DN 15, Bicaz – Poiana Largului, câmp de luptă în războiul politic PSD – PNL. De ce este, de fapt, blocat proiectul?

2
2986

 

Lucrările pentru consolidarea celor 73 de puncte de calamitate de pe DN 15, pe traseul Bicaz – Poiana Largului, pe o distanță de peste 44 de kilometri, ar fi trebuit să fie finalizate în data de 15 noiembrie 2019, termen ce nu a fost respectat. Acum, drumul arată îngrozitor. Reprezentanții PSD acuză Guvernul PNL că este responsabil pentru că lucrările nu au fost finalizate nici în acest moment. De partea cealaltă, PNL-ul tace! De ce? Singurul care îl contrazice pe Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț și al PSD Neamț, care acuză actualul guvern că a oprit finanțarea și a blocat proiectul Poiana Largului – Bicaz, este George Lazăr, prefectul județului Neamț. Adică reprezentantul guvernului în teritoriu care este apolitic, dar provine din PNL. Cozmanciuc, Țapu, Leoreanu tac și îl privesc, fără niciun fel de reacție, pe Ionel Arsene cum le denigrează partidul care i-a propulsat în demnități publice. Oare de ce tac liderii liberali în fața lui Ionel Arsene, care din „lepre galbene” nu-i scoate?

Proiectul DN 15, Bicaz – Poiana Largului, are o imensă miză politică, mai ales că alegerile locale și parlamentare bat la ușă. Lupta pentru voturile cetățenilor din zona montană a județului, și nu numai, este acerbă. Arsene mai vrea un mandat la șefia CJ-ului, așa că nu ratează niciun subiect care poate să-i aducă voturi. De partea cealaltă, adică în curtea PNL-ului, este clar că cel mai mult de pierdut din punct de vedere politic este chiar prefectul George Lazăr. Acesta răspunde din partea PNL, când nu-i prefect, evident, de tot ce înseamnă Valea Muntelui. Așa că tot ce punctează Arsene pe subiectul DN 15, Bicaz – Poiana Largului, contabilizează, în minus, George Lazăr. Că acesta a fost lăsat singur de partid în bătălia cu Arsene este vizibil, semn că unora nu le prea convine capitalul de imagine pe care l-a câștigat în ultima perioadă. Așa că nu ar fi exclus să existe liberali care-și freacă mâinile de bucurie că Arsene punctează în războiul declarațiilor pe tema DN 15, Bicaz – Poiana Largului.

Revenind la atitudinea prefectului și a noului șef de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, Dănuț Pilă, privind blocarea lucrărilor pe tronsonul Bicaz – Poiana Largului, aceasta nu poate fi catalogată decât slabă și fără curaj.

În conferința de presă pe care cei doi au susținut-o la sediul Prefecturii Neamț (foto) s-a bătut apa-n piuă.

Dănuț Pilă s-a rezumat în a spune că DRDP-ul dorește să finalizeze proiectul etc. Firesc, că doar nu și-o dori ca proiectul să nu fie finalizat.

„Pe noi ne interesează să terminăm acest proiect de importanță majoră regională. De asemenea, cunoaștem foarte bine care sunt nemulțumirile oamenilor din zonă. Personal, am stat de vorbă cu oamenii care aveau gardul la marginea lucrărilor executate. La momentul actual, nu am căzut la o înțelegere cu privire la anumite activități prestate de către constructor, dar joi va fi o întâlnire comună între reprezentanții DRDP Iași și reprezentanții celor două firme antreprenoare, cu contractul pe masă, cu situația de lucrări existente. Vom discuta absolut orice detaliu care este scris pentru a elimina orice fel de întrebare. Doar printr-o colaborare corectă se poate merge spre finalizarea proiectului acesta. Din partea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri există tot sprijinul”, a declarat directorul Pilă.

Ceva mai dur a fost prefectul, care a spus că Arsene minte. Asta ar fi putut s-o spună șeful partidului, Cozmanciuc, deputatul Leoreanu sau senatorul Țapu. Lor le-ar fi stat mai bine într-o dispută politică decât prefectului care, din câte știm, este apolitic.

