Au apărut noi alunecări de teren pe drumul Bicaz-Poiana Largului. Cele 60 de milioane de euro sunt insuficiente pentru rezolvarea problemelor

3
501

Dacă nemțenii cunosc, iar unii s-au plictisit deja, istoria lucrărilor de pe tronsonul DN 15, Bicaz – Poiana Largului, proiect demarat în luna 2019 și nefinalizat până în prezent, vizita de duminică de pe șantier a premierului Orban a transformat subiectul într-unul naţional. Așa au aflat toți românii de relația de cumătrie dintre Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, principalul artizan al acestui proiect de peste 300 de milioane de lei, și Gheorghe Vlasie, zis și Ginel, patronul firmei Aqua Parc SRL. Această firmă, în asociere cu societățile Mavgo Holding, controlată tot de Ginel, și Danlin XXL, execută lucrările de reabilitare de pe DN 15, tronsonul cuprins între barajul de la Bicaz și satul Poiana Largului, din comuna Poiana Teiului.

DRDP ne-a dat dreptate: noi alunecări de teren vor distruge drumul

Duminică, premierul Orban a purtat o discuție cu reprezentanții Direcției Regionale Drumuri și Poduri Iași într-unul dintre punctele de calamitate de pe DN 15, în apropierea comunei Hangu. Dialogul, la care au participat premierul, reprezentanții DRDP, deputatul Cozmanciuc, prefectul Lazăr, reprezentanți ai Aqua Parc SRL și mai mulți  specialiști, ar trebui transcris, prezentat și explicat nemțenilor, pentru că trebuie să înțeleagă lucrurile așa cum sunt în realitate. 

La Hangu, specialiștii au prezentat informații foarte importante despre acest proiect, despre când va fi finalizat și ce se va întâmpla după. Potrivit acestora, Aqua Parc și partenerii săi, Danlin XXL SRL și Mavgo Holding SRL, au încasat, până acum, 215 milioane de lei, din cei 302 de milioane de lei, cât costă lucrările.

Cei de la Drumuri naționale au afirmat că nu sunt probleme cu banii, fiind alocați alți 49 de milioane de lei. Reprezentantul constructorului a menționat că trebuie să li se plătească 50 de milioane de lei și că au promisiuni că îi vor primi, că lucrează în continuare și a dat asigurări că lucrările vor fi finalizate pe 1 noiembrie. Cei de la Drumuri au prezentat și motivul care a stat la baza opririi lucrărilor pentru o perioadă: lipsa proiectului, acesta fiind realizat în paralel cu lucrările, lucru nemaiauzit și nemaiîntâlnit până în prezent.

Ceea ce atacul.ro a spus în nenumărate rânduri este că firma Danlin XXL SRL și-a terminat partea de contract, reparând cele 17 puncte de calamitate de care a fost responsabilă, acestea fiind situate între barajul de la Bicaz și intersecția care duce spre fostul Motel Potoci. 

Din cele 73 de puncte de calamitate, supuse reabilitării, 56 sunt în sarcina Aqua Parc SRL și Mavgo Holding SRL, reprezentanții DRDP Iași afirmând că sunt terminate în proporție de 90%. Finalizarea lucrărilor la punctele de calamitate include și  aplicarea unui strat de asfalt pe porțiunile respective. 

Cel mai grav aspect este că au fost descoperite alte 37 de puncte de calamitate pe tronsonul Bicaz – Poiana Largului, ceea ce înseamnă că cele 302 milioane de lei nu vor rezolva problema alunecărilor de teren din zonă. Afirmațiile specialiștilor de la Drumurile naționale vin să confirme ceea ce atacul.ro a dezvăluit într-o ediție anterioară.

Pe de altă parte, reabilitarea celor 73 de puncte de calamitate nu va însemna finalizarea lucrărilor, pentru că asfaltarea întregului drumului înseamnă un contract separat.

