Podul de la Tupilați, care stă să se prăbușească, „săpat” de balastiere. Autoritățile știu, dar nu le pasă

5
4713

 

Podul de la Tupilați, de pe DJ 208G, Girov – Hanul Ancuței, se află în stare avansată de degradare. Situația pare atât de gravă încât, dacă nu se va interveni urgent, podul riscă să se prăbușească în orice clipă, mai mulți piloni fiind descoperiți aproape în totalitate.

Specialiștii hidrotehniști cu care ne-am consultat au spus clar și răspicat că situația a fost cauzată de exploatarea haotică a agregatelor minerale, care a cauzat coborârea talvegului (n.r. partea cea mai joasă a unui curs de apă) sub nivelul de siguranță.

De ce nu au intervenit autoritățile până în prezent?  Situația este cunoscută la nivelul Consiliului Județean  de mai bine de 13 ani, din perioada în care președinte al instituției era pedelistul Vasile Pruteanu. Nici el, dar nici cei care i-au succedat în funcție, respectiv Culiță Tărâță și Ionel Arsene, ultimul aflat la al doilea mandat, nu au făcut nimic pentru a remedia situația.

Atacul.ro deține informații care arată că podul de pe DJ 208G, de peste râul Moldova, de la Tupilați, se află într-o stare avansată de degradare dinainte de 2008.

În decembrie 2008, Administrația Bazinală de Apă (ABA) Siret Bacău a emis, la cererea Consiliului Județean Neamț, Avizul de gospodărire a apelor nr. 400/23.12.2008, pentru proiectul „Consolidare infrastructură apărări de maluri , calibrare albie pod pe DJ 208 la Km. 34+ 312, peste râul Moldova, localitatea Tupilați”. La baza emiterii acestui act s-a aflat un studiu tehnic realizat de cei de la Sistemul de Gospodărire a Apelor (SGA) Neamț.

În documentul emis se menționează că: „precipitațiile abundente din primăvara anului 2005, aprilie-mai, au cauzat afuieri (n.r. eroziunea albiei unei ape curgătoare în apropierea fundației unei construcții hidrotehnice) importante la nivelul pilelor P1, P4, P6, P8, care au dus la apariția unor tasări și deplasări ale infrastructurilor și au determinat sistarea circulației pe pod, până la realizarea unor măsuri care să permită asigurarea circulație pe pod”.

Pentru eliminarea acestor probleme, la acea vreme, specialiștii au propus să fie efectuate o serie de lucrări:

  • consolidarea fundațiilor pilelor prin subzidirea blocurilor de fundație;
  • protecția pilelor cu saltele și cutii de gabioane, dispuse pe un strat de anrocamente;
  • construirea unui prag de fund submersibil la nivelul rostului elevație- fundație a pilelor podului;
  • apărări de maluri prin repararea și consolidarea digurilor existente, amonte și aval de pod;
  • calibrarea albiei prin executarea unor diguri de dirijare din gabioane.

Acest aviz de gospodărire a apelor demonstrează lipsa totală de interes a celor de la Consiliul Județean, indiferent de persoanele care s-au aflat la conducere. În timp, situația s-a înrăutățit, iar podul mai are puțin și rămâne suspendat din cauza descoperirii pilonilor.

În ceea ce privește afirmația conform căreia fenomenul de afuiere ar fi fost cauzat de viituri, specialiștii o contestă categoric. Viiturile au contribuit și ele, însă eroziunea de la baza pilonilor a fost cauzată de acțiunile de exploatare haotică a balastului în aval și amonte de pod.

„Nici nu intră în discuție, s-a ajuns aici din cauza balastierelor care au funcționat ani la rând în apropierea acestui pod. Unii au ajuns până acolo încât au furat balast de lângă pilonii podului, fără să se gândească la consecințe. Trebuie să se acționeze cât mai repede, deși va fi dificil deoarece în România mai avem puține firme capabile să execute astfel de lucrări. Trebuie făcută o expertiză serioasă, iar toate balastierele din amonte și aval, închise. Încearcă să se acrediteze ideea că viiturile au creat aceste probleme podului, însă este fals: balastierele au fost cele care, prin exploatarea sălbatică a agregatelor, au adus podul în asemenea hal. Pentru a proteja malul drept de imediat după pod și lucrarea hidrotehnică de aici, s-a mers pe varianta devierii cursului râului Moldova. Au făcut-o în 2016-2017, însă nu ținut, cursul a revenit pe vechea albie. Au efectuat din nou lucrări asemănătoare acum 1-2 ani, au săpat un șanț și au luat balastul. Păi aici a fost încălcată legea care spune că nu ai voie să exploatezi balast în zona podurilor, la o distanță mai mică de 1 kilometru în amonte și 2 în aval. Ce au făcut ei ar fi trebuit să fie o lucrare hidrotehnică, în sensul că săpai un canal pe mijlocul albiei (FOTO), însă foloseai balastul punându-l pe marginea canalului, nu exploatându-l. Ei au exploatat mii de metri cubi de balast cu ocazia săpării canalului, iar rezultatul este cel pe care l-am văzut cu toții. Zona este plină de stații de sortare și balastiere, iar talvegul a coborât din cauza exploatării de agregate fără niciun fel de noimă. Odată cu coborârea talvegului, picioarele podului s-au dezgolit și arată așa cum le-am văzut”, ne-a declarat unul dintre hidrotehniștii consultați de atacul.ro.

