fost acordat potrivit altei poziții din lista aprobată de Consiliul Local.

Suma totală plătită ilegal celor doi angajați a fost de 20.154 de lei. Însă, ca paguba să fie pagubă, cei doi au fost exonerați de la plata sumelor de natură salarială, potrivit Legii 329/2022 pentru completarea Legii 78/2018, rămânând să achite numai 1.674 de lei. Și asta pentru că actul normativ amintit prevede că: „Se aprobă exonerarea de la plată pentru sumele reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor potrivit prevederilor art. 76 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, sau reprezentând alte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, precum și cele provenind din drepturi de asistență socială, sume considerate a fi încasate nelegal și pe care personalul prevăzut la art. 1 trebuie să le restituie drept consecință a constatării de către Curtea de Conturi sau alte structuri/instituții cu atribuții de control a unor prejudicii”.

Piatră fără acte justificative

Dar asta nu e tot. Primăria Gârcina, potrivit raportului Camerei de Conturi Neamț, a deszăpezit două drumuri județene, conform foilor de parcurs, servicii pentru care a plătit ilegal suma de 3.830 de lei, deși administrarea acestor șosele intră în sarcina Consiliului Județean Neamț.

În același timp, auditorii au descoperit și lucrări nepuse în operă, de 17.380 de lei, prin realizarea unei rigole de 53 ml, pentru care au calculate penalități de întârziere de 2.433 de lei.

Alte plăți ilegale, de 9.333 de lei, au fost făcute cu achiziționarea de piatră spartă, fără documente justificative.

Cheltuieli fictive … cu însămânțări de gazon

Totodată, au fost depistate plăți ilegale, de 12.447 de lei, și pentru lucrări nepuse în operă aferente unor investiții. Este vorba despre 8.069 de lei plătiți în afara legii, în baza contractului încheiat cu Auto Luk Mat SRL, cu obiect „execuția lucrărilor de reparații la obiectivul placa Cămin Cultural și placa Grădinița – Școala <<Episcop Melchisedec Ștefănescu>>” în vederea amenajării unui loc de joacă lângă căminul cultural și grădiniță. Suma a fost plătită cu TVA, deși firma era neplătitoare de TVA. Alți 4.378 de lei au reprezentat cheltuieli de capital fără contraprestație (finisarea manuală a taluzului și însămânțare gazon, fără să fie puse în operă) la investiția „Apărări maluri Pod Mănăstirea Almaș, comuna Gârcina, jud. Neamț”.

„Săriți” de la executarea silită

Mai mult, angajații primăriei nu au întreprins măsurile impuse de lege pentru recuperarea datoriilor acumulate la bugetul local de două firme intrate în procedura insolvenței, creanțe de 69.332 de lei, prin neînscrierea în masa credală.

Unii contribuabili, care nu și-au achitat de bună voie datoriile către bugetul local, au fost „săriți” de măsurile de executare silită, valoarea acestora cifrându-se la peste 13.000 de lei. Datând din 2017, cel mai probabil acestea sunt prescrise.

Impozite supraevaluate

În cazul a două firme, debitele înregistrate în evidența fiscală a primăriei nu au fost evidențiate la valoarea corectă și reală, potrivit prevederilor legale. Angajații care s-au ocupat de această operațiune au supraevaluat nejustificat dări cu suma de 248.647 de lei. Astfel, 92.095 de lei a provenit din calculul eronat al impozitului de clădiri, pentru perioada 2014 – 2022, în cazul Iacob Forest SRL, cauzat de neactualizarea valorii juste a clădirilor, la care au fost calculate majorări de 88.000 de lei aferente acestui impozit. Alți 635 de lei au provenit din calculul majorărilor de întârziere pentru alte debite fiscale ale aceleiași firme (taxa protective civilă, impozit pe teren intravilan, impozit curți persoane juridice), după data deschiderii procedurii insolvenței. 67.916 lei au provenit din calculul majorărilor de întârziere în cazul firmei DC&CO Ltd SRL, după data deschiderii procedurii insolvenței.

Vai de ea contabilitate

Evidența contabilă a Primăriei Gârcina a fost ținută cu ochii închiși, altfel nu se explică neregulile multe și grave pe care le-au găsit auditorii în acte.

Ca exemplu, contabilii au denaturat informațiile din situațiile financiare din cauza subevaluării activelor din bilanț. Ce au făcut mai exact? Nu au înregistrat ori au înregistrat eronat în contabilitate bunuri în sumă de 123.268 de lei ca urmare a lichidării societății ADCIS Gârcina SRL, cu actionar unic Consiliul Local. 25.000 de lei reprezenta contravaloarea contravaloarea bunurilor neînregistrate, iar 97.768 de lei era diferența de valoare neînregistrată aferentă a terenului de 1.312 mp, ce a fost înregistrat în contabilitate doar cu suma de 4.323 de lei.

