Afectat serios de alunecări de teren, drumul spre Lacu Roșu rămâne nereparat. Ce scuză are administratorul șoselei

0
1798

Drumul național DN 12C, porțiunea aflată pe raza județului Neamț, afectat serios de alunecările de teren produse în urma precipitațiilor puternice de la finalul lunii mai, va mai rămâne în aceeași stare, adică deteriorat, o perioadă.

Situație de urgență tratată la diverse

În acest context, restricția privind limita de tonaj, de 13 tone, pe acel tronson este menținută. Bineînțeles, trebuie avută în vedere și siguranța traficului rutier, mai ales că într-unul dintre punctele calamitate, situat într-o curbă fără vizibilitate, se circulă pe un singur fir, semaforizat.

Alunecarea de teren, de lângă fostul tunel de la Lacu Roșu, produce fiori celor care traversează zona, pentru că drumul, supus  unui trafic intens, mai are puțin și o ia la vale. Situația nu este deloc simplă, mai ales că nu sunt singurele probleme grave identificate pe această șosea. Deși vorbim despre o situație de urgență, administratorul drumului așteaptă finanțare, în acest caz. Reprezentanții Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași sunt în curs de obținerea finanțării, așa cum ne-au declarat: „În ceea ce privește alunecările de teren de pe DN 12 C, DRDP Iași este în curs de obținere a finanțării din partea CNAIR SA, pentru punerea în siguranță a corpului drumului. După asigurarea finanțării, prin suplimentarea Planului Anual de Achiziții Publice de către CNAIR SA, DRDP Iași va putea avansa un cost al lucrărilor de remediere și va demara procedura de achiziție a acestora”.

Sunt bani, dar nu pentru probleme grave

Nu sunt bani, nu sunt termene impuse, așa că nu se știe când va fi reparat drumul, deși se putea interveni în regim de urgență, în cazul de față. Mai ales că, așa cum a arătat, la CNAIR banii nu sunt o problemă A investit peste 4,6 milioane de lei pentru a turna un strat subțire de asfalt pe 23,1 de kilometri din DN 15, între Bicaz și Piatra-Neamț.  Șoseaua, așa cum atacul.ro a arătat, era într-o stare bună și nu avea nevoie neapărat de acest strat subțire de asfalt. Indicat ar fi fost ca administratorul să folosească acești bani pentru problemele adevărate de pe șoselele patriei, precum repararea drumurilor afectate de alunecările de teren de pe ruta Bicaz Chei – Lacu Roșu sau de pe tronsonul Bicaz – Poiana Teiului, ori pentru repararea podurilor și a parapetelor. Dar altele au fost prioritățile.

Mai trebuie spus că cele două tronsoane sunt vitale pentru legătura dintre Moldova și Transilvania și ar trebui să li se acorde atenția cuvenită.

„Alunecări active ce pun în pericol stabilitatea carosabilului”

Despre cât de grave sunt problemele apărute pe DN 12C s-a vorbit și într-o ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Neamț, când a fost instituită și restricția de tonaj.

„Traficul rutier pe DN 12C, drumul care traversează spectaculoasa zonă a Cheilor Bicazului, este serios amenințat de alunecări de teren și de riscul căderii unor blocuri de stâncă. Situația a fost semnalată de autoritățile locale și confirmată în data de 22 mai de comisii mixte constituite de Prefectura județului Neamț, care s-au deplasat în zonă pentru evaluare. Două sectoare de drum sunt în prezent afectate de alunecări active ce pun în pericol stabilitatea carosabilului. Primul punct critic se află la kilometrul 33+940 – 33+960, unde zidul de sprijin s-a prăbușit în albia râului Bicaz. Parapetul din piatră s-a înclinat, formând o cavernă în acostament, iar carosabilul s-a tasat pe o lungime de aproximativ 20 de metri și o lățime de 4 metri. Al doilea punct vulnerabil este situat la kilometrul 34+345 – 34+366. Aici, scurgerile de apă cu debit ridicat au dislocat elementele structurale, iar parapetul din beton a fost împins spre exterior, generând o cavernă de peste 21 de metri și tasări vizibile ale drumului. În plus, autoritățile locale din comuna Bicaz Chei au transmis o sesizare privind riscul prăbușirii unei mase de stâncă din zona cunoscută sub denumirea „Piatra Panțirului”. Aceasta se află direct deasupra drumului național, iar stâncile instabile pot ceda în orice moment, punând în pericol siguranța circulației rutiere și pietonale. (…) Al doilea punct vulnerabil este situat la kilometrul 34+345 – 34+366. Aici, scurgerile de apă cu debit ridicat au dislocat elementele structurale, iar parapetul din beton a fost împins spre exterior, generând o cavernă de peste 21 de metri și tasări vizibile ale drumului (…)”, se arată într-un comunicat de presă emis de autorități după ședința CJSU Neamț, de la sfârșitul lunii mai.

Până la finanțarea mult-așteptată, transportatorii vor pierde sume importante și timp prețios, din cauza rutelor ocolitoare pe care sunt obligați să le folosească, iar cei care se vor avânta pe acest traseu ar trebui să fie înștiințați cu ce pericole se confruntă.

N.R.

Citește și:

Covorul subțire de asfalt așternut pe drumul Bicaz – Piatra Neamț a costat o avere. Parapetele și podurile, în stare deplorabilă

 

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.