Premii și indemnizații de sute de mii de lei pentru „merituoșii” de la Apa Serv

5
1765

 

Salariații companiei județene Apa Serv sunt trup și suflet pentru firmă, iar munca asiduă pe care o depun zi de zi este răsplătită pe deplin cu premii, indemnizații și sporuri diverse.

Raportul Camerei de Conturi Neamț, întocmit în septembrie 2019, arată dimensiunea dezmățului pe bani publici, căruia, cu siguranță, controlul auditorului nu i-a pus capăt nici până astăzi.

Bineînțeles că banii oferiți drept premii, indemnizații etc au ajuns la persoane care „trudeau” prin birouri, aflate în controale, „au tras din greu” să termine proiecte care, deși erau nefuncționale, au băgat bani frumoși în buzunarele unora.

În timp ce rețeaua de apă este din ce în ce mai șubredă, avariile foarte dese, iar prețul apei foarte mare, angajații Apa Serv, despre care se spune că nu mai încap prin birouri, găsesc de cuviință să se premieze pentru … performanță în dezastru, cel mai potrivit. Când pierderile din rețea au ajuns la 66%, a premia personalul de prin birouri reprezintă un afront la adresa consumatorului care plătește una dintre cele mai scumpe ape din România. 

Indemnizații și premii… de control, de proiect…

Documentul în posesia căruia am intrat, care face referire la verificări din anul 2018, arată că 5 persoane care au exercitat control financiar preventiv în cadrul firmei, au primit o indemnizație de până la 25% din salariul de bază. Auditorul spune că: „Având în vedere faptul că CJ Apa Serv este o întreprindere public, iar persoanele care gestionează fonduri/patrimoniul public au obligația să realizeze o bună gestiune financiară prin asigurarea legalității, regularității,  economicității, eficacității și eficienței în utilizarea fondurilor, se impunea ca managementul entității să negocieze în cadrul contractului colectiv de muncă, încheiat la nivelul companiei, și stabilirea limitei maxime a sporului de viză CFP iar apoi, în funcție de operațiunile care sunt verificate de persoanele împuternicite, să acorde viza, să se stabilează și în mod individual acest spor”.

Persoanele care au lucrat în cadrul unității de implementare a proiectelor (UIP), în perioada ianuarie 2016 – decembrie 2018, au primit indemnizații de 15% la salariul de bază, cu toate că cheltuielile cu salariile acestora nu au mai fost suportate din bugetul POS Mediu, ci s-a revenit la grila de salarizare a companiei, care nu prevedea aceste indemnizații. Durata de implementare a proiectului a fost până la data de 31 decembrie 2017, după care proiectul a fost declarat nefuncțional și a fost finalizat de către companie, cu fonduri proprii.

O indemnizație de 45% la salariul de bază (de UIP) a fost acordată persoanei care exercita controlul tehnic în cadrul companiei, deși salariatul nu a prezentat niciun raport de verificare a proiectelor finanțate din fonduri  externe. Deși proiectul finanțat din bugetul POS Mediu a fost declarat nefuncțional și a fost finalizat din fondurile companiei, la finele anului 2018, 15 salariați implicați în finalizarea Raportului final au primit premii în valoare totală de 21.600 de lei.

Mii de lei pentru … protecția datelor

Raportul auditorului scoate la iveală și alte nereguli, precum cazul Mariei Solomon, consilier juridic, care, în perioada martie – iulie 2018, a primit indemnizație de 20%, în calitate de responsabil contract de asistență juridică, încheiat cu Giscan și Asociații București, în valoare de 179.123 de lei, pentru perioada 2017 – 2018. Auditorul a constatat că Maria Solomon avea ca atribuție înscrisă în fișa postului și „depunerea în termen a documentațiilor solicitate de instanțele de judecată și furnizarea oricăror alte date solicitate în legătură cu soluționarea cauzelor aflate pe rol”, adică exact ceea ce trebuia să îndeplinească în calitate de responsabil contract de asistență juridică.

Mai mult, Maria Solomon, consilier juridic până în iulie 2018, iar din august 2018, responsabil control juridic, i s-a acordat o idemnizație de 40% la salariul de bază, fiind desemnată ca responsabil pe unitate cu protecția datelor cu caracter personal, fără a avea la bază „o fundamentare a procentului indemnizației în raport cu timpul de lucru alocat acestei activități”.

Peste 200.000 de lei – indemnizații și sporuri ilegale

Alți bani, în sumă fixă, au ajuns în buzunarele unor angajați, fără să existe la bază vreun act normativ, vreo o fundamentare a cuantumului stabilit, fiind plătiți pentru îndeplinirea unor activități care nu au fost înscrise în fișa postului.

„Se remarcă faptul că, în majoritatea cazurilor, acordarea indemnizațiilor de creștere a salariilor nu a fost însoțită și de modificarea obiectivelor și indicatorilor de performanță înscriși în fișa postului din structura organizatorică din care salariații fac parte și care ar fi trebuit stabiliți chiar în legătură cu atribuțiile suplimentare pentru care s-a primit indemnizația. În acest sens, contractul colectiv de muncă (…) prevede că <<Angajatorul stabilește anual obiective și/sau indicatori de performanță pe total unitate și/sau nivelul structurilor organizatorice, urmând ca salarizarea lunară să fie efectuată în funcție de gradul de realizare a acestora și de performanțele financiare ale unității>>”.

