CUM SE JOACĂ ȚONȚOROIUL PE BANI PUBLICI LA TROLEIBUZUL SA. DOUĂ AUTOMATE DE BILETE LA PREȚ DE GARSONIERĂ
Înconjurată de șacali politici care nu ratează niciodată ocazia să se sfâșie între ei atunci când vine vorba de apărarea intereselor de grup, compania județeană Troleibuzul SA Neamț, principalul operator în domeniul transportului de persoane din județ, a fost condusă mai mereu după reguli impuse de cei care au deținut vremelnic puterea politică. Despre presiunile care s-au făcut asupra celor care au condus această companie se vorbește, însă numai în șoaptă și pe la colțuri. Așa cum se discută și de afacerile mai puțin curate ale celor care au condus destinele acestei societăți. Nu este greu de ghicit de ce compania Troleibuzul SA îi atrage ca un magnet pe cei care vor să facă bani și de ce bătălia pentru un loc în AGA sau în CA este, de cele mai multe ori, dură. Și asta pentru că vorbim de o companie județeană în care anual se pompează sume de ordinul milioanelor de lei, cu titlu de subvenție. Așadar, fiind vorba de bani de la buget este de înțeles interesul afaceriștilor, din Neamț sau de aiurea, atunci când vine vorba de Troleibuzul. Nu a fost mandat al vreunui director fără să nu existe discuții cu privire la modul în care s-au cheltuit banii societății. De cele mai multe ori s-a vorbit de licitații trunchiate, achiziții și tot felul de contracte păguboase pentru companie. De răspuns nu a răspuns nimeni niciodată, așa cum precizam și într-un articol anterior, în sensul că dosarele penale instrumentate de către polițiști privind presupuse fapte comise de unii sau de alții care au avut funcții pe la Troleibuzul, au fost clasate. Una dintre cele mai răsunătoare afaceri este cea privind achiziția unor automate de bilete pentru care Troleibuzul SA a plătit bani grei. Concret, un automat de eliberare a biletelor a costat cât jumătate din prețul unei garsoniere într-o zonă acceptabilă a orașului, la acea vreme, respectiv noiembrie 2006.
Afacere cu iz de șmecherie
Unul dintre „biznisurile” derulate la Troleibuzul a fost cel cu privire la achiziția a 11 automate de distribuit bilete. Este vorba de acele aparate galbene, amplasate o vreme în diverse locuri din orașul Piatra Neamț, care eliberau bilete contracost. Investiția nu a fost una agreată de cetățeni, în principal din cauză că distribuitoarele se defectau destul de des. Bineînțeles că la baza deciziei de achiziționare a respectivelor aparate a stat o decizie AGA din august 2005, când s-a aprobat Programul de restructurare al societății, program ce prevedea înlocuirea sistemului de taxare cu altul, și anume sisteme de distribuție și validare a biletelor în troleibuze și disponibilizarea taxatoarelor. Pompos, cei de la Troleibuzul afirmă că aparatele au fost utile, pentru că: „s-au sensibilizat călătorii cu noile metode folosite în desfășurarea activității de transport public, având un rol important în emanciparea societăți; s-au oferit clienților servicii conform standardelor de calitate; softul utilizat ne furniza informații privind numărul total al călătorilor de bilete, numărul călătorilor la o anumită oră din programul de transport și gradul de aglomerare din mijloacele de transport etc”.
Numai că pietrenii nu au avut noroc să se bucure de aceste automate de bilete mai mult de cinci ani. De ce? Pentru că au fost date la casat, deoarece aveau serioase probleme tehnice, schimbarea softului fiind costisitoare. „Automatele de bilete au funcționat până în anul 2011, când din motive tehnice au fost demontate și depozitate în magazia societății. Repararea acestora și înlocuirea softului de funcționare erau prea costisitoare, fiind apropiate de valoarea de inventar”, spun cei de la Troleibuzul. Tot în cursul anului 2011, cei de la ADI Urbtrans au solicitat ca biletele sa fie vândute de șoferi pe motiv că erau probleme privind funcționarea automatelor de bilete. În iulie 2013, AGA de la Troleibuzul a aprobat casarea celor 11 aparate de eliberat bilete. Și asta a fost! Așadar, o investiție de 270.656 lei, la nivelul anului 2006, nu a rezistat nici 5 ani, iar aparatele cumpărate au fost casate, revenindu-se la vechiul sistem, respectiv vânzarea biletelor în mijloacele de transport.
O firmă acceptată, alta descalificată
În ceea ce privește achiziționarea celor 11 automate de bilete, trebuie spus că în noiembrie 2006 a fost organizata o licitație în acest sens. Și-au prezentat ofertele două firme: SC Smart Electronic București și SC Alien Concept SRL Oradea. Oferta primei societăți a fost declarată neconformă și a fost descalificată. În aceste condiții, câștigătoare a fost declarată oferta firmei din Oradea care a livrat catre Troleibuzul SA cele 11 aparate de bilete la prețul total de 270.656 lei, din care TVA 43.214 lei. Bineînțeles că în contractual încheiat furnizorului i-au fost impuse si obligații. Interesant este că perioada de garanție a aparatelor a fost stabilită la 12 luni, în condițiile în care aparatele erau noi. Curioși, am încercat să aflăm ce s-a întâmplat cu oferta firmei care a fost respinsă. Am reușit să-l găsim pe Sorin Jidovu, administrator și acționar unic al firmei Smart Electronic București. Acesta a precizat că în perioada respectivă societatea, care are ca principal obiect de activitate fabricarea calculatoarelor si a echipamentelor periferice, era înființată de doi ani. „A trecut mult de atunci și nu-mi mai amintesc foarte bine de ce am fost descalificați la licitația de la Troleibuzul. Știu că eram la început și am încercat să intrăm pe această piață, însă nu am reușit”, a spus Jidovu. Acesta a recunoscut că societatea pe care o conduce nu a vândut nici un automat de bilete în toată activitatea sa de peste 12 ani. Jidovu spune că a auzit de firma Alien Concept SRL, însă nu-i cunoaște pe acționarii acesteia. Așadar, afacerea a costat 270.656 lei cu tot cu TVA. Un calcul simplu arată că pentru un aparat s-a plătit 24.605 lei. La un curs de 3,5113 lei pentru un euro, la nivelul lunii noiembrie 2006, rezultă că pentru un astfel dispozitivde Troleibuzul a cheltuit 7.007 euro. Cu dublul acestei sume, în noiembrie 2006, în Piatra Neamț puteai să-ți cumperi o garsonieră într-o zonă bunuță. Ar mai trebui spus că aceeași firmă din Oradea a vândut aparate similare și altor companii din Târgu Jiu, Oradea, Ploiești, însă prețurile au fost sensibil mai mici. De exemplu, SC Transport Călători Express SA Ploiești, companie aflată în subordinea Consiliului Local Ploiești, a cumpărat nu cu mult timp în urmă 30 de automate de bilete pentru care a plătit aproximativ 3.500 euro/bucată. Adică jumătate din prețul pe care Troleibuzul l-a achitat pentru un aparat. Și dacă ne uităm în fotografiile de mai jos parcă mari diferențe, în afară de preț, nu există între cele două aparate.(D.MURARU)
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.