Acuzații grave la adresa personalului din centrul de dializă de la Piatra-Neamț: „Ne țin afară în frig, ca pe câini!”

1
789

Un pacient al Centrului de Dializă „Fresenius”, aflat în curtea Spitalului de Urgență din Piatra Neamț, aduce grave acuzații personalului unității medicale, reclamând modul în care sunt tratate persoanele care au nevoie de dializă.

Una dintre problemele indicate de bolnavul dializat, al cărui nume nu îl vom face public din motive evidente, este reprezentată de faptul că pacienții, care sunt aduși la clinică cu autospecialele înainte de începerea programului, sunt nevoiți să stea în frig câteva zeci de minute, până când se deschide clinica.

„Fac dializă lunea, miercurea și vinerea, ne aduc mașinile la 6.20 și ne dau drumul înăuntru, în clădire, pe la 7 fără 10, timp în care stăm în frig toți, la grămadă. Ne țin afară ca pe câini, iar noi imunitate nu avem. La ora 6.20 – 6.30, ne găsiți aici, pe unii bolnavi îi aduc mașinile lor, ale clinicii, alții vin cu mașinile personale. Dar sunt oameni, săracii, care vin de la Ceahlău, de la Grințieș, îi lasă afară, mașinile pleacă și ei rămân acolo până se gândește infirmiera, asistenta și știu eu mai cine să le dea drumul. Stăm om lângă om, în frig, până se deschide ușa. Eu cred că le este frică pentru că nu fac dezinfecție cum trebuie. Infirmierele sunt folosite în alte scopuri ziua. Eu nu mai văd infirmierele până plec. Văd una când trebuie să mă ajute să-mi scoată furtunele”, spune pacientul.

Bolnavul mai afirmă că centrul deține un vagon de triaj, însă nu este folosit, și că nu există salon de izolare, iar dacă o persoană este bolnavă de gripă, Covid-19 sau orice altă boală contagioasă, ea intră în contact cu ceilalți pacienți dializați, fiind băgată în același salon la grămadă. Pacientul a mai arătat că s-a întâmplat să primească mâncare stricată, iar că bolnavilor le este interzis să mănânce în timpul dializei, deși unii dintre ei suferă cumplit din această cauză.

„Ne-au dat mâncare stricată, am poze făcute. Au un vagon de triaj pe care îl țin încuiat, nu-l folosesc. La intrare în recepție ne țin ca pe oi, pentru că trebuie să dăm cardurile ca să le vizeze în fiecare zi, ușile sunt încuiate. La lift nu ai acces, pentru că funcționează pe bază de cartelă. Nu au un spațiu de izolare la intrare. Nu știu cum de le-au dat acreditare pentru că nu au un salon de izolare. Dacă o persoană este bolnavă de gripă, o bagă în salon cu toți ceilalți, pentru că nu mai este un salon de izolare. Ce fel de treabă este asta, eu nu-mi dau seama! A fost un spațiu acolo, cu un aparat, însă au băgat copilul cuiva, al unui șmecher, pe care îl ține de vreun an de zile ca să nu se îmbolnăvească de la ceilalți. Figuri! În mod normal, în centrele de dializă trebuie să fie un salon de izolare. Că dacă eu, de exemplu, am gripă sau, știu eu, o boală molipsitoare, mă bagă acolo, mă izolează. Aici, la noi, l-au băgat pe copilul ăla acolo și, gata, nu mai este salon de izolare. În alte părți nu este așa, bolnavul este respectat. La centrul de dializă din Oradea, când am fost, am intrat lejer, nu m-a întrebat nimeni de niciun card, și e aceeași firmă, nu se dezbrăcau ca să se schimbe în pijamale. Au râs de mine când au auzit. Aici e obligatoriu să ne dezbrăcăm, să ne îmbrăcăm în pijamale. Sunt bolnavi care abia se descalță, sunt chinuiți de tot frecușul ăsta. Cu toate că e privat, serviciile sunt plătite de stat. Pentru fiecare bolnav, la fiecare ședință, primește de la Casa de Sănătate 1.000 de lei. Eu fac trei ședințe pe săptămână, calculați, în patru săptămâni, câți bani primește firma numai în numele meu. Și la 300, câți suntem… Să vă mai spun ceva. Înainte ne dădea vitamina D3, acum au scos-o că e costisitoare. Ne dau câte un sandviș, dar nu ne mai lasă să mâncăm în timpul dializei, că e Covid, dar la grămadă ne poate ține! Sunt bolnavi care, dacă nu mănâncă un covrig în timpul dializei, nu-l mai scoți din dializă, îl scoate pe targă, așa că mănâncă pe furiș câte un biscuite. O ședință durează 4 ore. 10 oameni s-au îmbolnăvit de Covid și au ajuns la spital. Din ce cauză?”, a conchis pacientul nemulțumit.

