La Alexandru cel Bun, primăria a „spart” contractele pentru a face achiziții directe. Respectarea legii, driblată cu nesimțire

2
1975

La Primăria Alexandru cel Bun, unele contracte de lucrări au fost divizate pentru a evita procedura de atribuire prevăzută de lege. Mai mult, în cadrul procedurii de atribuire nu au existat caiete de sarcini, iar contractele de achiziții nu purtau viza controlului financiar preventiv. 

Toate acestea, dar și alte ilegalități au fost descoperite în timpul unor verificări efectuate de Curtea de Conturi a României, ce s-au întins pe durata unei luni și care au vizat 20 de contracte de achiziții atribuite în perioada 1 ianuarie 2020 – 31 martie 2021.

Auditorii au constatat în cazul tuturor contractelor că nu a fost respectată legea privind achizițiile publice, cea a finanțelor publice locale etc.

  • Lipsa documentelor justificative privind modul de determinare a valorii estimate a              .  contractelor de achiziție publică de drumuri, servicii și lucrări; nerespectarea obligației de a-și actualiza programul anual al achizițiilor publice în funcție de fondurile aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli al entității.
  • Nerespectarea obligației referitoare la întocmirea documentației de atribuire, respectiv caietul de sarcini.
  • Divizarea unor contracte de achiziții de lucrări în contracte distincte de valoare mai mică, cu scopul de a evita utilizarea procedurii de atribuire prevăzută de lege.
  • Efectuarea de cheltuieli cu achiziția unor servicii care nu au legătură cu obiectul și atribuțiile prevăzute în actele normative de înființare ale entității publice.
  • Neprezentarea la viza de control financiar preventiv a contractelor încheiate în perioada 2020 – 2021, care au făcut obiectul controlului. Disfuncții în exercitarea controlului financiar preventiv propriu, respectiv neacordarea vizei de control financiar preventiv pentru un număr de 21 contracte/comenzi de achiziție publică.
  • Lichidarea, ordonanțarea și plata unor lucrări facturate și neexecutate (aferente contractului de lucrări încheiat cu furnizorul SC Forex Global Express SRL Neamț și contractului de lucrări încheiat cu furnizorul Sandi SRL)”, arată raportul întocmit de Curtea de Conturi a României.

Din analiza documentelor regăsite la dosarele achizițiilor publice referitoare la lucrările de drumuri verificate, auditorii au constatat că Primăria Alexandru cel Bun, prin compartimentul de achiziții publice, nu a întocmit documentația care să includă caiete de sarcini.

Acestea trebuie să includă, în mod obligatoriu, specificații tehnice care prezintă cerințe, prescripții, caracteristici de natură tehnică, care să permită fiecărui produs, serviciu sau lucrare să fie descris  în mod obiectiv, astfel încât să corespundă necesității autorității contractante.

Cauzele acestei ilegalități? „Aplicarea necorespunzătoare de către personalul de specialitate cu atribuții în domeniul achizițiilor publice a reglementărilor legale în vigoare”.

Întrebată cum motivează lipsa caietelor de sarcini, Ioana Elisabeta Uruioc, salariata care se ocupă de achizițiile publice, a răspuns auditorilor că: „La nivelul UATC Alexandru cel Bun nu există cadru tehnic specializat pentru întocmirea caietelor de sarcini, implicit nici a notelor justificative privind modul de determinare a valorii estimate a contractelor de achiziție. (…) Cu privire la achizițiile ce au făcut obiectul acestui control, precizez că nu m-am ocupat de ele în niciuna din etapele realizării achizițiilor acestor lucrări sau servicii. Documentele aferente acestor achiziții au fost întocmire și urmărite în totalitate de consilierul responsabil și de achiziții publice Pavel Silviu Vasile (n.red. cel pe care l-am regăsit și în cazul revistei ”Comuna Alexandru cel Bun, scoasă de primărie în campanie electorală, de distribuirea căreia s-a ocupat și Silviu Vasile Pavel”.

Pentru lipsa caietelor de sarcini din documentația de atribuire, auditorii au aplicat Primăriei Alexandru cel Bun, minimul amenzii, de 5.000 de lei, legea privind achizițiile publice prevăzând și un maxim de 30.000 de lei.

Auditorii au constatat că angajații au fentat legea, atribuind direct unele contracte de achiziție.

„Din verificarea documentelor (…) auditorii publici externi au constatat (…) divizarea contractelor de achiziție publică pentru lucrări de betonare, respectiv asfaltare efectuate în cursul anului 2020 în comuna Alexandru cel Bun. UAT Alexandru cel Bun a contractat lucrările de betonare și asfaltare prin atribuire directă, evitând folosirea procedurilor simplificate (…) din Legea privind achiziile publice. (…) Divizarea contractelor de achiziție pentru aceleași cerințe care corespunde scopului principal, încheiate cu furnizori diferiți, dar a căror valoare totală depășește pragul valoric de 450.200 de lei, prevăzut pentru achiziția directă (…) constituie contravenție (…). Abaterea constatată de echipa de control este de natură procedurală și nu poate fi cuantificată”.