Conturile contabile le-au dat mari bătăi de cap contabililor Primăriei Gârcina, așa că au făcut cum au știut, adică au denaturat informațiile prezentate în situațiile financiare „prin raportarea unor date eronate ca urmare a înregistrării unor corecții în debitul contului 213 în valoare totală de 616.898,20 lei, efectuate cu cote contabile în corespondență pe credit cu contul 117 cu suma de 378.912,21 și cu contul 218 cu suma de 237.985,99 lei, fără a fi prezentate documente justificative care au stat la baza stabilirii și înregistrării acestor sume”, mai arată Camera de Conturi Neamț.

Încasări diferite față de cele înregistrate în sistem

Auditorii au reținut, în raportul întocmit la începutul acestui an, că: „Înregistrările în contabilitate nu au fost efectuate pe baza documentelor justificative corect întocmite, în mod cronologic și sistematic, în conturile sintetice și analitice (…) În data de 24.03.2022 a fost încheiat, între UATC Gârcina, ca vânzător, și o societate comercială, în calitate de cumpărător, contractul de vânzare-cumpărare a masei lemnoase pe picior la prețul de 350.000 de lei. În baza acestui contract, UATC Gârcina a emis facturi care nu au fost înregistrate în evidența contabilă a entității. În fapt, aceste facturi au fost înregistrate la nivelul Compartimentului Taxe și Impozite, în programul de gestiune a impozitelor și taxelor locale, în rolul societății deschis în acest scop (…) Pe anumite categorii de venit au fost înregistrate încasări, numerar și ordine de plată, diferite față de cele înregistrate în aplicația informatică de gestiune a impozitelor și taxelor locale. (…) Astfel, a reieșit o diferență de încasări înregistrată în plus în contul de execuție, în valoare de 32.879 de lei (…) Nu au fost înregistrate și raportate în conturile de datorii curente la 31 decembrie 2022, unele obligații/datorii în sumă totală de 92.856,19 ei, reprezentând cheltuieli aferente lunii decembrie 2022”.

Auditorii au mai depistat că nu au fost calculate și înregistrate cheltuielile cu amortizarea calculatoarelor, centralelor termice, copiatoarelor, sistemului de supraveghere, de securitate și laptopurilor.

Procese verbale întocmite sumar

Lucrări precum „Colectarea apelor pluviale, străzile Lalelelor și Pinului” sau „Amenajare rigole+colector ape pluviale” nu au fost tratate ca investiții, ci ca reparații curente. La „Amenajare rigole+colector ape pluviale”, în deviz nu sunt specificate detaliile privind locația lucrării, nu sunt aprobate liste cu cantitățile de lucrări, fiind menționată doar suma totală pentru construcții și instalații.

„Procesele verbale întocmite de comisia de recepție pentru toate lucrările executate sunt întocmite sumar, la modul general, concluziile comisiei de receptive fiind aceleași de fiecare dată: <<Produsele/lucrările corespund din punct de vedere tehnic cu comanda,  fiind verificate de reprezentanții părților >>”, mai arată Camera de Conturi Neamț.

Redevență neplătită de 10 ani

Auditorii au depistat și probleme la stabilirea, evidențierea și încasarea unei redevențe de 8.550 de lei, bani datorați de o persoană fizică în baza unui contract de concesiune, având ca obiect un teren de 500 mp , pentru perioada 2008 – 2018, respectiv a taxei pe teren pentru perioada 2008 – 2022.

Mai mult, angajații nu au actualizat prețurile redevențelor/chiriilor stabilite pentru anii 2020, 2021 și 2022, astfel că valorile acestora nu au fost făcute la valoarea reală. Calculele auditorilor au totalizat venituri suplimentare de 22.024 de lei.

Au scăzut ilegal debite din evidența fiscală

Auditorii au mai descoperit că, în 2020 și 2022, angajații Primăriei Gârcina au scăzut din evidența fiscală, nejustificat și fără documente, debite de 10.480 de lei, provenind din redevențe stabilite în baza a două contracte de concesiune.

Alți 24.160 de lei au reprezentat tarife pentru obținerea autorizațiilor privind accesul și circulația autovehiculelor destinate transportului de mărfuri și a utilajelor cu masă maxima de 3,5 tone pe care angajații primăriei nu le-au stabilit, înregistrat și încasat de la contribuabili.

Achiziții directe offline, pe lângă SICAP

Angajații Primăriei Gârcina nu s-au mai obosit (se poate să fi avut alte motive) să transmită în SICAP o notificare cu privire la achizițiile directe offline, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV, deși avea această obligație legală trimestrial.

Au fost descoperite și neconcordanțe între terenurile intabulate la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Neamț și cele inventariate și înregistrate în evidența contabilă.

„Modul în care funcționează controalele la nivelul entității este deficitar (…) Din analiza unor dosare de personal, s-a constatat că pentru personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate  al primarului Comunei Gârcina, nu au fost încheiate acte adiționale în cazul modificărilor salariale. Concluzia echipei de audit este că la nivelul entității controlul intern practic nu este implementat și este  nefuncțional”.

N.R.

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.