DNA anchetează în ritm de melc

Procurorii anticorupție cercetează această investiție. Oamenii legii au ridicat toate documentele care au permis încadrarea acestor lucrări în categoria calamităților. Cum drumul respectiv este afectat de alunecări de teren de o perioadă îndelungată, situația de urgență invocată nu se potrivește cu ceea ce stipulează legea. De asemenea, există serioase suspiciuni cu privire la evaluarea lucrărilor, specialiștii cu care atacul.ro a discutat afirmând că ele au fost serios supravealuate. În medie, pentru reabilitarea unui punct de calamitate, CNAIR a plătit peste 4,1 milioane de lei. Dacă a fost sau nu prețul corect o vor stabili experții care vor evalua lucrarea. Însă, ținînd cont de lentoarea cu care anchetează procurorii DNA, este posibil ca ancheta să se întindă pe o lungă perioadă.

Până vor ajunge procurorii la o concluzie, nemțenii a căror părere este că „Ăștia au furat, dar au și făcut ceva!” se vor înmulți. Doar o trimitere în judecată, urmată de o condamnare a vinovaților, îi va obliga pe cetățeni să-și schimbe opinia.

DN 15, Bicaz-Poiana Largului, sacrificat pe altarul luptelor politice

Subiectul a fost, este şi va fi speculat din punct de vedere politic, iar până acum, a profitat din plin Ionel Arsene și oamenii săi. Pe fondul nemulțumirii locuitorilor din comunele situate de-a lungul drumului aflat în reabilitare și a nemțenilor în general, Arsene țipă din toți rărunchii că liberalii sunt de vină pentru că drumul nu este gata, deoarece ei au oprit finanțarea proiectului. Acuzațiile au prins, iar pe fondul lipsei reacțiilor liberalilor la momentul potrivit, cetățenii consideră că vinovat pentru ceea ce se întâmplă este guvernul PNL. Liberalii au dat dovadă de slăbiciune, fără un aparent temei; nu s-au apărat în fața acuzațiilor aruncate de Arsene în spațiul public, ca și cum și-ar fi dorit să nu-l supere, ceea ce a dus la apariția unor speculații.

Subiectul nu poate fi analizat corect fără a-l pune în contextul actual al alegerilor locale, ce vor fi urmate de alegerile parlamentare.

Parte din lupta politică dintre Ionel Arsene (PDS) și Mugur Cozmanciuc (PNL) s-a mutat pe DN 15. Arsene folosește subiectul în favoarea sa, având în spate un aliat puternic chiar în zona respectivă: Ginel, bun prieten și cumătru. Lucrările de reabilitare a punctelor de calamitate de pe tronsonul de drum sunt efectuate de firma lui Ginel. Nefinalizarea lucrărilor, în paralel cu acuzațiile lui Arsene, cum că „leprele galbene” sunt vinovate că drumul nu a fost reparat nici până în prezent, îl avantajează net pe candidatul PSD la Consiliul Județean Neamț. Cei care îl ascultă pe Arsene, îi dau și dreptate, însă afirmația este falsă.

Guvernul PNL nu a ținut cont că lucrările sunt vizate de o anchetă penală a DNA, ci a pompat continuu bani în firma Aqua Parc. Liberalii nu au spus că, aproape în fiecare lună, contul firmei lui Ginel era alimentat cu sume considerabile de la Ministerul Transporturilor.

Publicația atacul.ro a fost singura care a dezvăluit faptul că Aqua Parc SRL a primit, în ultimele luni, 50 de milioane de lei în contul acestui proiect. Lucrarea trebuia finalizată în 15 noiembrie 2019, întârzierea fiind de aproape un an.

Daniel MURARU

 

 

 

 

 

 

 

 

3 comments

  1. Despre fraieri, despre baieti smecheri 22 septembrie, 2020 at 14:41 Răspunde

    Cetatenii nemteni nu au luat-o pe cocoasa intr-atat de rau. Inca pot sa mai incaseze multe de acum incolo. Cum de nu s-a aratat prin zona drumarul Asaftei Ion, mana dreapta a lui Arsene Ionel? Probabil acum este ocupat cu promovarea candidatului Ciprian Enache sau cu vanzarea centralelor termice, marca Jipa. Numai sa se arate prin zona cu pricina si de indata treburile vor merge galop. In rest, treaba de mantuiala pe bani multi. Multi in buzunarele grupului de lucru de la CJ Neamt. Acum sint numai muschi si vitamine. Dau cei mai bun din ei. Pentru ciolan si voturi. Nemtenii sa mai astepte. Promisiuni.

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.