Patru oferte pentru realizarea Autostrăzii Târgu Neamț-Iași prin parteneriat public-privat. PPP-ul pentru Autostrada Ploiești-Brașov a picat

1
871

Reprezentanții Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP), instituție care a organizat licitația pentru găsirea investitorului dispus să construiască tronsonul din Autostrada A8, cu o  lungime de 68 de kilometri, Târgu Neamț – Iași, afirmă că sunt patru investitori interesați de acest contract. Termenul limită de depunere a ofertelor s-a încheiat ieri, 5 august, la ora 11, după ce, inițial, acesta fusese stabilit pentru data de 5 iulie, iar în urmă cu puțin timp un reprezentant al instituției a confirmat pentru atacul.ro existența celor patru oferte. Oficialul CNSP a refuzat să precizeze și care sunt investitorii interesați de acest contract, precizând să identitate acestora urmează să fie făcută publică pe platforma online de achiziții publice. Faptul că există patru investitori interesați să construiască acest „ciot” al Autostrăzii „Moldova” nu înseamnă și că proiectul va fi finalizat. Mărturie, în acest sens, stă eșecul Autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov pe care Guvernul a vrut să o construiască tot în parteneriat public-privat. Au fost tot patru oferte și aici, ca în final să rămână în cursă o asociere dintre două firme din China și Turcia. Negocierile nu au fost finalizate, premierul Dăncilă declarând că proiectul a fost scos din procedura de parteneriat public-privat. Soluția găsită a fost aceea ca autostrada să fie declarată, în ședința CSAT din 30 iulie, de importanță națională, situație care ar permite începerea construcției din fonduri guvernamentale. În aceeași ședință CSAT, președintele Johannis a propus ca și Autostrada Moldova să fie declarată de interes național. Așadar, așa stând lucrurile, este foarte probabil să se renunțe foarte rapid la ideea construirii autostrazii Târgu Neamț-Iași prin parteneriat public-privat.

1 miliard de euro pentru 68 de kilometru de autostradă

Comisia Națională de Strategie și Prognoză a lansat , la sfârșitul lunii mai, licitația pentru atribuirea contractului de realizare a Autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi prin parteneriat public- privat. Valoarea totală estimată a contractului este de 4.764.860.100 lei, fără TVA, adică aproximativ un miliard de euro. CNSP a publicat, la finele anului trecut, studiul de fundamentare pentru realizarea, în parteneriat public privat a autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi. Conform documentului, autostrada va costa 1,2 miliarde de euro, cu TVA inclus, şi ar trebui să fie finalizată în 4 ani. În cazul în care lucrările vor fi terminate în avans, constructorul va fi premiat cu 80 de milioane de euro, iar în cazul în care va întâriza finalizarea autostrăzii va fi amendat cu 80 de milioane de euro. Contractul ar urma să se deruleze pe o perioadă de 30 de ani, primii patru ani fiind pentru închidere financiară, proiectare şi execuţie, iar următorii 26 ani pentru operare. Aportul, în numerar, la capitalul societăţii de proiect al partenerului public constă în maximum 25% din valoarea totală a investiţiei. Autorii studiului propun o participare a partenerului public, adică a statului român, cu minim 15%. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Autostrada Târgu Neamţ – Iași se desfăşoară numai pe teritoriul judeţului Iaşi și are o lungime de 61 km, la care se adaugă 7 bretele de legătură. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km. Dacă autostrada va fi construită, cei care o vor utiliza vor achita o taxă în funcție de distanța parcursă. Pentru un autoturism, taxa pentru 100 km de autostradă parcurși va fi de 7,5 euro, cu TVA inclus. Pentru un vehicul din categoria LGV se va plăti, pentru fiecare 100 km autostrada 8,8 euro, fără TVA, iar pentru un HGV și un Bus – 12,6 euro, fără TVA.

Daniel MURARU

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

1 comment

  1. Stefan 7 august, 2019 at 10:12 Răspunde

    Aceasta portiune (Targu Neamt – Iasi) nu este o prioritate!Daca se dorea rezolvarea problemei, ar fi trebuit aborda tronsonul Targu-Neamt- Targu Mures!Asa, se vor cheltui niste bani degeaba, nimeni nu va plati 5 euro ca sa mearga 70 de kilometri de la Tg Neamt la Iasi!

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.