Angajații de la Drumuri vor analiza fisurile apărute pe DN 15, Bicaz-Poiana Largului. Lucrarea are 5 ani garanție

0
1427

Drumarii s-au autosesizat în urma articolului „Au apărut primele fisuri pe DN 15, Bicaz-Poiana Largului, un proiect de peste 60 de milioane de euro”, publicat în atacul.ro și vor face o verificare pe teren pentru a identifica zonele în care au apărut probleme. Situația pe care am prezentat-o de curând a făcut obiectul unei ședințe în cadrul căreia drumarii au analizat situația și au decis că trebuie făcută o analiză pe teren, iar dacă va fi cazul să se intervină. Astfel, s-a dispus constituirea unei echipe care va merge în zilele următoare pe DN 15, între Bicaz și Poiana Largului, pentru a analiza fisurile din asfalt. De asemenea, vor fi verificate și parapetele metalice, în multe locuri acestea fiind montate strâmb, înclinate spre carosabil.

Atacul.ro a semnalat faptul că, la doar câteva luni de la semnarea procesului verbal de recepție a lucrărilor de reabilitare a zonelor afectate de alunecări de pe DN 15, Bicaz-Poiana Largului, au și apărut primele probleme. Astfel, într-unul dintre punctele de calamitate ce a fost reabilitat de constructor au apărut fisuri în asfalt, iar parapetul metalic s-a strâmbat din cauza terenului care a luat-o la vale.

Membrii comisiei care vor merge pe teren vor stabili gravitatea problemelor apărute, urmând ca acestea să fie remediate de către constructor. Lucrarea are o garanție de 5 ani, termenul începând să curgă de la semnarea procesului verbal de recepție. Acest document a fost semnat la începutul anului, dar cu mențiuni din partea autorității contractante – Direcția de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași. Constructorul, respectiv asocierea de firme Aqua Parc SRL, Danlin XXL și Mavgo Holding SRL, și-a luat angajamentul că va interveni ori de câte ori va fi nevoie.

Un segment de drum cu mari probleme cauzate de alunecările de teren

Era de așteptat că vor reapărea problemele pe DN 15, între Bicaz și Poiana Largului, din cauza alunecărilor de teren, însă nu atât de repede. Și vorbim despre aspecte sesizabile cu ochiul liber. Respectivul segment de drum este unul cu probleme mari, pentru că, deși au fost reabilitate 73 de puncte de calamitate afectate de alunecări de teren, specialiștii de la DRDP Iași au mai identificat 37 de alte puncte de calamitate. Este și motivul din pricina căruia respectivul segment de drum nu a fost asfaltat integral, acest lucru urmând să fie făcut doar după ce vor fi stabilizate și zonele afectate de alunecări de teren. Vorbim despre o investiție serioasă și este greu de crezut că DRDP Iași va găsi ușor suma necesară.

Pentru lucrările de reabilitare a celor 73 de puncte de calamitate de pe DN 15, între Bicaz și Poiana Largului (44 de kilometri), ce au fost finalizate în decembrie anul trecut, au fost cheltuite peste 300 de milioane de lei.

Lucrările de reabilitare a celor 73 de puncte de calamitate ar fi trebuit să fie finalizate în 15 noiembrie 2019, însă proiectul a fost blocat din cauza neînțelegerilor dintre autoritatea contractantă și constructor. Situația s-a rezolvat în vara anului 2020, când lucrările au fost reluate cu promisiunea, din partea constructorului, că vor fi finalizate cât mai repede.

În medie, DRDP Iași a plătit peste 4 milioane de lei pentru reabilitarea unui punct de calamitate. Lucrarea a fost atribuită de cei de la Drumuri Naționale asocierii de firme Aqua Parc SRL – Mavgo Holding SRL și Danlin XXL SRL. Ultima firmă a reabilitat 17 puncte de calamitate, situate între barajul de la Bicaz și zona în care se află fostul Motel Potoci.

Celelalte 56 de puncte de calamitate au fost reabilitate de firmele Aqua Parc și Mavgo Holding.

Proiectul face și obiectul unui dosar aflat în lucru la DNA, procurorii urmând să elucideze mai multe aspecte care au stat la baza acordării contractului asocierii de firme. Acesta a fost atribuit în perioada în care ministru la Transporturi era Răzvan Cuc, actual senator PSD de Neamț. Prietenia lui Cuc cu Arsene este de notorietate.

Lucrarea a fost atribuită, fără licitație, asocierii de firme cu lider Aqua Parc SRL Roznov. Beneficiarul lucrării, Compania Națională a Administrării Infrastructurii Rutiere (CNAIR), nu a organizat licitație, motivând că lucrarea trebuie să fie executată în regim de extremă urgență „determinată de evenimentele care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă”. Extrema urgență invocată este mai mult decât discutabilă, pentru că problemele create de alunecările de teren de pe acel tronson existau de ani buni. Însă fără „starea de urgență” nu putea fi alocată suma necesară de la Fondul de intervenție a Guvernului. Valoarea totală estimată a contractului a fost de 257.534.659 lei, fără TVA, oferta câștigătoare a asocierii de firme Aqua Parc, Mavgo Holding și Danlin XXL, singura de altfel, fiind de 253.892.449 lei, fără TVA, respectiv 302.132.013 lei, cu TVA inclus.

În decembrie 2019, Lucian Bode, ministrul Transporturilor la acea vreme, afirma că CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a aprobat peste 387 milioane de lei destinați acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor. Bode a mai spus că motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile.

Daniel MURARU

 

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.