Troleibuzul SA a plătit șoferilor sporuri pentru ore suplimentare de peste 2,36 de milioane de lei. Primeau și câte 2 sporuri de 100% din salariul de bază fiecare
Verificările inspectorilor fiscali la societatea Consiliului Județean Neamț – Troleibuzul SA, finalizate în această lună, au relevat o serie de ilegalități și în privința angajaților, cu consecințe grave atât asupra călătorilor, cât și asupra societății.
Peste 48 de ore/săptămână
Autoritățile au descoperit, verificând statele de plată, că, în anul 2024, conducătorii auto de transport persoane efectuau ore suplimentare peste reglementările legale, fapt care a contravenit contractului colectiv de muncă, valabil pentru perioada 2024 – 2026, care stipula că „durata legală a timpului de muncă nu poate depăși 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare”. Programul de lucru era de 8 ore/zi, 5 zile/săptămână, 40 de ore/săptămână, iar cele 8 ore, de până la 48 de ore/săptămână, constituiau timpul de muncă suplimentar.
Munca suplimentară a devenit o regulă
Însă, la Troleibuzul SA, depășirea programului legal de muncă, inclusiv a orelor suplimentare, de 48 de ore, a devenit o regulă.
Inspectorii au constatat că, spre exemplu, un conducător auto avea depășit numărul maxim de ore lucrate (48 de ore/săptămână, maximum) cu între 3 și 20 de ore/lună. Alții aveau depășiri chiar și de 100 de ore.
Deși contractul colectiv de muncă prevedea că munca suplimentară se compensează cu zile libere, acest lucru s-a întâmplat foarte rar, deoarece conducătorii auto voiau sporul la salariul de bază, de 100%, corespunzător duratei muncii suplimentare, prevăzut, la fel, de același document.
A plouat cu … sporuri
Așadar, Troleibuzul SA a ajuns, anul trecut, să plătească ore suplimentare salariaților de peste 1,11 milione de lei, la care a fost adăugat și sporul pentru sâmbete, duminici și sărbătorile legale, în valoare de peste 1,25 de milioane de lei, în total peste 2,36 de milioane de lei.
Autoritățile fiscale au constatat că practicile ilegale și nesănătoase ale conducerii Troleibuzul SA au determinat creșterea considerabilă a fondului de salarii, o dată prin plata orelor suplimentare cu un spor de 100%, iar a doua oară prin acordarea sporului de 100%, în mometul în care orele suplimentare au fost efectuate în zile de repaus, în sărbători legale ori religioase.
Mai mult, munca suplimentară prestată de șoferi peste programul de lucru normal a pus în pericol siguranța călătorilor, crescând riscul unor accidente rutiere, iar plata unor despăgubiri ar fi avut un impact negativ asupra situației financiare a companiei.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.