 

 

În zona podului, la o distanță foarte mică, se află patru stații de sortare, una dintre ele, cea care a aparținut firmei Drupo, fiind dezafectată. Înainte de pod, pe malul stâng, se află stația de sortare a societății Danlin XXL. Aceasta este firma care a realizat ultima deviere a cursului Moldovei pe centrul albiei, însușindu-și balastul exploatat. Imediat după pod, tot pe malul stâng se află stația de sortare a celor de la Caius SRL, adică firma care, în anii 2016-2017, a efectuat prima deviere a cursului Moldovei pe mijlocul albiei, tot prin exploatarea balastului. Se observă și în amonte, și în aval câteva iazuri, adică locuri de unde au fost exploatate cantități imense de balast. Toate aceste aspecte nu aveau decât să dăuneze grav infrastructurii podului.

 

(Sursa foto: Google Maps)

În anul 2019, Consiliul Județean Neamț a cheltuit aproape 6.000 de lei, fără TVA, pentru măsurătoarea topo a podului și servicii de analiză. Măsurătoarea topo (3.360 lei) a fost executată de firma Topoprest SRL, iar raportul de expertiză (2.500 lei) la măsurătoare topo a podului – de firma Pod-Proiect SRL

Podul de la Tupilați, de peste râul Moldova, a fost construit în perioada 1935 – 1940, iar în al Doilea Război Mondial a fost bombardat. A fost refăcut în perioada 1955 – 1960, parte din infrastructură fiind cea a vechii construcții.  În perioada 1960 -2005, podul a suferit mai multe intervenții.

Sursa foto deschidere: facebook.com/mihaielaivlev1970 (Mie îmi pasă)

Daniel MURARU

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

5 comments

  1. marinela 10 ianuarie, 2022 at 21:20 Răspunde

    De ce nu se autosesizeaza DNA, MAI, DGIPI, DIICOT, ? Este o problema de securitate – siguranta zonala nu numai locala !! Toate aceste institutii de forta pot in scurt timp sa determine situatia reala , corecta si cine a permis ani de zile incalcarea cu buna stiinta a legii, normelor si normativelor in vigoare. Cu certitudine aceste institutii de forta cunosc situatia prezentata in presa si de ONG -uri, dar parca se asteapta ceva ! Sa speram nu caderea Podului DJ 208G !!!
    Sa intamplat exact la la MARACINENI, toti stiau si nimeni nu a miscat ceva pentru a nu isi periclita scaunelele caldute ale coruptiei !
    Ce a facut Inspectia in Constructii de la Piatra Neamt si de la Bacau ? Au dormit cu totii ani de zile ! De ce nu s-au sesizat nici cei de la ANRM care dau numai din birou actele de reglementare ! De la plecarea la pensie, a lui ing MOCANU de la ANRM Sectia Campulung Moldovenesc care ulterior “proiecta “ pentru balastieristii din Suceava , documentatii de refacere zone exploatate! A venit “ mister” BADALE, care nici el nu se misca din biroul caldut de la Campulung Moldovenesc!
    Poate este timpul sa plece ca nu face nimic de ani de zile!
    Dar ce a facut “ adormitul” de la Zone Protejate Suceava si cei de la Piatra Neamt !, care nu au sesizat nici o neregula in exploatarea in zonele Protejate Natura 2000, amonte si aval de Pod DJ 208 G!
    Ce a facut oare inginerul sef de la Sistemul de Gospodarire a Apelor Neamt ing Stelian Mihaila – marinarul, dar exdirectorul Sistemului de Gospodarire a Apelor Neamt, ing Pavaleanu Ioan – “premiantul “.
    Dar Garda Nationala de Mediu – Comisariatul Judetean Neamt, prin exmilitianul de serviciu Petrariu, ce pod!!!, mai bine mergem in gasca in control la pontonul de la BICAZ!!!!
    Dar Corpul de control al Presedintelui actual de la Consiliul Judetean Neamt, de cand nu a mai fost pe teren? sau primeste “ indicatii pretioase”…

  2. Grigoriu 11 ianuarie, 2022 at 11:03 Răspunde

    Nici o institutie nu face nimic pentru ca nu le lasa Soseta.El cu Gineii lui a distrus albiile raurilor, a razuit padurile si pus pe chituci societatile CJ în care si-a plantat amantele si pupătorii de dos

    • Dana 11 ianuarie, 2022 at 14:12 Răspunde

      Stimate domn, si inca ce pupatori de dos. Unii dintre ei, recenti, proveniti din partidul lui Ponta. Lesne, jantajabili si doritori de ciolan.

  3. Dana 11 ianuarie, 2022 at 12:03 Răspunde

    Stadiul de distrugere al acestui pod, va fi direct proportional cu spaga pe care va trebui sa o plateasca un eventual executant, catre autoritatea contractanta. Executantul si autoritatea contractanta, lesne de dibuit.

  4. Liviu 12 ianuarie, 2022 at 17:28 Răspunde

    In zona respectivă are vreo doua perimetre (nu unul singur!) marele Danlin. El nu putea obtine vreun act fara acceptul administratorului drumului si podului, adica CJ. Adica șosețică. Cred ca este clar de ce s-a putut exploata in zona podului, culmea fiind ca protejarea podului a fost unul dintre argumentele pentru deschiderea balastierei din zona. Nu mai sunt necesare alte explicatii.
    P.S. Sper ca nu asteptati sa vina batausul Zlotu din fruntea inspectiei apelor de la Bacau sa-l bata pe Amuraritei. Nu ridica nici macar privirea in fata lui si nici nu merge in control pana nu-l suna si-i cere voie.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.