Demontarea cablurilor de troleibuz costă bugetul județului o avere

6
513

Istoria de zeci de ani a troleibuzului la Piatra-Neamț a luat sfârșit în septembrie 2019, de când niciun astfel de mijloc de transport nu a mai ieșit pe traseu. A urmat, fără niciun fel de consultare publică privind viitorul acestui tip de transport, decizia consilierilor județeni care a permis trecerea rețelei fir contract din domeniu public în domeniul privat, pentru a putea fi vândută. La mijloc este vorba despre zeci de tone de cablu din cupru și peste 2.000 de console din țeavă cu o lungime între 6 și 9 metri. Valoarea de inventar a bunurilor a rețelei care va fi scoasă din funcțiune, respectiv 42 de kilometri rețea aeriană fir contact cale dublă, este de 510.103 lei, adică mai puțin de jumătate față de cât plătește Consiliul Județean Neamț pentru dezafectarea ei.

Contractul pentru dezafectarea rețelei, care, în mod firesc, ar fi trebuit să fie încheiat în urma unei licitații, a fost atribuit companiei Drupo SA, firmă a Consiliului Județean Neamț, la un preț considerat de mulți prea piperat. Valoarea totală a contractului, încheiat în data de 28 aprilie, cu o durată de 180 de zile, este de 1.089.597 lei, fără TVA. De acești bani, Drupo SA va efectua serviciile de dezafectare a rețelei electrice aeriene de troleibuz, cale dublă-fir contact. Valoarea contractului (1.296.620 lei, cu tot cu TVA) este mai mare decât ceea ce va recupera Consiliul Județean Neamț din vânzarea cablurilor uzate din cupru, plus peste 2.000 de console.

Cele 60 de tone de cupru nu vor fi vândute cu mai mult de 1.000.000 de lei, iar pe console CJ-ul nu va lua mai mult de 200.000 de lei. Adunat, înseamnă mai puțin decât costurile pentru dezafectarea rețelei. Este greu de înțeles de ce Consiliul Județean Neamț a agreat varianta încredințării directe a acestui contract celor de la Drupo SA, în condițiile în care cel puțin parte de lucrări sunt efectuate de o firmă privată în subantrepriză. Sunt voci care afirmă că, în cazul organizării unei licitații, costurile cu dezafectarea rețelei ar fi fost mult mai mici, chiar mai puțin de jumătate.

„Cred că ar fi fost societăți care ar fi dezafectat rețeaua de troleibuz și cu 500.000 de lei. Poate și mai puțin, însă nu avem cum să știm exact atâta timp cât nu s-a organizat o licitație. La peste 1 milion de lei contractul pentru a da jos firele, e greu de crezut că din vânzarea cablurilor și a consolelor vor recupera cheltuiala cu dezafectarea rețelei”, a declarat administratorul unei firme.

S-a ajuns în acest punct după ce cei 25 de consilieri județeni, prezenți la ședința din 10 ianuarie, au votat în câteva secunde pentru trecerea rețelei fir contract din domeniul public în cel privat, ca să poată fi vândută. Proiectul a fost introdus pe ordinea de zi pe ultima sută de metri, fără ca vreun consilier de la putere sau opoziție să reacționeze. Aleșii au primit proiectul, care a pus cruce transportului electric pe cablu din Piatra-Neamț și din câteva localități învecinate, cu 40 de minute înainte de ședință, iar cu toate acestea au votat ca rețeaua electrică să intre în domeniul public pentru a putea fi vândută. Inițiatorul proiectului a fost Ionel Arsene care, la debutul ședinței, a declarat senin că ordinea de zi a fost suplimentată, proiectul fiind trimis în timp util pentru a fi analizat și dezbătut în comisiile de specialitate.

Imediat după votul consilierilor județeni, reprezentanții Direcției de Management a CJ-ului, compartiment condus de Veronica Vasiliu, unul dintre oamenii de încredere ai lui Arsene și ai lui Dan Vasile Constantin, au pornit în căutarea unei firme care să dezafecteze rețeaua. Și au ales Drupo, compania județeană.

Rămâne de văzut ce variantă de vânzare va alege Consiliul Județean Neamț pentru rețeaua dezafectată (cupru, console etc), adică dacă va alege cumpărătorul, așa cum ar fi firesc, printr-o licitație anunțată din timp în mod direct.

La finele anului 2016, la o sindrofie, un politician PSD  a deschis subiectul Troliebuzul, afirmând că firele din cupru vor fi vândute în Republica Moldova, o țară unde cuprul este la căutare și se vinde bine. Așadar, de atunci știau unii ce urma să se întâmple cu transportul electric pe cablu din Piatra Neamț și din câteva localități învecinate. Dacă alte orașe importante din țară, cum ar fi Cluj-Napoca, au ales să înnoiască parcul de troleibuze, mizând, în continuare, pe acest tip de transport electric, la Piatra-Neamț lucrurile au stat altfel. Se vorbește despre achiziționarea unor autobuze electrice. Deocamdată, sunt doar vorbe.

Daniel MURARU

 

6 comments

    • Alina 15 iulie, 2020 at 22:07 Răspunde

      Trebuie ajutati cumva sa ajunga in puscarie. Dar nu cu lehaiala pe la colturi. Se vorbeste doar pe ascuns sau pe sant. Putini dintre noi au avut curajul sa-i infrunte. Concret. Lehaitul pe sant ne-a adus in situatia de astazi. Ne vom destepta vreodata? Sau vom trai toata viata din resturile de paine aruncate de Arsene sau de Asaftei, cind inchide terasa de la Hanul Ancutei?

  1. Un cititor 16 iulie, 2020 at 08:30 Răspunde

    Nu-i afacere care sa fie curata. Toți vor castig imediat și nemuncit. Biznisul asta a cui mai e? Cine tine buzunarele deschise? Politie, parchet, instanta duca-se dracului că nu mai e nici o nevoie. Ati lasat hotii să-și facă de cap de am ajuns că furtul sa fie considerat fapta buna, onorabila. Sictir!

  2. Stefan 16 iulie, 2020 at 14:19 Răspunde

    Probabil, Drupo a subcontractat lucrarea catre clientii politici ai sefilor din CJ.Pentru o astfel de lucrare nu trebuia platit nimic, era suficient sa i se dea executantului materialele rezultate din dezafectare.

  3. Vasile 16 iulie, 2020 at 19:38 Răspunde

    De ce s a luat decizia pentru dezafectarea rețelei de troleibuz fara dezbatere publică. Pe cine de deranjează rețeaua existenta? Este un mijloc eficient si nepoluant folosit si dezvoltat in foarte multe localități din Europa. Dacă acum nu sunt fonduri pentru achiziționarea de noi troleibuze rețeaua electrică nu trebuie dezafectate. Sunt doar interese de grup pentru vânzarea celor 60 tone de cupru?

  4. Varga Szandor Andrasz 17 iulie, 2020 at 16:08 Răspunde

    Intuiesc doua explicații aici .E si interes pentru cupru si metalul bridelor si brațelor de susținere fir contact, cat si interes din partea patronilor de cotețe pe roți, denumite pompos microbuze, de a lichida un potențial concurent .

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.