„Fie că sunt aspecte de ordin tehnic sau aspecte legale, aspecte care țin de însușirea proiectului, pe mine, în calitate de prefect al județului Neamț, dar și pe oamenii care locuiesc în aceea zonă ne interesează, în mod expres, ca acest drum să fie finalizat. Nu mă deranjează și nu mă interesează numele celui care construiește acest drum, chiar dacă acest personaj este cumătru cu președintele Consiliului Județean Neamț. Nu aceasta este problema mea! Mă interesează ca acest drum de interes județean să fie executat în condiții legale și corecte pentru a fi redat circulației cât se poate de repede. Dacă sunt sau se descoperă nereguli am încredere în organele statului român abilitate în acest sens.  Sunt aspecte false care au ajuns în zona comunităților locale, care, din punctul meu de vedere, sunt otrăvite. Chiar și o parte a presei invocă lucruri care nu sunt corect redate. S-a subliniat ideea că noi prin actuala guvernare nu facem treabă sau blocăm derularea acestei investiții. Nu noi, ca reprezentanți ai Guvernului României în teritoriu, nu domnul ministru al transporturilor, nu domnul director al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iași, nu noi blocăm această investiție! Sunt bani asigurați pentru ceea ce s-a realizat până acum și sunt bani pentru finalizarea lucrărilor. Însă există un domn care promovează minciuna și știrile false în rândul oamenilor ce locuiesc pe zona din Valea Muntelui, susținând sus și tare că acest drum este blocat de către reprezentanții actualului guvern. Acest drum nu este blocat! Intenția și dorința mea este ca acest drum să fie recepționat și redat circulației! Nu împiedicăm dezvoltarea județului, noi ne dorim ca această investiție să continue și ne dorim ca, în afară de DN 15, să avem și alte investiții în județul Neamț. Aceste minciuni promovate de președintele Consiliului Județean, Ionel Arsene, au iz politic și sunt aspecte care incită oamenii simpli împotriva guvernului, a declarat prefectul.

Pilă, șeful de la DRDP Iași, ar fi trebuit să spună pe înțelesul tuturor de ce proiectul DN 15, Bicaz – Poiana Largului, este blocat. Pentru că nimeni din DRDP Iași nu are curaj să semneze decontul lucrărilor pe care reprezentanții asocierii de firme Aqua Parc – Mavgo Holding și Danlin XXL afirmă că le-au executat. Că, de fapt, aici este marea problemă. Reprezentanții firmelor de construcții spun că au finalizat lucrarea în procent de peste 80%, iar statul le-a plătit doar pentru 56%. Problema este că statul, reprezentat aici de angajații din DRDP, refuză să semneze pentru a deconta diferența, pe motiv că ar fi niște probleme. Din această cauză, nimeni nu-și asumă marea responsabilitate de a achita diferența constructorului, mai ales că procurorii au demarat deja o anchetă penală. Acesta este principalul motivul pentru care lucrările au fost blocate, nu altul!

Când lucrările au fost oprite, reprezentanții CNAIR au afirmat că au fost realizate în proporție de peste 80%. Valoarea totală a proiectului este de 253.892.448,90 lei, fără TVA, iar la data de 20.01.2020, suma decontată constructorului era de 143.693.980 lei, fără TVA, adică 56% din valoarea totală a contractului. În mod normal, CNAIR ar trebui să achite constructorului pentru cât a executat, însă, după cum spuneam, nimeni nu-și asumă această responsabilitate, de a semna pentru plată, întrucât toată afacerea are iz penal. Trebuie precizat că cele 253 de milioane de lei sunt folosite numai pentru consolidarea celor 73 de zone afectate de alunecări de teren, iar pentru asfaltarea celor peste 44 de kilometri de drum CNAIR-ul va aloca o altă sumă și va organiza o altă licitație.

În urmă cu câteva săptămâni, atacul.ro a discutat cu un reprezentant al Ministerului Transporturilor, care a punctat clar problemele acestui proiect, probleme pe care, iată, niciun oficial nu are curaj să le aducă la cunoștința cetățenilor.

 