Iată valoarea indemnizațiilor și premiilor acordate în mod ilegal:

  • Diferență indemnizație CFP – 16.348 lei;
  • Indemnizație și premii UIP (unitatea de implementare a proiectului) – 151.494 lei;
  • Indemnizații procentuale – 24.653 lei;
  • Indemnizație 40% – 16.729 lei;
  • Indemnizație 35% – 5.139 lei;
  • Indemnizație în sumă fixă – 7.456 lei.

Reprezentanții Companiei Județene Apa Serv au venit cu obiecțiuni la aceste constatări ale auditorului, susținând că toate indemnizațiile și premiile au fost acordate cu respectarea legii.

„(…) ținând cont de faptul că Apa Serv NU se încadrează în excepțiile prevăzute de Legea bugetului, nu există vreo restrictție în ceea ce privește previziunea cheltueililor de natură salarială din cadrul bugetului propriu. Aceste sporuri/indemnizații s-au acordat cu respectarea încadrării în bvc aferent anului 2018, așa cum este menționat în cele două acte normative care reglementează modul de stabilire a acestor cheltuieli (…)”, au obiectat cei de la Apa Serv.

În același timp, inspectorii Camerei de Conturi au concluzionat că: „În mod concret, nu au fost aduse argumente suplimentare față de cele prezentate ăn timpul controlului, astfel că obiecțiunile de la acest punct nu pot fi considerate ca temeinice”.

 Premiați că au negociat contractul colectiv de muncă

În timpul verificărilor, auditorul a mai constatat că s-a propus aprobarea la plată a unui premiu pentru activitatea depusă la negocierea unui act adițional la contractul colectiv de muncă pe unitate. Astfel, fiecare membru titular din comisia de negociere a primit câte 2.000 de lei, în timp ce membrilor de rezervă li s-a plătit un premiu proporțional cu numărul de participări la ședințele de negiociere, propunerea fiind aprobată de directorul general.

„(…) deși, la cele 9 ședințe de negociere, care au avut loc în perioada iunie – septembrie 2018, un membru a participat la 5 ședințe, 2 membri titulari au participat la 7 ședințe, 7 membri – la 8 ședințe și doar 2 membri la toate cele 9 ședințe în care au avut loc negocieri, toți au primit aceeași sumă de bani, respectiv 2.000 de lei. Trei membri au primit câte 182 de lei, sumă netă pentru o ședință, aceștia participând la câte 2-3 ședințe fiecare. Valoarea abaterii este de 43.516 lei (brut), din care sumele nete sunt de 25.456 lei”, potrivit raportulul Camerei de Conturi Neamț.

Auditorul a mai arătat că munca suplimentară ocazionată de procesul de negociere trebuia plătită pentru efectuarea orelor suplimentare, conform Codului Muncii, și nu premiată.

N.R.

 

 

 

 

 

 

5 comments

  1. V.Vasile 18 februarie, 2021 at 09:08 Răspunde

    Daca a fost incalcata legea , banii sa fie recuperati iar cei care au dispus plata acestor bani destituiti sau in cel mai fericit caz, retrogradati ca pe lista de asteptare, insotitoare de bord mai sunt…..

  2. Alexandru 18 februarie, 2021 at 11:15 Răspunde

    Uite cine era Președinta de comisii de disciplina a Companiei Județene Apaserv. Au pus lupul paznic la oi.
    Bine ca pe cei cărora le lipsea o mufa de 5 lei, ii sancționa 3 luni iar dna Solomon ca a prăduit compania nu-i face nimeni nimic. Când stai sub biroul Directorului General, ai multe beneficii.

  3. Andrei Varga 18 februarie, 2021 at 16:19 Răspunde

    Se apropie iarna, angajații sunt tot mai nemulțumiți .
    Este cea mai proasta conducere din toate timpurile .
    Vor urma conflicte de muncă, o sa afle o țară întreagă ce jaf este acum .
    Sindicatele fierb, din clipa în clipa vine scadenta jignirilor aduse angajaților, a nepriceperii și neputinței manageriale cronice de care dau dovada .

  4. Giga 18 februarie, 2021 at 19:51 Răspunde

    Sa trăiască dna șefa de la Biroul de Resurse Umane care face numai nereguli. Si-a facut salariile numai după bunul plac și la aghiotantii din birou ca să nu o dea în primire. A fost singurul birou care a luat ore suplimentare în anul 2020, pe când muncitorii stau pe salarii de nimic. Este o bătaie de joc adusa tuturor angajaților. Nu se sesizeaza nimeni pana nu o sa iasă lumea în strada.

  5. Andrei Varga 18 februarie, 2021 at 21:34 Răspunde

    Pai madam e învățată de la Moldocor, pe vremea profesorului Pinalty( TM) aia câștigau toate lucrările de la apă, câștigau și dacă nu candidau !

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.