Țeapă în magazine. Comercianții, obligați să informeze consumatorii

0
1834

Fenomenul Shrinkflation, modificarea gramajului produselor fără a opera și reduceri ale prețurilor, a cuprins  întregul comerț, de la micile la marile magazine, toți comercianții vând mărfuri la prețuri cu mult mai mari prin scăderea gramajului.

Deși, în luna octombrie a anului trecut, a intrat în vigoare Ordinul ANPC 539/2024 privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate al căror volum sau a căror greutate a scăzut, care obligă comercianții să informeze consumatorii, prin intermediul unei plachete, timp de 30 de zile, cu privire la scăderea gramajului, aceștia funcționează pe lângă lege.

În niciun magazin dintre cele mai cunoscute și mai căutate, nu există o așemenea plachetă, care să înștiințeze consumatorii despre scăderea gramajului, cu menținerea prețurilor produselor.

Ordinul ANPC prevede că cetățenii trebuie informați cu privire la faptul că: „Produsul a fost modificat sub aspectul volumului sau greutăţii chiar în condiţiile existenţei aceluiaşi preţ de vânzare. Informarea va fi făcută în acelaşi câmp vizual într-o formă vizibilă şi lizibilă prin folosirea de către operatorii economici a mesajului din placheta prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Obligaţia de informare se aplică pe o perioadă de cel puţin 30 de zile de la data punerii în vânzare, la raft, a produsului cu volum sau greutate redusă”.

Capcana întinsă de comercianți

O astfel de plachetă ar trebui să aibă aproape fiecare raft din fiecare magazin, pentru a înștiința consumatorii că produsele au fost diminuate, dar prețurile au rămas aceleași, deoarece foarte multe produse dintre cele mai diverse întind această capcană consumatorilor. 

Spre exemplu, gramajul untului, același sortiment, a scăzut de la 250 gr la 200 gr, ulterior la 170 gr, dar prețul nu a fost diminuat în raport cu gramajul.

O situație similară o întâlnim la paste, cărora gramajul le-a fost a scăzut la 400 de gr, dar prețul este menținut la cel practicat pentru 500 gr, ori la zahăr, pentru care consumatorii plătesc prețul întreg pentru 800 – 900 de gr în loc de 1 kg, sau la orez, la care 900 de gr costă cât un kg. 

Anumite sortimente de ciocolată au ajuns să cântărească 70 gr în loc de 100 gr, ori de la 300 gr gramajul a fost redus  la 270 sau la 250 gr, dar prețurile nu au fost reduse. La fel și în cazul detergentului pudră, care este vândut în saci de 9,75 kg în loc de 10 kg, ori lichid, care a ajuns la 400 de litri în loc de 5 litri, dar la un preț chiar mai mare. Și acestea sunt numai câteva dintre miile de produse supuse acestei practici înșelătoare.

În aceste condiții, consumatorii sunt singurii care își pot apăra interesele, dând dovadă de vigilență atunci când merg la cumpărături.

(Sursa foto: romanialibera.ro)

N.R.

 

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.