De partea cealaltă, reprezentanții Centrului „Fresenius” afirmă că activitatea se desfășoară cu respectarea drepturilor pacientului și în condiții de siguranță, cu măsuri luate pentru evitarea răspândirii noului coronavirus – SARS-CoV-2. 

Atacul.ro a solicitat reprezentanților centrului de dializă un punct de vedere vizavi de problemele ridicate de pacientul dializat. În răspunsul primit, se arată că „în fața amenințării pandemice, Fresenius și-a mobilizat toate resursele umane și materiale disponibile, la nivel internațional și național, pentru a putea funcționa la întreaga capacitate, în condiții de siguranță pentru pacienți și personalul centrelor”.

De asemenea, se face precizarea că au fost luate măsuri pentru evitarea răspândirii virusului în centrele de dializă încă de la începutul lunii martie și că au fost aplicate cerințele care au fost comunicate de autoritățile competente.

În ceea ce privește acuzațiile punctuale ale pacientului dializat, echipa de comunicare a Fresenius NephroCare România a prezentat următorul punct de vedere: „Astfel, în legătură cu subiectele aduse în discuție, – în curtea centrului de dializă a fost instalat un container pentru triajul epidemiologic al pacienților, unde se verifică temperatura și starea generală. În condițiile meteorologice actuale, deși containerul este încălzit, triajul se face în zona de recepție, unde sunt trasate linii de ghidaj pentru distanțarea pacienților. Facem un apel către pacienți să respecte aceste reguli. Menționăm că la fiecare ședință de dializă, conform reglementărilor legislative, pacienții trebuie să valideze cardul de asigurat eliberat de CNAS. Având în vedere starea precară de sănătate a pacienților noștri, pentru motive de siguranță, pacienții circulă doar cu liftul, dar nu singuri, ci numai însoțiți de o infirmieră. Aceasta asigură deplasarea lor către saloane în ordine și cu respectarea numărului maxim de persoane admise în lift în condiții de pandemie. – în timpul tratamentului pacienții nu servesc masa pentru a nu își scoate masca, evitând astfel o eventuală contaminare, aceasta fiind o reglementare a forurilor internaționale și locale de Nefrologie. Pacienții primesc pachetul cu mâncare la plecarea din centrul de dializa. Referitor la mâncare, nu am avut reclamații de la pacienți; o mostră din fiecare masă este păstrată și analizată din punct de vedere calitativ și se transmite feedback furnizorului de catering. Tratamentul pacienților pozitivi se efectuează într-o tură de noapte, separată de alți pacienti, cu personal medical dedicat, care nu tratează și alți pacienți, cu respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii infecției. Pacienții contacți sunt tratați în saloane dedicate, cu personal dedicat și decalați în timp față de pacienții negativi, astfel încât să nu se intersecteze în zonele comune. Toți pacienții din centrul de dializă sunt testați PCR pentru SARS-CoV-2 la fiecare două săptămâni. Centrul de dializa beneficiază de un salon de izolare în care sunt tratați, la recomandarea medicului, pacienții care au status viral incert (aici ne referim de ex. la infecții cu virusuri hepatitice B, C, virus HIV, infecție TBC, etc). Precizăm că în fiecare salon de dializă, pe parcursul tratamentului se află cel puțin o asistentă medicală care supraveghează tratamentele – administrarea vitaminei D3 se face doar la indicația medicului în funcție de rezultatele analizelor de laborator. Aceasta se administrează în scop terapeutic doar pacienților care au nevoie de un astfel de tratament. – confirmăm că de la începutul pandemiei am avut pacienți pozitivi pentru SARS-CoV-2, care au fost abordați în conformitate cu protocoalele în vigoare și cu suportul DSP local Efortul suplimentar generat de COVID-19 (costuri suplimentare pentru transport, plata orelor suplimentare pentru tura de noapte a personalului medical, dotarea cu echipamente de protecție și dezinfectanți etc) este susținut integral de companie, care înțelege să-și asume responsabilități sociale extinse, în aceste momente în care sistemele de sănătate trec prin momente atât de grele. Pacienților noștri le transmitem că prioritatea companiei este starea lor de bine și că angajații noștri continuă să fie alături de ei, acționând cu mare angajament și făcând tot posibilul să asigure continuitatea îngrijirii lor ca și până acum. Faptul că avem pacienți în dializă de peste 20 de ani este o dovadă a calității activității centrului și vine în sprijinul afirmațiilor noastre. De asemenea, dorim să le transmitem un mesaj clar: acela de a fi responsabili și de a respecta măsurile generale de precauție și în afara centrului și pentru o lungă perioadă de acum înainte; pentru că marea majoritate a timpului și-o petrec în afara centrului de dializă, unde se pot infecta, iar ulterior pot contamina centrul, în ciuda tuturor măsurilor pe care le luăm”.

Daniel MURARU

1 comment

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.