„Cine stinge lumina?”

1
2800

Am amintit în treacăt despre demisii, tocmai pentru că aveam certe despre numeroși colegi care își înnoiesc periodic rapoartele de pensionare, în speranța că politicienii nu vor schimba totuși condițiile privind pensionarea. Acum, mi-am propus să ating problema viitoarelor demisii, pentru că unii le cred doar vorbe goale, aruncate la nervi și că, în definitiv, nu au unde pleca polițiștii.

Îmi zicea, recent, un experimentat judiciarist, devenind om ce duce în spate o întreagă structură, că nu mai vede la mulți dintre tineri o pasiune mai mare decât interesul financiar. S-a schimbat generația și odată cu ea mentalitatea, atitudinea față de muncă. Vrei să-l ai, îl plătești, nu îl plătești, nu se implică ori pleacă!

Lăsând povestea cu „pasiunea” pentru poveștile de pe pagina MAI, statutul de polițist, pompier, cadru militar a fost atractiv datorită celor trei avantaje majore:

  1. SALARIUL a rămas ecoul din el, în prezent a ajuns sub nivelul unor categorii de salariați NECALIFICAȚI sau cu calificare sub nivelul studiilor superioare. În 2006, salariul unui polițist era apropiat de al unui procuror, în prezent e de 2 sau chiar 3 ori mai mic, nu mai vorbim de breasla magistraților, ca să rămânem în aceeași familie de… „ecarisaj social”. Recrutările din ultima vreme au dovedit o scădere drastică a doritorilor și respectiv probleme mari pentru selecție (de la 20 pe un loc la doar trei).
  2. LIMITA DE PENSIONARE care a suportat deja o modificare, de la 55 ani la 60 ani, iar acum deja vor să întindă până la 65 de ani, la rând cu toată lumea. Spre deosebire de judecători, care sunt în vârful piramidei salariale și chiar dacă sunt duși la 65 de ani n-au unde găsi salariu cu patru zerouri, polițiștii nu găsesc același resort care să-i rețină.
  3. GARANȚIA UNUI LOC DE MUNCĂ după terminarea școlarizării. Ar rămâne cam singurul avantaj, deși distribuirea dintr-un colț în altul al țării și dificultățile de transfer din cauza penuriei de personal, demonetizează și acest ultim avantaj pentru un candidat informat. Nu uităm că am trecut și prin niște valuri de restructurări care au desființat funcții și au lăsat pe drumuri colegi.

Art. 70 din Legea 360 /2002 realizează o formă de „legare de glie” a polițiștilor, astfel încât, dacă ai terminat o școală de subofițeri sau academia de poliție, ai obligația să stai 10 ani în sistem. Dacă ai făcut școală de poliție și după asta, Academie, stai 20 de ani! (dar câți sunt în această situație?)

„(1) Candidatul admis în instituţiile de formare profesională iniţială ale Ministerului Afacerilor Interne sau care formează personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne este obligat să încheie un angajament că va lucra în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, pentru o perioadă de 10 ani de la data naşterii raportului de serviciu”.

Așadar, cumva, la o primă vedere, s-ar crede că în MAI cadrele tinere nu pot pleca, vârsta de pensionare e departe și ar fi descurajate de plata contravalorii școlarizării.

Recent, am finalizat o lucrare penală privind o plângere ANAF împotriva unui polițist care a ales să demisioneze și trebuia să plătească vreo 24.000 lei. Prin urmare, într-o analiză a perspectivelor, balanța nu este neapărat în favoarea sistemului.

Problema e că din cauza crizei adânci de personal, MAI a recrutat mult personal din sursă externă, care constituie, acum, aproape 50% din efective și care nu este „legat de glie”, nu are nici o obligație contractuală în acest sens. Dintre aceștia, mulți au intrat cu o anumită calificare profesională și pot oricând să-și găsească un loc de muncă.

Așadar, ne imaginăm scenariul unei limite de vârstă la 65 de ani:

În primul rând, efectivul neoperativilor, care nu poate beneficia de reducerile operativului de 13 ani, se va împrăștia ca un stol de vrăbii. Cum mai ții un specialist IT în sistem, cu un salariu de 3.000 de lei, când singura lui motivație era pensionarea la 60 ani? Unde găsești prostul să-l ții până la 65 de ani, plătit mai sub prețul pieței, dar într-un regim restrictiv? La fel vor proceda toți cei din structurile financiare. Pus în pielea unuia ca aceștia, nu văd niciun motiv să mai rămân și imediat cum găsesc o alternativă, am plecat fluierând!

Să intrăm în mediul operativilor, unde, după 40 de ani, condiția fizică îți arată niște limite inerente vârstei, iar infractorul nu ține cont de baremele sportive. Mulțimea restricțiilor, cu singurile venituri asigurate DOAR din salariu – Poliția fiind dusă des de politicieni, media și societate undeva în coada priorităților – aruncat într-o dizgrație publică nemeritată, cu un salariu derizoriu pentru riscuri și privațiuni majore, fiind în prima linie în fața mediului infracțional (parte infiltrat și de politicienii care îi decid soarta prin legi), sunt tot atâtea motive care, într-o analiză de perspectivă, l-ar face pe un tânăr să taie poala și să-și găsească o altă carieră, mai „onorabilă”.

Cine vor fi cei blocați în sistem? Cei care nu vor avea curajul să o ia de la zero și cei care sunt, acum, trecuți de 40 de ani, au făcut stagiul minim de 15 ani și ar mai strânge din dinți DOAR ca să le treacă timpul, că fiind țepuiți de atâtea ori, nu mai vezi tragere de inimă!

Așadar, cine stinge lumina?

Vitalie Josanu, președinte al Sindicatului Polițiștilor din România (SPR) „Diamantul”

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

1 comment

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.