Stadiul Autostrăzii Iași – Târgu-Mureș: „Se mimează progresul ca să nu țipe lumea”

4
345

Asociația „Moldova vrea autostradă” și deputatul Cătălin Drulă trag un nou semnal de alarmă în privința proiectului ce vizează autostrada care, dacă ar fi construită, ar facilita legăturile dintre Moldova și Transilvania. Reprezentanții asociației spun că studiul de fezabilitate pentru sectorul de drum, de 200 de kilometri, dintre Târgu-Neamț și Târgu-Mureș merge prost, pentru că acesta este un proiect nedorit. Mai degrabă, decidenții ar opta pentru o „trecere a Carpaților Orientali, printr-o combinație între A7 (sectorul Pașcani-Bacău-Adjud) și A13 (Bacău-Oituz-Brașov)”.

Societatea civilă din Moldova se declară extrem de îngrijorată vis-a-vis de seriozitatea și dorința materializării de trecere a Carpaților pe coridorul trans-european reprezentat de autostrada A8! (…) Considerăm că există premise care pun la îndoială INTENȚIA HOTĂRÂTĂ de a demara viitoare lucrări din cel mai necesar și așteptat tronson al coridorului Tg. Mureș-Iași”, sunt de părere reprezentanții Asociației „Moldova vrea autostradă”. (Opinia integrală a asociației, AICI)

În opinia lui Cătălin Drulă: „Se mimează progresul ca să nu țipe lumea, dar în sistem se știe că nu se va face. Este ceea ce am spus și eu de nenumărate ori în acești ani.

Pentru aducere aminte, stadiul actual este:

1) Sector Tg. Mureș-Tg. Neamț (~211 km) cel care traversează Carpații Orientali: din mai 2019 este în derulare o revizuire a studiului de fezabilitate care abia a ajuns ca progres la 55% progres

2) Sectorul Tg. Neamț-Iași-Ungheni: de-abia s-a lansat pe 1 septembrie 2020, licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectarea autostrăzii

Revenind la sectorul cel mai greu, Tg. Mureș-Tg. Neamț:

– deși stadiul fizic este 55%, stadiul financiar este doar 0,55%. Adică, deși prestatorul a lucrat în valoare de aprox. 10 milioane lei (valoare totală 17 milioane), nu au fost plătite decât câteva firimituri.

De ce? Pentru că așa sunt făcute contractele CNAIR pentru studii de fezabilitate – cu o singură plată grasă la final. Ce firmă și cine poate susține ani de zile (2-3 ani) costuri de zeci de milioane de lei așteptând plata la sfârșit? Rezultatul este că prestatorii lucrează prost și taie costuri pe cât pot, iar munca pe care o fac nu e de calitate.

O altă mare problemă cu acest proiect este că nu s-a lăsat în tema de proiectare libertatea de a optimiza din punct de vedere al costurilor traseul și soluțiile din studiul din 2010-2011 care poate fi considerat mai degrabă un studiu de prefezabilitate la nivelul de detaliu tehnic al soluțiilor (costul de altfel a fost de 10x mai mic, ceea ce dă o indicație asupra detaliului de investigare).

Motivul? <<Vine Curtea de Conturi și ne zice că am făcut degeaba studiul din 2011>>. Ceea ce nu e adevărat, e normal ca în investigarea și detalierea unui mega-proiect să fie niveluri succesive de detaliere și în orice mare proiect o parte din muncă o faci degeaba (într-un mare proiect se explorează piste și se abandonează, oricine a lucrat într-o activitate antreprenorială/startup etc, înțelege conceptul). Să consideri asta <<prejudiciu>> înseamnă să fii bătut în cap. O consecință a fixării soluțiilor din 2011 este că acestea sunt extrem de scumpe și de fapt nimeni din sistem nu crede că acest proiect A8 va fi făcut prea curând/vreodată. Eu am tot spus că ar trebui văzut dacă reducerea vitezei de proiectare și/sau execuția în primă fază half-profile _pe zonele grele montane_ nu ar crește fezabilitatea acestui proiect. Obții aproape același beneficiu, la un cost mult mai mic. Dacă Elveția și Germania/Bavaria au putut fi legate 30 de ani (până recent) printr-un tunel de 7km cu o bandă pe sens cu limită de 60km/h, putem și noi să ajustăm niște soluții exorbitante și să avem un drum modern cu mici limitări în zonele cele mai dificile. Dar așa se întâmplă când își bagă politicienii coada și se bat cu făcălețul în piept: de obicei în realitate nu se construiesc lucruri, dar e toata lumea happy că se promite și se glăsuiește măreț”.