Întrebat de ce nu a aplicat procedura de atribuire corespunzătoare pragului valoric reglementat, primarul Ion Rotaru le-a răspuns auditorilor: „Inițial, s-au efectuat lucrări pe anumite străzi fără a se depăși pragul valoric reglementat, ulterior la cerința expresă a cetățenilor din comună „dar strada noastră de ce nu o reparați, noi nu suntem cetățeni au comunei Alexandru cel” și a calamităților din anul 2020, care au distrus la propriu unele străzi de pe raza comunei am considerat că este mult mai eficient și mai puțin costisitor să betonăm/asfaltăm aceste străzi decât să le balastăm de 4 – 5 ori pe an. (…) Astfel, s-au făcut achiziții și s-au încheiat contracte pentru a se asigura un trai cât mai decent pentru cetățenii comunei și s-a mers pe un buget multianual. Dacă toate aceste străzi ar fi fost efectuate pe investiții, costurile erau enorme, iar bugetul comunei nu ar fi putut susține financiar lucrările, astfel s-ar fi mers pe întreținere și reparații. Pentru aceste fapte, auditorii externi au aplicat un avertisment scris.  

1.000 de lei a fost amenda (minimă) pentru lipsa vizei de control financiar preventiv la încheierea contractelor de lucrări aferente anului 2020.

În ceea ce privește lichidarea, ordonanțarea și plata unor lucrări facturate și neexecutate aferente contractelor încheiate cu Forex Global Express SRL și Sandi SRL, în primul caz a fost vorba despre două timpane din beton și un podeț tubular în valoare de 25.000 de lei, cu TVA, suma, cu tot cu penalități și dobânzi, ajungând la 29.410 de lei, din care au fost restituți 28.361 de lei.

La contractul cu Sandi SRL, auditorii au descoperit o eroare la plată de … 142 de lei. Despre firma Sandi SRL, care a reușit să prindă contracte în valoare de peste un milion de lei cu Primăria Alexandru cel Bun, deși nu avea niciun angajat, atacul.ro a scris AICI.

Multe dintre abateri, se arată în raport, au fost remediate de către Primăria Alexandru cel Bun.

N.R.

Citește și:

Primăria Alexandru cel Bun, contracte de peste 1 milion de lei cu o firmă de construcții fără niciun angajat

Rotaru și-a făcut campanie electorală pe banii primăriei. Elogii de la președinți de CJ decedați. Cum și-a prostit electoratul

 

Cum combate Covid-ul primarul de Alexandru cel Bun. Investiții masive din banii comunității pentru imaginea lui Ion Rotaru

Primăria Alexandru cel Bun, contracte de peste 1 milion de lei cu o firmă de construcții fără niciun angajat

2 comments

  1. tudor 6 august, 2021 at 16:37 Răspunde

    Cum era de asteptat, cel supranumit de catre cetatenii comunei primarul porno sau primarul analfabet, zmecher si facand-o pe prostu precum stim, o da in curu cetatenilor care au cerut si ei, bla bla bla. Ei uite ca tine, o mica amenda pe care o va plati tot cetateanul fraier, etc. In timp ce primarul analfabet isi mai construieste un turnulet albastru sau verde la palatul sau tiganesc de langa “statiunea ” cu plosnite, construita si ea fraudulos ,pe bani grei , numita Aqua Muci Alexandru cel Adormit. Bravo natiune!

  2. FLORIN 8 august, 2021 at 22:31 Răspunde

    Punem pariu ca acestui analfabet notoriu de primar nu i se va intampla NIMIC in ciuda faptului ca si-a batut joc de banii publici.
    Pai cine sa-l ancheteze?Mafia reprezentata de institutiile esuate de incompetenta si coruptie Parchet/IPJ/ANI/DNA,Curtea de Conturi,etc?
    Cine?Poate FBI daca ii chemam?Pot face ancheta din SATELIT.De acolo se vad furaciunile lui Rotaru.
    Pai toti acesti sarlatani din institutiile mai sus enumerate sunt la degetul mic a lui Rotaru de la piciorul drept.Omu DOARME TUN NOAPTEA.
    Pai cum ar putea acesti corupti incompetenti sa-l gaseasca pe Rotaru ca a delapidat banii publici?Asta inseamna sa se gaseasca pe ei ca au furat,deci ar insemna sa se bage ei singuri in puscarie ceeea ce nu e posibil.
    Ar fi posibil insa ca aceste caricaturi de la DGA sa-i bage in puscarie pe coruptii din IPJ.Asta DA,s-ar putea intampla daca nu am avea aceasta mafie caracatita in IPJ din care fac parte si slugile platite degeaba de la DGA.

    Pna la desfiintarea acestor institutii esuate de coruptie si incompetenta,nu se va intampla NIMIC in aceasta tara.HOTII vor fura linistiti si NIMENI nu-i va deranja.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.