Fiscul dezminte! Statul nu percepe taxe pe banii din bănci și nu lasă cetățenii fără electricitate și gaze
ANAF dezminte categoric informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora, „începând cu 2025, ANAF va percepe 10% din banii aflați în conturile bancare ale contribuabililor”.
Conform legislației în vigoare, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se datorează pentru veniturile din investiții, cum ar fi dobânzile obținute din economiile bancare, dividendele, câștigurile de pe piața de capital, etc., dacă prin cumulare cu alte categorii de venituri (e.g. venituri din drepturi de proprietate intelectuală, agricultură, alte surse) se depăşeşte pragul anual de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe ţară.
Contribuția de 10% se datorează la o bază anuală de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe țară, în funcţie de nivelul cumulat al veniturilor, respectiv de încadrarea venitului cumulat în cele trei intervale. De exemplu, dacă veniturile din dobânzi reprezintă singura sursă de venituri a contribuabilului în anul 2024, iar aceasta se ridică la 25.000 lei anual, CASS datorată este de 1.980 lei (3.300 lei x 6 x 10% = 19.800 lei x 10%) sau dacă veniturile din dobânzi se ridică la nivelul de 45.000 lei anual, CASS datorată este de 3.960 lei (3.300 lei x 12 x 10% = 39.600 lei x 10%).
Atenție! Este important de subliniat că nu se percep contribuții pentru sumele existente în conturile bancare, ci doar pentru dobânzile generate de aceste sume, dacă veniturile totale din investiții depășesc plafonul legal.
Regimul actual de plată a CASS pentru veniturile din investiții (inclusiv dobânzi) este instituit din anul 2018.
Persoanele fizice NU au nicio obligație de a descărca facturi
Totodată, ANAF dezminte categoric informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora „implementarea sistemului e-Factura de la 1 ianuarie 2025 riscă să lase milioane de români fără energie şi gaze naturale / Doar 1,6 milioane de persoane au conturi în Spaţiul Privat Virtual”.
Persoanele fizice NU au nicio obligație de a descărca facturi și nici de a accesa Spațiul Privat Virtual (SPV) în urma implementării sistemului e-Factura, această responsabilitate revenind exclusiv operatorilor economici emițători.
Potrivit art. 101 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, în relația B2C, furnizorii/prestatorii sunt obligați să transmită facturile emise către destinatari conformprevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Concret, furnizorii vor transmite în continuare facturile emise către destinatari, în cadrul unei relații B2C, în conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal, respectiv pe suport hârtie sau orice alt suport, inclusiv electronic, având, totodată, obligația de a transmite respectivele facturi și în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
Această obligație a operatorilor economici de transmitere a facturilor în sistem are, astfel, doar rolul de raportare, nu de transmitere către clienți prin intermediul sistemului, și, în consecință, nu impactează persoanele fizice beneficiare.
În concluzie, modalitatea de transmitere a facturilor emise în relația B2C nu se modifică, elementul de noutate fiind raportarea în sistemul național privind factura electronică RO eFactura a acestora de către emitenți.
ANAF recomandă contribuabililor să se informeze exclusiv din surse oficiale, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite.
Pentru informații fiscale cu caracter general contribuabilii pot apela Call Center la numărul 031.40.39.160.
N.R.
⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.