CITEȘTE ȘI: 

Încă 7 ani pentru Autostrada Unirii

 

 

2020: Niciun kilometru de autostradă în Moldova. Promisiuni pentru la anu`

 

Autostrada Unirii, promisiuni la stadiu de studii. Până acum, SF-urile au „mâncat” milioane de euro

N.R.

4 comments

  1. FLORIN 6 octombrie, 2020 at 13:59 Răspunde

    Nu se face nimic pentru ca nu exista interes si nici bani.
    De ce nu sunt bani pentru infrastructura?Pentru ca sunt furati cu salariile colosale total nejustificate a celor din Justitie/Servicii/Administratie si pensiile speciale/serviciu absolut aberante care golesc anual bugetul tarii de miliarde de euro cu care se pot face sute de km de autostrada in FIECARE an.
    Lumea este proasta si lipsita de pretentii.Atat timp cat prostii se duc sa voteze,nu conteaza pe cine,toti sunt controlati de securisti, nu se va schimba nimic in aceasta tara.
    Vom avea parte numai de diversiuni pentru a-i pacali inca odata pe prosti sa voteze si sa mai valideze inca 5 ani statul securisto mafiot .
    Dupa votul pentru parlamentare se va stopa TOT.
    Securistii vor rasufla usurati ca si-au pastrat privilegiile si viata de lux pe care o duc.
    Prostii vor ramane prosti in continuare si vor plati taxe si impozite pentru a intretine acest sistem fanarioto-securist care stapaneste Romanica.

  2. Sfarma piatra 7 octombrie, 2020 at 07:17 Răspunde

    Dar ce ati crezut fratilor ca o sa votam ca fraierii dreapta care o sa faca pentru zona Moldovei fix cat a facut stanga. Adica un nimic mai mare. Ce mai face suceveanul Mandache patronul Spartan mai face valuri cu metrul simbolic de autostrada sau i-au spus copii mucles ca iti aratam cata evaxiune fiscala faci. Romanii trebuie sa inteleaga urgent dar urgent cateva lucruri: sa nu se mai fure intre ei ca idiotii; sa arunce peste granita corporatiile petrolului siderurgiei etc deoarece acestea nu au respectat absolut nimic din contractele de privatizare; protejarea capitalului autentic romanesc; oprirea instrainarii terenurilor agricole catre veneticii de orice fel; declansarea programului Romania pentru romani prin aducerea inapoi in tara a unui milion de muncitori romani cu tot cu familiile lor; Pare mult asa este dar nu este imposibil dar pentru asta trebuie ca toti sa tragem in aceeasi directie dragi romani.

  3. constantin 7 octombrie, 2020 at 08:56 Răspunde

    Chiar suntem atat de naivi sa mai credem in vorbaria specialistilor si asa zisii politicieni privind autostrada care sa scoata Moldova din izolare.Ardealul si-a atins tinta din totdeauna, sudul la fel noi moldovenii suntem atat de naivi incat toti de la putere ne mint.Toti fostii parlamentari, ministri etc.din Moldova cand au ajuns la butoane s-a imbogatit si el si neamurile lui.Nu au avut nici un interes sa sustina problemele majore ale comunitatii care i-au trimis la putere.De aceea acesti indivizi nu merita nici un respect sau buna ziua din partea noastra.Acum ca au averi si venituri nesimtite singura pedeapsa pe care o putem da este ignorarea si izolarea lor.

  4. Stefan 7 octombrie, 2020 at 09:38 Răspunde

    Aceasta autostrada nu se va face niciodata , atat din motive de incompetenta, cat si din alte cauze, unele externe!Se pare ca “partenerii strategici” nu prea vor sa avem o astfel de autostrada care ar inlesni prea mult accesul din est spre vest!Sigur, ii doare in cot ca o intrega regiune a Romaniei ramane in subdezvoltare!

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.