 „Proiectanții lucrării nu sunt deloc mulțumiți pentru că li s-a cerut să respecte normativele și legea și li s-au făcut observații. Se fac verificări la ceea ce s-a executat până în prezent. Se dorește scoaterea la licitație a restului de lucrare, să fie dat deoparte ceea ce s-a făcut până acum. Și asta pentru că nimeni nu vrea să semneze pentru decontarea lucrărilor executate până în prezent. Neîndeplinind cerințele legale, nimeni nu vrea să semneze. La început, documentele au fost semnate de oameni din DRDP Iași și de la Secția de Drumuri Neamț, dar după ce au văzut ce probleme sunt și că au șanse mari să intre în pușcărie au refuzat să mai semneze. Inițial, au fost șantajați, după aia, momiți cu bani, însă nimeni nu a mai vrut să se încurce. Consultanța pentru acest contract a fost asigurată de o firmă în locul specialiștilor de la DRDP Iași. Din firma respectivă fac parte ingineri puși de către constructor, aspect absolut imoral, dacă nu cumva ilegal. Când venea vorba de semnat pentru bani, trebuia să semneze altcineva de la DRDP Iași sau de la SDN Neamț, nu de la firma de consultanță, cum ar fi fost normal. Lucrarea este terminată în proporție de 85%, dar după ceea ce au proiectat ei, nu conform cerințelor. Inclusiv caietul de sarcini este făcut tot de altcineva, sunt o mulțime de nereguli. Cu siguranță va fi și o expertiză pentru a se stabili dacă ceea ce s-a lucrat este sau nu de calitate. Cea mai urâtă treabă este cea legată de reabilitarea punctelor de alunecare. Vorbim de lucrarea în sine, de exemplu, de picon folosit la dezvelirea piloților etc. De aceea există refuzuri pentru semnătură. Să nu uităm că nu semnează niciun politician. De fapt, semnează niște oameni care își asumă răspunderea. S-au făcut presiuni ca oamenii să semneze, să aprobe, însă au refuzat efectiv. Inclusiv studiul geotehnic care trebuia făcut prima dată, nu în toamnă, în timp ce lucrau deja. Ca să nu mai punem la socoteală banii dați în avans. Sunt multe suspiciuni. Una a plecat de la faptul că cele 73 de puncte de calamitate aveau aceeași valoare de proiectare, adică 1 milion de lei fiecare. Cum poți să le pui aceeași valoare? Pentru că era mai ușor de proiectat din bioru. În mod normal, ar fi trebuit să meargă în teren, ceea ce înseamnă cheltuială. Sunt câțiva angajați din partea autorității contractante care au semnat ca fraierii, la presiuni, iar acum au înghețat toți, pur și simplu. Așteaptă cu inima strânsă să vadă ce li se va întâmpla. Nu a vrut să semneze ăla, l-au luat pe celălalt, și tot așa. Numai că și-au dat seama, la un moment dat, și au refuzat să mai semneze, chiar dacă li s-au promis mulți bani. Și-au dat seama că este vorba de viața lor, a familiilor lor, și au refuzat să mai semneze”.

3 mai 2020, DN 15 (Bicaz-Poiana Largului): 

 

Daniel MURARU

Citește și:

VIDEO. Ce s-a ales de drumul Bicaz – Poiana Largului. Un an de la debutul lucrărilor

„Au semnat ca fraierii, la presiuni, iar acum au înghețat toți!” De ce au fost oprite lucrările pe DN 15, Bicaz – Poiana Largului

De ce a oprit CNAIR lucrările pe DN 15 Bicaz – Poiana Largului?

O altă „bubă” la proiectul de reabilitare a drumului Bicaz – Poiana Largului

(VIDEO/FOTO) În ce hal arată DN 15 Poiana Largului-Bicaz. Lucrările au fost sistate, promisiunile curg

VIDEO+FOTO. Dezastrul de pe DN 15, Bicaz-Poiana Largului. Termenul de finalizare a fost depășit. Guvernul PNL face analize din birou

Instituțiile o scaldă în cazul piloților demolați cu piconul pe DN 15, Bicaz – Poiana Teiului

 

 

 

 

 

 

⚠️ ️️Articolele publicate de ATACUL.RO nu pot fi preluate decât în limita a 500 de caractere şi obligatoriu cu citarea sursei (indicarea link-ului este obligatorie). În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanței de judecată.

2 comments

  1. Liviu 16 iunie, 2020 at 20:15 Răspunde

    Cea mai clara zicere despre acest proiect. Trebuie ca autoritatile sa recunoasca faptul ca este un colaps, nu cum incearca seful de la drumuri care o lalaie incercand sa termine lucrarile tot cu Ginel. Adevarul trebuie spus clar si raspicat, Ginel nu poate primi niciun leu pentru nenorocirea pe care a facut-o pe DN 15 si implicit nu poate termina lucrarea. Indiferent cat de mult se vor supara unii, nimeni nu-si poate asuma prin semnatura hotia lui Ginel. PNL poate deconta politic oprirea acestui proiect doar daca, in continuare, asa cum ati spus, prefectul va fi singurul liberal care va spune adevarul. Senzatia generala este ca la nivelul decidentilor enumerati (Cozmanciuc, Tapu, Leoreanu) este un blat ordinar cu Arsene. Daca liberalii raman la fel de prosti sau intr-o complicitate idioata cu Arsene vor pierde si voturile, iar Arsene isi va primi (***) de pe DN 15, acesta fiind singurul motiv pt care este atat de vehement fata de stoparea acestui proiect. Arsene si Ginel au nevoie de bani pentru a-si continua (***) din Spania.

  2. Stefan 19 iunie, 2020 at 10:43 Răspunde

    Cum adica, „nu au curaj sa semneze?!”Sa plece, dracului, acasa, daca nu sunt in stare sa faca receptia unei lucrari!Daca sunt nereguli, sa le consemneze in rapoartele de receptie, sa plateasca ce e de platit si cu restul sa execute garantiile sau sa se judece!Nu este normal sa se blocheze un proiect din cauza unor functionari care nu isi fac datoria!Eu suspectez ca, de fapt, este altceva!DRDP a acceptat de la bun inceput un proiect prost facut si acum nu vor sa mai recunoasca!

Leave a reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.